Olika priser för farrang och Thai.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Där jag bor så åker det runt en buss med div. varor. Den kommer en en gång i veckan. I början tyckte svägerskan att det var ett smidigt sätt att handla. Men hon blev mer och mer förbannad på dom som jobbade i den bussen.
Det finns inga varor som är prismärkta, hon fick fråga efter priset på varje vara, dom sa till henne att varför bryr du dej om vad det kostar du betalar ju ändå inte själv.
Hon upptäckte också att priserna kunde variera från gång till gång.
Hon har slutat att gynna dom nu.
Dom tycker det är helt ok att lura sina "egna" i Sverige så dom har inga problem med att lura turister i sina egna hemländer.

Ja men nu fattar jag ingenting, om en thailändare, vietnames eller kines eller japan kommer hit och vill gå på museum betalar de ju inte mer än vi och de har ju inte heller betalt en enda svensk skattekrona mer än då momsen på allt de handlar.

Tyvärr är det ju nästan hart omöjligt att få en skattepolitik som fungerar eftersom 80-90% är små entreprenörer och under B 5000 i inkomst betalar man ingen skatt har jag för mig, men det vet säkert ni bättre som bor där. Det är inga stora pengar det handlar om utan ett orättmätigt uttag. Det är ungefär som att en östermalmskärring som skall köpa en högkvalitativ oxfilé skall betala 400 kr kg, medan en städare från Rinkeby skall betala 100 kr kg.

Det går ju inte, nä rörläggaren får vackert köpa en skitoxfilé sladdrig skit ifrån Polen medan östermalmskärringen kan köpa prima vara från Brasilien. Alltså man får vad man betalar för men här handlar det om samma innehåll för olika pengar.

Men om jag betalar 10 ggr mer för att gå på ett museum i Thailand får ju inte jag se chagall och thailändaren hötorgskonst utan vi får bägge se antingen chagall eller hötorgskonst.

I Sverige gjorde man väl ett försök med Taxfreebutiker i stan (Stockholm var det väl) just för att locka turister eller har jag fel. Vet inte om det finns längre.

Mvh Peter

"Berralund " sa:
Nja, jag slutar inte att gå på sådana ställen för det, det är ju egentligen inga astronomiska belopp vi pratar om här. Jag vill inte missa en massa sevärdheter pga en dumsnål princip. Och jag kan till viss del köpa legolas argument - vi betalar ju ingen skatt i landet. Nej visst, men vi tar in en hel del pengar till landet ändå utifrån.

Men jag kommer aldrig att acceptera att bli blåst av privata näringsidkare bara för att jag är falang, då går jag direkt till ett annat ställe eller som sagt - låter frugan ta hand om hela affären "until the deal is closed". :mad:

Att vi inte betalar skatt i Thailand blev väl till en liten felsägelse? De flesta Thai betalar inte heller så mycket i skatt.
Men dom kanske kan försvara sådant med tempeldonationer som inte farangerna har betalat...förutom indirekt

Med tanke på hur mycket alla västerlänningar är med och betalar till det Thailändska samhället (indirekt via sin sambo/fru där dennes anhöriga/familj tas omhand av farangen. Inte Thailändska staten) så känns det lite surt att jag även skall betala mer vid inträden osv. Undrar hur många Thailändska familjer som är beroende av en farang och där staten Thailand skiter i samma familj?

Sen att Thai är fruktansvärt rasistiska är en annan femma. Vi svenskar skall alltid vara så förbannat PK och finna oss i allt som alla andra säger. T om i vårt eget land. OT sorry :nerd_transparent:

"legolas " sa:
Bondmannen, håller med dig i allt du säger, Vi som bor nere i Thailand kunde gott få thaipriser, vi bor här och vi sprider våra pengar i samhället, så vi är gott kvalificerade tycker jag också.
8) 8) 8)

Det där med falangpriser, verkar det försvinna mer och mer, eller ökar det?

Som någon sa, det är inte det att man inte har råd att betala mer... Det känns bara så jäkla fel på alla sätt och vis.

I dagsläget så tror jag inte att det försvinner.
Dom håller väl på så länge det funkar.
Det gäller ju allt från bathtaxin i Pattaya, till dom stora attraktionerna som Sea World i Bangkok.
Så länge vi accepterar och betalar så tycker ju dom/vi att det är ok.

:wai:

Jag, sjalv har som regel att lata tanten gora inkopen, burkar fungera bra, aven har pa varan lokala marknad, tills min tant blev utsatt for farang priser.
Vi brukar kopa frukt hos den som har basta priset(naturligtvis), i det har fallet skulle hon kopa Liichee till en kostnad av 35Thb/kg, men hon fick betala 55Thb/kg,(dagen innan hade kopt frukt fran samma stand)frugan som ar snabb i huvudrakning kom till mig och sa detta.
Da namde jag for henne om att hon blivit utsatt for farang pris, hon tittade konstig pa mig och undrade vad jag menade, jo! sa jag, igar nar vi var pa marknaden och kopte liichee hos honom sa var jag inte med dig vid fruktstandet, idag var jag det och da fick du betala mer.
Nar information sjonk in i hennes huvud, blev hon makta sur och forbannad, vi har sen dess inte handlat mer frukt fran honom, vi talar ocksa om for vara vanner att han ar oarlig... :thumbsdown:

BerraMuk

"legolas " sa:
Jag kan ju bara prata om Isaan eftersom jag ju bor där. Men det är på ett sätt jävligt konstigt det här med "falang-priser"!!

Folk här på många ställen har nästan aldrig sett en falang, men ordet falang är nog det ord som de lär sig strax efter mamma tror jag! Så alla kan redan i tidig ålder skrika och peka på falangen när han kommer.

Men nog fan vet de redan om konceptet att de skall dra oss vid näsan, undrar det helt enkelt,,, är så att de inte är speciellt "stygga" eller "lea" i sitt prissättande, utan de ser det bara som naturligt typ; "överflöd kan betala mer", jag snackar nu enbart om lantsortsbefolkningen

Själv brukar jag vistas i Korat och jag har faktiskt inte märkt av någon farangprissättning. Må hända jag är blind eller inte har tänkt på det, men enligt frugan så blir det varken billigare eller dyrare när jag är med.

Annat gäller på turistorterna.

Jag instämmer med andrejsdenruskige...
Jag har heller inte märkt något Falangpris i Korat där vi bor generellt sätt.De har vart nån enstaka ställe eller frisör som tagit lite extra men inget som märks direkt i plånboken...
Inte ens Korat Zoo tog ut någon extra avgift vilket jag var helt säker på att de skulle göra....

De kanske har och göra med att det inte finns så många Falanger här och att de inte har snappat upp detta turistfenomen än....och hoppas fan inte att dom gör det ala Pattaya underwaterworld...350 baht för falang...40 baht för thai...typ.......då blev till och med jag förbannad och drog iväg men tyvärr så ville jag se skiten så de var bara att betala och se glad ut....hmmm..

Dock så har jag börjat tänka i andra banor för att stilla sinnet såsom Legolas tatt upp om skatter exempelvis samt att vi tjänar ju ca 80-100 ggr mer än dom OM DAGEN....så då gör de inte så mycket för min del i iallafall.

Okej om dom tar ut en liten högre kurs men ibland på turistorterna så verkar det vara deras egen Dagskurs som gäller beroende på hur mycket de själva har i plånboken.Men som de flesta har nämt redan så är det helt klart en investering att låta damen inhandla allt eller fråga om priset först......

Och de här med att gå runt och ta,titta,känna och INTE köpa är inte acceptabelt på många ställen ......djäkla vad mycket skitsnack jag har fått höra på Thai om det men lagt dövörat till då jag inte vill köpa grisen i säcken....Svarar ibland:Kao jai, ler, går därifrån och ibland köper av grannen deras istället.Då blir det tyst och jag får min hämnd....:)

Med liten erfarenhet så ger jag mig in debatten och delger min synpunk. Pendlat mellan chiang mai o Luleå 3 år exakt 10 ressor.
1. Kommunala o statliga sevärheter kommer alltid vi att få betala mer för (utom när kungen fyller år) De veckorna är det gratis. Små pengar och så är seden helt ok. 2. Privat näringsverksamhet - här får man passa sig. Det gäller att pruta och så är seden. Försök gilla och var på din vakt. 3. Större investeringar typ hus är frun ovärdelig men hon kan också bli lurad...viktigt med bra pålitliga byggmästare. Alla länder har lurendrejare. Thailand är nog bättre. Sedan är tyvärr seden att på turistorterna finns många naiva resenärer. Många beter sig illa vilket förstärker rätten att försöka lura så mycket som möjligt.

4. När det gäller pruta på marknader för faranger (på thaimarknader, typ grönsaker är det inte så viktigt tycker jag) är jag bättre än frun - säkert min affärsmässiga läggning. 5. Efter att jag lärt mig prata thai (sisådär) öppnade sig en ny värld. En billigarre värd. Jag förklarar att jag är inte farang utan "Khon Thai". Oftast är de lyckliga att jag visar den respekten genom att försöka tala deras konstiga språk. Poot paayayaam.

Det är samma pris för mig och damen när vi handlar i Ubon så länge man inte ska på någon flott restaurant, ett museum eller dylikt.

Skulle heller aldrig ställa mig och pruta på en marknad där allting är så jäkla billigt.
Vi väljer ju själva att bo i Thailand då får man även ta de sk "regler" de har dvs t.ex. farang priser. Självklart är det ingenting vi gillar men det är ju bara att rätta sig efter regler likaså alla måste göra i Sverige oavsett vad folk tycker.

Falangerna är inte alltid lätta att ha att göra med i affärer. Jag behövde fyllnadsjord förra året för att dämma upp en bäck. Kriminellt antagligen.
Behövde ungefär 200 last billass. Åkeriägaren vill ha 230 baht per lastbil, jag erbjöd 195 baht. Du får 195 baht, om inte kan du stoppa upp grävskopan nånstans, sen börja jag svära på kinesiska. Åkarn var nästan gråtfärdig. Affären slutade på 200 baht, det är billigt i Thailand

"legolas " sa:
Zääta, jag håller tyvärr inte alls med dig att vi skall rätta oss efter de "regler" som finns!!! Det tycker jag bara är den enkla vägen ut ur ett problem.

Alla länder har dåliga människor och alla länder har människor som vill försöka att överleva. Om nu turistthailändaren har kommit på knepet att sno turister på extra pengar, så "good for them", Vi gör ju samma i Sverige, fast där är vi åtminstone lite mer hederkliga pch lurar ALLA som kommer till turistorten med dyra priser.

Men att turistthailändaren har extra dyra priser för falangerna innebär väl inte att man stumt skall bara acceptera allting, Då blir ju allting bara värre med tiden.... Nä ryt tilll när det blir FÖR jävligt. Våga vägra köp den där saken och tala om för dem VARFÖR.

Avstå i entreen till djurparken/Museet när ni ser "extra-priset" för dig, och tala om för dem varför ni skiter i att gå in... Ju fler människor som gör detta, ju snabbare kommer thai att fatta att det inte funkar längre...

Fan varför skall vi ge upp!!!

Hade jag kunnat ge dig mer karma idag legolas hade du fått det. Jag kommer i fortsättningen inte att acceptera några extrapriser för min del, då skiter jag i det, särskilt om det är något statligt saken gäller. Så acceptera, aldrig! :mad:

Gällande privata thaiaffärsmän:
Kommer inte ihåg vem som sa det, men en vanlig uppfattning bland thai sas vara att
om kunden är så dum att han inte vet att det är fel pris, så är det rätt pris för honom.
("Originalet" sa att då är det OK att lura honom, men jag formulerade om det lite, för jag tyckte det lät roligare så här :)

Ingen aning om det är sant, men det går ihop med vad som skrevs ovan om att farangen fick thaipris då han kunde prata priser på thai.

"ledarn " sa:
Jag handlar "nästan" alltid öl kartongvis på en shop i Kaenkhroe en liten stad som ligger närmast våran by.
Har ju åkt dit i bil och handlat varje gång. Men en gång så kom jag dit i mitt "nya" fordon.....

Och då hände något roligt ?? Alla som jobbar i shopen for ut och glodde när jag kom infarande.

När jag skulle betala så sa kärringen som tar betalt att nu är du Thai så nu blir det andra priser för mig.
Jag fick 50 bath rabatt / låda....

(Köpte ny båge och gjorde om min gamla)
Vad fick du betala för sidovagnen?
Vi lät bygga en i fiol men den vart bara skit, den spårar och går som en orm om man kör fortare en 40-50.....
1700B fick vi betala för våran, 200B för en begagnad vagga med bakhjul och dämpare, 1000B för stålet och så 500B till moppereparatören i byn för byggandet av sidovagnen.
Men jag funderar på att köpa en "fabriksbyggd" istället.

IMG_1449.JPG

Caveman:Om den spårar ju fortare du kör så är motorcykeln för bra gjord enligt matematikens regler.

Detta har jag lärt mig under den tid jag jobbade som bilmekare och som gäller caster,camber och toe in och ut.

Precis som med bilar så måste hjulinställningarna vara när själva vikten ligger på och en simpel förklaring till spårningen kan ligga i Castervinkeln,,,styret---ramen ned till hjulets centrum..desto mer vinkel= mer svårtstyrd.Men skillnaden mellan era vespor är inte det,,,,hade det varit en lowriders så är det en annan sak :D

Troligtvis så ligger felet i Camber vinkeln eran,dvs den vinkeln som vagnshjulen respektive motorcykel hjulen har gentemot varandra ovanfrån sett och ned.Om den lutningen är för liten eller plan,,,så kan motorcykeln också dra än dit och hit.

Däcken ska luta mot varandra även under belastning,en sk negativ camber om du förstår ?,,då får du stabilitet.Dock så sliter det per automatik lite mer på insidan av däcken men du får en kraft som jobbar inåt istället för att spreta ut hit och dit.

Vad gäller Toe in och ut,dvs vinkeln på däcken i en färdriktning om det är inåt eller utåt sett så styr ni dem själv med styret och oavsett inställning så blir ni i princip tvingade att styra dit vagnshjulet vill om ekipaget ska gå rakt :D

Vid ett sånt bygge så är det bara att utgå ifrån vagnen,inte vespan pga att framhjulet är rörligt medans vagnen är stum. :wai:

Ett par backar får man med på lillmoppen men sen är det stopp.
Skall man t.ex åka och fiska med lillgrabben och ta hundarna,ishinken och fiskespöna med sig så brukar jag också skippa bilen och ta sidovagnen istället.

IMG_1514.JPG

hej !
håller med dig. det är lika bra att du omgående accepterar att thailand ser på dig som en inkomstkälla och du ska mjökas så mycker som möjligt. om du dessutomblandar in en thailöändsk kvinna i ditt liv ska du vara väl medveten om att det kan bli mycket dyrt!!!
jag har träffat månag falanger som berätta de mest skrämmande historier om detta !
se upp, var vaksam så fort det handlar om pengar !!
benthai

Det ligger väl en hel del i vad han skriver enligt min fru så vill de flesta tjejer med utländsk man betala mera för att vissa att pengar är inget problem. Hur skulle det se ut om de har gift sig skaffat barn med en utlänning utan pengar. Ser ofta tjejer som kommer med barnflicka och städerska fast att de inte jobbar. Gubbarna skäms naturligtviss över sina fruars betende men kan inget göra de har ju barn tillsammans

Olika priser farang och Thai tycker jag är ett litet problem i början innan man har en bra uppfattning vad saker skall kosta måhända men nu mera så ler jag bara och tackar och går vidare. På marknader handlar vi aldrig om jag inte behöver föredrar Big C Extra samt vanliga Big C . När det gäller grönsaker och stor förpackningar blir det Macro.

När vi skulle bygga huset (250 m2) kollade jag själv upp först vad skulle allt kosta Global Huse och home Pro sedan gick vi till olika byggare och tog in priser och ideer skillnaden var skrämande valde den som kom närmast det jag själv uppskattade det till. Alltså inte det billigaste och inte det dyraste vill ju inte sitta med ett halv färdigt hus och byggaren kommer framtill att han kommer gå minus. Priset skillnaden var från 900 tusen till 3.2 miljoner bath från 5 byggare den vi tog hade lämnat priset
1.1 miljon.
Vi valde honom på kriterierna:
Han var yngre 48 år vilket gjorde att den löjliga respekten för älder inte fanns med i bilden var ett krav från min fru annars vägrade hon översätta.
Testade honom genom att be honom läs ritningen och komma med förslag på förbättringar vilket gav oss möjlighet att lära känna honom bättre och på så viss se hur han tänkte hur smart är han.

Nu är snart huset klarat 15% kvar att bygga och jag kan säga att efter att byggt 2 hus i Sverige och flera lägenheter även i Thailand tycker jag att detta har varit det lättaste. Han har inställningen att kunden alltid har rätt. Han säger alltid det viktigaste är att kunden får det som kunden vill ha det.

Som allt om Thailand kan det finnas mer än två sidor.
Började åka till LOS på 80-talet efter jobb nere i sydostasien. Eftersom jag är mer fashinerad av folks levnadsbetingelser än turistorter, började jag lära mig språket för att ta mig runt till ställen där inte engelskan räckte till. Man hade väl surnat till en del ggr på nuddelförsäljarna i BKK när man fick betala mer för soppan än lokalbefolkningen.

När man kom ut på landsbyggden så fick man till viss del en annan bild av det hela. Man kunde sitta på ett litet landsbyggdshak där locals betalade 5bath för nuddelsoppan, jag fick betala 10 bath. Men helt plötsligt ska gammelmor betala, då är priset bara 50 satang helt plötsligt. Skulle dom bjuda henne på soppan så skulle hon inte ta emot den, men eftersom hon egentligen inte har pengar för att betala den så hittar de ett pris som hon kan betala så att hon känner att hon får göra rätt för sig och inte bara ligger till last.

Jag vill inte försvara systemet men på något sätt så blir man lite mindre sur på hur de bär sig åt. Ett annat exempel som jag råkat ut för många ggr är i BKK när man åker TukTuk ellr svarttaxi. De som inte känner till BKK får betala mera om det är falanger eller landsortsbor så är priset högre än för de som vet vad det kostar. Förmodligen får en highso också betala ett högre pris än vad en medelklass BKK-bo betalar.

Det skiljer mycket på om du är på en turistort, nära en turistort eller ute på vichan hur prissättningen kan se ut. Svärmor kollade alltid när hon levde, om någon hade försökt lura mig. Hon hade grym koll på vad saker och ting kostade och var ekonomisk intill absurdum. Men det var få gånger jag fick betala mer än lokalbefolkningen där ute på vichan. Nu ska man också tänka på att priser på olika varor kan variera väldigt mycket lokalt.

Jag tycker inte om systemet att falanger ska betala mer på tempel eller andra sevärdheter. Eftersom jag inte har thaikörkort brukar jag skoja mig igenom. Thailändare är inte mottagliga för argumentation om de orättvisa i att falanger ska betala mer, men pratar man thai och tar det på ett humoristiskt riktigt sätt brukar de mjukna. Gör de inte det skiter jag i att gå in för det mesta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
35
Visningar
5 K
P

Tillbaka
Topp