Betala underhåll till thailändska svärföräldrar?

Ja det vore konstigt om man skall betala underhåll till sina svärföräldrar. Jag har inte det problemet eftersom min sambos föräldrar är döda. vi är inte gifta. Men jag sa ifrån redan från början att jag skall inte föda hela Thailand bara för att få vara med dig. Hon försökte med att jag skulle hjälpa barnbarnen. MEN NEJ. Tar man en ungdom hit och gifter sig med så är det nog så. Dom försöker väl om dom får en rik falang. Har flera kompisar som är rika och dom hjälper hennes släkt. Detta tror thailändarna att alla kan göra. Dom tror ju alla Svenskar är rika.Det går inte för en fattig pensionär. Tack för ordet.

Jag har aldrig betalat pengar til mina svärföreldra, det gör min svåger, han ger dom 18.000tb i månaden så jag slipper.

Jag vet inte, men det låter som att ni har missat något. Ni refererar till era svärföräldrar som att det bara är hennes familj.. Men om man gifter sig med en kvinna/man/hen så ingår väl svärföräldrar/syskon/barn i paketet oavsett om det är Thai, svenskt, norskt eller engelskt? Då har man ett ansvar till hela paketet. Jag ser min frus familj som även min familj och då hjälper jag min familj med det dom behöver. Mina svärföräldrar är i 70-års åldern och har en pension på 500 Baht i månaden. Svärfar är blind och svärmor har mycket dåliga knän, trots det jobbar min svärmor fotfarande på fälten när hon orkar. Jag tycker det är självklart att hjälpa dom ekonomiskt, dom är ju en del av min familj. När min mor levde bidrog vi syskon med en slant varje månad eftersom hennes lilla pension inte räckte. Jag ser ingen skillnad på att hjälpa min egen mor eller att hjälpa min nuvarande Thaifamilj ekonomiskt.
Så ni får nog tänka om, ni har inte gift er med en person utan med hela familjen.....eller?

Skickar du aldrig några pengar till din fru?
Sen skickar hon pengar från sin lön till mor och far.
Isåfall tycker jag man kan säga att du indirekt skickar pengar till mor och far om hon ger dom av sin lön och du ger henne av din.
Kanske du har svärföräldrar som fortfarande är i arbetsför ålder.

Är väl inte så ovanligt att svärföräldrarna är yngre än svärsonen här nere 5555555555555555

Sen tycker jag man kan hjälpa med 2000-3000 bath i månaden om man har svärföräldrar som är +70.
Finns inget pensionsystem här, skall man bara låta dom lägga sig och dö?
Men beror ju på situation till situation hur det ekonomiska ser ut och 10.000 bath är ju en hel månadslön för en arbetare här nere.

Inom militären finns det ett pensionssystem svär farsan får drygt 20000 bath i månaden livet ut plus en del andra förmåner

Jag vet inte, men det låter som att ni har missat något. Ni refererar till era svärföräldrar som att det bara är hennes familj.. Men om man gifter sig med en kvinna/man/hen så ingår väl svärföräldrar/syskon/barn i paketet oavsett om det är Thai, svenskt, norskt eller engelskt? Då har man ett ansvar till hela paketet. Jag ser min frus familj som även min familj och då hjälper jag min familj med det dom behöver. Mina svärföräldrar är i 70-års åldern och har en pension på 500 Baht i månaden. Svärfar är blind och svärmor har mycket dåliga knän, trots det jobbar min svärmor fotfarande på fälten när hon orkar. Jag tycker det är självklart att hjälpa dom ekonomiskt, dom är ju en del av min familj. När min mor levde bidrog vi syskon med en slant varje månad eftersom hennes lilla pension inte räckte. Jag ser ingen skillnad på att hjälpa min egen mor eller att hjälpa min nuvarande Thaifamilj ekonomiskt.
Så ni får nog tänka om, ni har inte gift er med en person utan med hela familjen.....eller?
Ja självklart får man ta hela paketet men ofta så kommer det ekonomiska krav på falangen trots att thaifamiljen har bröd på bordet. Men hur familjens ekonomi ser ut ska man givetvis kolla upp innan man gängar sig med bruden.

Inom militären finns det ett pensionssystem svär farsan får drygt 20000 bath i månaden livet ut plus en del andra förmåner
Har själv i min familj 2 svägerska döttrar som har mer än 20 000 bath i månaden vardera i militär pension från deras far o dom hjälper svärmor 89 år + att jag hjälper svärmor + en av fruns söner + en av fruns barn barn som bor i Roi-et huset med ca. 1500 kr i månaden. Inget tvång men jag hjälper gärna vaktmästarna till fruns hus :)

Snyggt! Så är det för oss också. Jag hjälper ju min mor som har en riktig skitpeinson i Svedala, så det är självklart att vi gör likadant för tjejens föräldrar om de behöver det.

I början kan det kännas fel eftersom det inte hör till våra traditioner att dela med sig på det sättet. Det är lätt att få känslan att förhållandet handlar mer om pengar än kärlek. Min erfarenhet är att man kommer över det och ser det som naturligt att bidra. Om föräldrarna inte är välbärgade är det nästintill ett krav att du som har det relativt gott ställt bidrar.

Senast redigerad av en moderator:
Att bidra på ett eller annat sätt till de i familjen som har det svårare är väl en självklarhet, men man måste se vilka förutsättningar har de själva att klara sig, vilka summor behöver dem. Att som TS fru krävde 10 000, känns lite mycket, han ska ju ersätta hennes del inte strö pengar omkring sig. Kunde hon bidra med 10 000 innan jag då är det en annan femma.

Självklart ska man hjälpa till ekonomiskt, men enligt vissa här så betalar man sin sod just av den anledningen att hjälpa svärföräldrarna.
Har man då redan EN gång betalat för sin brud ska man då behöva betala en gång till?

Har man då redan EN gång betalat för sin brud ska man då behöva betala en gång till?
Nä, det tycker jag inte, iaf inte om svärmor behåller pengarna, sen så kan vissa få tillbaka en liten del, andra alla pengar efter bröllopet

Guldet behåller ju svärmor, det ger hon ju inte tillbaka

Senast ändrad:
Ja det är ju vid den ceremoniella tillställningen dom vill flasha med sinsoden. Så bra tips att skippa den.

Sinsod är ju väldigt principiellt för vissa. Vissa håller hårdare på traditioner än andra. För min thailändska sida av familjen är traditioner väldigt viktiga. Jag själv klarar mig utmärkt utan att fira Jul t.ex.

Flasha med pengar är inte min grej, vilket jag framförde, så svärfar respekterade det när jag och min fru gifte oss och inga sinsod pengar visades upp.

Sedan fick vi ju pengar i gåva från varje besökare men dom fick vi rakt i handen.

Vårt bröllop bestod av ceremoni en dag. Då kom endast närmaste släktingar. Dag 3 var det fullt på ställ med musik och allt. Drygt 350 gäster kom.

För att återgå till ämnet så betalar vi inget underhåll till svärföräldrarna men när vi besöker Thailand så tycker både jag och frugan om att skämma bort dem en smula. Precis som att jag har bjudit min mamma på saker genom livet.

Mina svärföräldrar är inte rika på något sätt men dom klarar sig själva så länge dom orkar arbeta.

Det finns inget rätt eller fel i denna fråga men att denna fråga så ofta dyker upp tyder på att alldeles för många har alldeles för bråttom i början av förhållandet. Efter att ha läst och skrivit på diverse Thaiforum i 10 år så har jag "lärt" mig hur många träffas, flyttar ihop och gifter sig på betydligt kortare tid än man normalt sett skulle gjort med en svensk tjej, trots att det givetvis borde vara tvärtom. Väldigt många har i stort sett nollgemensamt med sin thailändska fru; uppväxt, utbildning, jobb och intressen skiljer sig så enormt att de lika gärna kunde gift sig med en tjej från en annan galax. Ofta funkar det ändå men det är inte så märkligt att den här typen av frågeställningar dyker upp och det är nog inte helt ovanligt att de dödar förhållandet, eller åtminstone gör det betydligt mindre givande.

Jag betalade ingen sinsod, av den enkla anledningen att ingen bad om det och att jag ändå inte hade haft de pengar som svärmor istället lade upp för släktens och grannarnas beskådande.

Vi har heller aldrig under 17 år betalt något underhåll, även här av den enkla anledningen att det inte behövs. Därmed inte sagt att vi aldrig hjälpt till för det har vi givetvis gjort. När vi är hemma i byn och åker och handlar så betalar vi oftast även svärföräldrarnas varukorg och när vi har gemensamma middagar med släkten så betalar vi oftast mest, dock alltid minst i procent av våra löner.

Vad som är rätt är alltid individuellt men om man tar sig tid att träffa svärföräldrar samt gärna andra släktingar och grannar på ett tidigt stadie så tror jag många missförstånd, misstankar och bråk kan undvikas. Det är aldrig bra att vara naiv men det är värre att vara ignorant och överdrivit misstänksam; vem orkar leva i ett sådant förhållande.

Thailand är ett enkelt land och thailändare är generellt sett lätta att ha att göra med samt ytterst trevliga. De är dock oftast väldigt dåligt utbildade och framförallt gäller det allmänbildning och omvärldskunskap så det är lätt att de fått höra någon uppdiktad historia som snabbt blir en obestridlig sanning. Kan eller orkar man inte rätta till en sådan eventuell "urban legend" så kommer man få betala priset senare.

Att bidra på ett eller annat sätt till de i familjen som har det svårare är väl en självklarhet, men man måste se vilka förutsättningar har de själva att klara sig, vilka summor behöver dem. Att som TS fru krävde 10 000, känns lite mycket, han ska ju ersätta hennes del inte strö pengar omkring sig. Kunde hon bidra med 10 000 innan jag då är det en annan femma.

Tror själv att minst 8 av dom 10 tusen TBH skulle ner i hennes egen ficka, inget ovanligt att skaffa sig pengar den vägen hos vissa damer.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

K
Svar
42
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp