Betala underhåll till thailändska svärföräldrar?

Etter alle mine år i Thailand så kan jeg fremdeles ikke stoppe å forundres over denne "gavmildheten" mange utlendinger viser. Dem betaler medgift og forsørger sine svigerforeldre. Noe dem egentlig ikke trenger å gjøre. Men som oftest så tør dem ikke gjøre annet av redsel for å miste sin kjære. Thailandsk kultur og tradisjon er helt forskjellig fra hva mange av disse kvinnene forsøker å overbevise utlendingen om. Bakgrunnen for det er såre enkel. Dem ønsker seg en bedre økonomisk fremtid.

Etter alle mine år i Thailand så kan jeg fremdeles ikke stoppe å forundres over denne "gavmildheten" mange utlendinger viser. Dem betaler medgift og forsørger sine svigerforeldre. Noe dem egentlig ikke trenger å gjøre. Men som oftest så tør dem ikke gjøre annet av redsel for å miste sin kjære. Thailandsk kultur og tradisjon er helt forskjellig fra hva mange av disse kvinnene forsøker å overbevise utlendingen om. Bakgrunnen for det er såre enkel. Dem ønsker seg en bedre økonomisk fremtid.

Om nu föräldrarna är gamla, saknar pension eller annan inkomst. Låter du dom då svälta ihjäl så du kan ta dig ett par extra öl?
De som är så illa däran att de inte kan arbeta, de lever oftast med något barn, eller lever av det barnen skickar pengar till dom. Om nu barnen får en man som gör att hon kan leva bra och äta gott, men inte får fortsätta ta hand om sina förädrar, så kommer deras situation att förvärras markant.

Det funkar inte så som i västvärlden att staten ta hand om dom om dom inte kan ta hand om sig själva, utan dom kommer svälta ihjäl eller dö eftersom dom inte har råd att gå till läkaren.

Jag o frugan skickar inga pengar längre, jag har sett till att som kan jobba och tjäna så pass att dom klarar sig fint. Men om det händer något så kommer jag se till att som överlever,

/K

Om nu föräldrarna är gamla, saknar pension eller annan inkomst. Låter du dom då svälta ihjäl så du kan ta dig ett par extra öl?
De som är så illa däran att de inte kan arbeta, de lever oftast med något barn, eller lever av det barnen skickar pengar till dom. Om nu barnen får en man som gör att hon kan leva bra och äta gott, men inte får fortsätta ta hand om sina förädrar, så kommer deras situation att förvärras markant.

Det funkar inte så som i västvärlden att staten ta hand om dom om dom inte kan ta hand om sig själva, utan dom kommer svälta ihjäl eller dö eftersom dom inte har råd att gå till läkaren.

Jag o frugan skickar inga pengar längre, jag har sett till att som kan jobba och tjäna så pass att dom klarar sig fint. Men om det händer något så kommer jag se till att som överlever,

/K
Det behövs egentligen ingen kommentar till @krister s inlägg, det är en självklarhet.

Det behövs egentligen ingen kommentar till @krister s inlägg, det är en självklarhet.

långt ifrån självklart för många faranger tyvärr. många har inte ens hälsat på familjen och sett hur de har det. Och på tal om att skicka pengar så får hon välja honom utan att skicka eller dra o hitta pengar bäst hon vill.

min uppfattning iaf. vad jag hört..

långt ifrån självklart för många faranger tyvärr. många har inte ens hälsat på familjen och sett hur de har det. Och på tal om att skicka pengar så får hon välja honom utan att skicka eller dra o hitta pengar bäst hon vill.

min uppfattning iaf. vad jag hört..
Jag är övertygad om att du har rätt, tyvärr måste jag säga. Ölen man dricker istället borde smaka jäkligt beskt och förhoppningsvis fastna i halsen på dom. Det gäller att tänka sig in i deras situation.

Man kommer ikke unna med at Thailand ikke har et velferdssystem som mange land i vesten har. Men det betyr ikke at det er en automatikk i at utlendingen får et forsørgeransvar når han gifter seg med en thailandsk kvinne.

Min erfaring er at mange thailandske kvinner påstår at det er en "tettere" familiesammenholdning hos thaiene enn hos vestlige utlendinger. En påstand som både er rimelig uhøflig og usann. Dersom dette skulle stemme så ville det si at vi utlendinger elsker våre foreldre og søsken mindre enn en Thai gjør. Noe som alle skjønner bare er noe tull.

Forskjellen er IKKE våre naturlige følelser for våre foreldre og søsken, men det faktum at datteren må ta seg av foreldrene på deres eldre dager fordi det ikke finnes en utbredt pensjonsordning i Thailand. Når jeg skriver "datteren" så snakker jeg KUN om en av døtrene dersom det finnes flere enn en. Guttene har INGEN kulturelle forpliktelser om å forsørge sine foreldre.

Men det thailandske samfunnet er i stor forandring så i dagens samfunn så får ikke thaiene 8-10 unger lengre. Kanskje 2-3. Og dersom ingen av dem er en jente da sier det seg selv at også gutter får et økonomisk ansvar for sine foreldre for jeg går ut ifra at guttene er glad i sine foreldre.

Jeg tror mange utlendinger blir fortalt av sine thailandske kvinner at dem har en plikt til å forsørge hennes familie. Noe som ikke stemmer helt. Det er ikke han alene som har en plikt. Dem har SAMMEN en plikt om å ta seg av hennes foreldre. Etter bryllupet så flytter mannen inn i huset til sine svigerforeldre. Han får overført alle produksjonsmidlene som normalt er åker og husdyr. Dersom mannen og kvinnen blir ute av stand til å forsørge hennes foreldren så har resten av familien en PLIKT til å hjelpe til. Både ovenfor sin søster og foreldre.

Hva jeg sier her er egentlig ikke noen godt gjemt hemmelighet. Dette er informasjon man lett finner på diverse advokatfirmaers nettsider.

Den "evige" historien om thai kvinners "sug" etter penger tror jeg aldri vil forsvinne. Som oftest ikke på grunn av thai kvinnene, men på grunn mange utlendingers totale mangel på kunnskap om Thailand og thailandsk kultur. Og jeg tror at hverken jeg eller noen andre klarer å stoppe utlendingen som ønsker å være "big shot" i Thailand og "sprer om seg" med penger som om det ikke skulle være noen dag i morgen. Som resultat så sier mange thaier "farlang do" og "rekker ut" hånden.

Det är skillnad på att försörja och att hjälpa till. Jag skulle aldrig kunna se mina svärföräldrar svälta utan att hjälpa till. Dom jobbar och sliter och det är en självklarhet för mig att hjälpa dom den dagen behovet finns. Det är bara frugan och hennes syster som kan ta hand om dom när den dagen kommer eftersom min svåger ju tragiskt gick bort i en MC-olycka.

Det är skillnad på att försörja och att hjälpa till. Jag skulle aldrig kunna se mina svärföräldrar svälta utan att hjälpa till. Dom jobbar och sliter och det är en självklarhet för mig att hjälpa dom den dagen behovet finns. Det är bara frugan och hennes syster som kan ta hand om dom när den dagen kommer eftersom min svåger ju tragiskt gick bort i en MC-olycka.

Jeg påstår IKKE at man skal overse all nød og elendighet. Men man MÅ forstå hva som er snillhet og hva som er dumhet. Noe man MÅ få thaiene til også å forstå.

Nå kan det godt være at jeg er litt gammeldags, men jeg kunne aldri tenkt meg å betalt en kvinne en fast sum i måneden for å bo sammen med meg. Skal jeg først ha en kvinne boende hos meg så får hun ha såpass respekt for meg at hun bor sammen med meg fordi hun trives i mitt nærvær og ikke for at det ligger økonomiske motiver bak.

Nå kan det godt være at jeg er litt gammeldags, men jeg kunne aldri tenkt meg å betalt en kvinne en fast sum i måneden for å bo sammen med meg. Skal jeg først ha en kvinne boende hos meg så får hun ha såpass respekt for meg at hun bor sammen med meg fordi hun trives i mitt nærvær og ikke for at det ligger økonomiske motiver bak.
Självklart!

Nå vil jeg ikke på noen måte generalisere eller "trå noen på foten" men jeg mener at det å sende penger til sine svigerforeldre i Thailand KUN fordi kvinnen FORLANGER det er det samme som å betale for hennes "selskap".

Isaan. du pratar om thaikvinnor sim om dom alla jobbar bar.. som om dom inte har något annat i huvudet än att göra av med mannens pengar.

du får ursäkta men du skriver väldigt mycket drssutom på norska så ja orkar inte läsa allt.

men om du verköigen tycker så.. så tycker jag synd om dig.

det du inte läste som jag skrev... många barn jobbar och skickar pengar till sina föräldrar som sitter fattiga i hembyn. DU vet inte bakgrunden.. och du kan inte ställa krav att bara för att hon är ihop med dig så måste hon sluta jobba och skicka pengar.
kan vara så också att föräldrarna har satsat hela sin förmögenhet på en utbildning till barnen.

Isaan. du pratar om thaikvinnor sim om dom alla jobbar bar.. som om dom inte har något annat i huvudet än att göra av med mannens pengar.

du får ursäkta men du skriver väldigt mycket drssutom på norska så ja orkar inte läsa allt.

det du inte läste som jag skrev... många barn jobbar och skickar pengar till sina föräldrar som sitter fattiga i hembyn. DU vet inte bakgrunden.. och du kan inte ställa krav att bara för att hon är ihop med dig så måste hon sluta jobba och skicka pengar.
kan vara så också att föräldrarna har satsat hela sin förmögenhet på en utbildning till barnen.
Tror han skriver av egen erfarenhet, verkar som han känner till detta väldigt bra så antagligen så det går till hemma hos han ;)

Det är definitivt inga astronomiska belopp vi snackar om här, det behövs inte mycket för att dom skall få en dräglig tillvaro. Jag tvivlar på att någon begär att dom skall leva i lyx. Jag skulle skämmas om jag inte hjälper till när den dagen kommer.

Det er selvfølgelig opp til den enkelte thai om vedkommende vil sende penger eller ikke til sine foreldre. Det finnes ingen thai kultur som "forhindrer" det. Og som tidligere nevnt så er vel thaiene like glad i sine foreldre som vi er. Men når noen fremstiller dette som thailandsk kultur så blir det litt feil. Og det er dette jeg påpeker.

Det är definitivt inga astronomiska belopp vi snackar om här, det behövs inte mycket för att dom skall få en dräglig tillvaro. Jag tvivlar på att någon begär att dom skall leva i lyx. Jag skulle skämmas om jag inte hjälper till när den dagen kommer.

Som tidligere nevnt så er det opp til den enkelte (thai eller utlending) om dem vil sende penger eller ikke. Og det har jeg stor respekt for. Men det viktige i denne sammenheng er å IKKE blande dette sammen med thailandsk kultur og påstå at dette er noe man er FORPLIKTET til å gjøre.

Tror han skriver av egen erfarenhet, verkar som han känner till detta väldigt bra så antagligen så det går till hemma hos han ;)

Nå har det seg sånn at min kjære har respekt for seg selv og meg. Hun jobber og forsørger sin datter på 17 år som studerer. Noe jeg har STOR respekt for og er stolt over. Men man skal ikke se bort ifra at jeg, når det trengs, yter litt økonomisk hjelp til datteren. Men jeg må på det STERKESTE påpeke at dette er noe jeg gjør av EGEN FRI VILJE og IKKE fordi hverken min kjære eller thailandsk kultur PÅLEGGER meg dette.

Nå har det seg sånn at min kjære har respekt for seg selv og meg. Hun jobber og forsørger sin datter på 17 år som studerer. Noe jeg har STOR respekt for og er stolt over. Men man skal ikke se bort ifra at jeg, når det trengs, yter litt økonomisk hjelp til datteren. Men jeg må på det STERKESTE påpeke at dette er noe jeg gjør av EGEN FRI VILJE og IKKE fordi hverken min kjære eller thailandsk kultur PÅLEGGER meg dette.
Det blir samma sak med mina svärföräldrar. Självklart skall dom få hjälp eftersom det sociala skyddsnätet saknas i Thailand. Jag skulle må fruktansvärt illa om jag inte gör det när den dagen kommer i en förhoppningsvis avlägsen framtid.

Alltid fascinerande när skribenter blir så övertygade om sin egen rättfärdighet och moraliska överlägsenhet att de börjar skriva med versaler.

Är Herr Isaan månne frikyrklig?

Liknande trådar

K
Svar
42
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp