Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Hej

Jag tror inte att något företag i västvärlden funderar på att ta hem all produktion, men ska man tro på media så har förslag om att ta hem viss produktion p.g.a problemen som uppstod under pandemin dykt upp.

Politiker i Sverige som säger sig vara i behov av enkla jobb borde ju vara intresserade av detta, jag tycker politiker och företag borde titta på detta tillsammans och se om det är något av intresse för båda parter.

Mvh isan lover
Nu är produktion numera High tech så glöm detta med enkla jobb.

Det finns enkla jobb där det inte krävs så mycket kunskap.
Märkligt nog finns det inte arbetskraft till dessa jobb.
Exempel är gallring av skog, plantering av skogsplantor och bärplockning.

Sverige har stor arbetslöshet men samtidigt en stor brist på arbetskraft.

Systemfel?

Arbete ska löna sig, sänk bidragen och rösta på M.

Hej

Jag tror inte att något företag i västvärlden funderar på att ta hem all produktion, men ska man tro på media så har förslag om att ta hem viss produktion p.g.a problemen som uppstod under pandemin dykt upp.

Politiker i Sverige som säger sig vara i behov av enkla jobb borde ju vara intresserade av detta, jag tycker politiker och företag borde titta på detta tillsammans och se om det är något av intresse för båda parter.

Mvh isan lover

Borde vi inte börja med att få våra 10%+ arbetslösa i jobb först? Den öppna arbetslösheten plus alla åtgärdsprogram för att putsa statistik så har vi väldigt många som behöver få ett jobb och samtidigt har vi väldigt många lediga jobb.

Som sagt, vart ska du hitta personalen till fabrikerna när vi redan nu har svårt att fylla upp skiften med det "arbetskraftsutbud" Sverige sitter inne med?

Ofta med importerad massaved och utländska morötter.

Kom mest ihåg det då alla nötter skulle bunkra just dasspapper när pandemin slog till. Var riktigt lustigt att se säckar med ris och pasta i hyllorna men dasspappret var slutsålt. Jag antar att många helt enkelt har en väldigt stor tilltro till den svenska risproduktionen men inte lika stor tilltro till Essitys förmåga att producera toapapper :)

Nu är produktion numera High tech så glöm detta med enkla jobb.

Det finns enkla jobb där det inte krävs så mycket kunskap.
Märkligt nog finns det inte arbetskraft till dessa jobb.
Exempel är gallring av skog, plantering av skogsplantor och bärplockning.

Sverige har stor arbetslöshet men samtidigt en stor brist på arbetskraft.

Systemfel?

Arbete ska löna sig, sänk bidragen och rösta på M.
Hej

All produktion är inte alls high tech, mycket jobb är att pressa plåt, stansa plåt detaljer o.s.v, så visst finns det enkla jobb som avsiktligt har lagts utomlands en gång i tiden just p.g.a detta.

Men visst kan man ha åsikten att allt är omöjligt och bara fortsätta betala bidrag till dom som står utanför arbetsmarknaden, det är naturligtvis enklast.

Mvh isan lover

Hej

All produktion är inte alls high tech, mycket jobb är att pressa plåt, stansa plåt detaljer o.s.v, så visst finns det enkla jobb som avsiktligt har lagts utomlands en gång i tiden just p.g.a detta.

Men visst kan man ha åsikten att allt är omöjligt och bara fortsätta betala bidrag till dom som står utanför arbetsmarknaden, det är naturligtvis enklast.

Mvh isan lover

Ja det finns allt och det skapas även "enkla" jobb inom tillverkningsindustrin i Sverige idag. Allt går inte att automatisera fullt ut.

Vid pressning av plåt behövs det personal för byte av verktyg och grimmor samt en del kvalitétsarbete och kontroller. Men dessa jobb kommer med all sannolikhet inte finnas kvar i samma utsträckning om 10 år. Presslinjer som står idag är ofta från när du var ung och nya linjer och ny teknik tar hänsyn till att minska den personal som behövs på ett helt annat sätt än det gjordes en gång i tiden. Men alla jobb kommer inte att försvinna och nya tillkommer.

Hej

Mvh isan lover

Kom faktiskt precis på att en del av de jobb som var kvalificerade i samband med pressning av plåt en gång i tiden har ersatts av enkla jobb som utförs av personal i en lägre yrkeskategori/lönekategori än motsvarande jobb för 40 år sedan. Framsteg! ;)

Hej

Mvh isan lover
Ja, pressa plåt och stansa låter enkelt, men med de regler och arbetsgivaransvar så väljer man bort de som inte behärskar språket mm.
Nu kan man runda de komplexa regelverk som finns genom att anlita bemanningsföretag.

Ett annat aber är LAS, ändrar man produktionen till ny teknik så sitter man med anställda som inte kan utföra mer avancerade arbetsuppgifter.

Mens jag jobbade anställde vi aldrig någon med låga kvalifikationer för typ sommarjobb.
Det på råd från inspektörer från Arbetsmiljöverket.

Kravspecen var högre än vad som krävdes.

Ja, pressa plåt och stansa låter enkelt, men med de regler och arbetsgivaransvar så väljer man bort de som inte behärskar språket mm.
Nu kan man runda de komplexa regelverk som finns genom att anlita bemanningsföretag.

Ett annat aber är LAS, ändrar man produktionen till ny teknik så sitter man med anställda som inte kan utföra mer avancerade arbetsuppgifter.

Mens jag jobbade anställde vi aldrig någon med låga kvalifikationer för typ sommarjobb.
Det på råd från inspektörer från Arbetsmiljöverket.

Kravspecen var högre än vad som krävdes.
Hej

Som vanligt ser du bara problem och inga möjligheter, ge företagarna i Gnosjö chansen så löser det sig nog.

Mvh isan lover

Hej

Ja jämför du med deras 300 baht om dagen vid arbete eller 600 baht i månaden som pensionär är du ju oerhört rik med en Svensk pension.

Mvh isan lover
Nu svarade jag på ett inlägg om svenska pensioner. Det finns väl inga thailändare som arbetar för 300 Baht om dagen nu för tiden inte här i alla fall, den betalningen får de som kommer från grannländerna och om pensioner vet jag inte mycket.

Nu svarade jag på ett inlägg om svenska pensioner. Det finns väl inga thailändare som arbetar för 300 Baht om dagen nu för tiden inte här i alla fall, den betalningen får de som kommer från grannländerna och om pensioner vet jag inte mycket.
Hej

Den lagstadgade minimilönen i Isaan är ju fortfarande bara drygt 300 baht, men det låter bra att folk får mer betalt ändå, ett steg åt rätt håll.

Mvh isan lover

Nä men 330 bht är ju ingen större skillnad, inte enligt mig. Att man arbetar över tre timmar dagligen hör ju inte hit.

Jag förstår det. Att sitta i kassan kan nog inte räknas för ett så enkelt jobb att den som misslyckats i skolan kan ta det.
I övrigt så är min kunskap om Thailand fem år gammal. Möjligt att det landet har utvecklats sedan dess. Det talades om att en massa skulle bli arbetslösa när Thailand.2 blev genomfört.
Din kunskap om Sverige verkar vara ännu äldre än så när det kommer till jobb och arbetsmarknad.

Har en bekant som hade kontakt med arbetsförmedlingen varje sommar då det skulle anställas säsongs personal. De sa att hitta arbete till svenskar var inte så svårt, de stora problemet var de som inte kunde svenska något vidare, inte hade arbetat tidigare i sitt liv och inte var så motiverade att testa heller!. Ingen arbetsgivare vill ha någon som inte förstår vad du säger att hen skall göra, och är inte jätte motiverad att göra det heller. Hur man skall få in den gruppen i arbetslivet är en svår nöt att knäcka och inget som någon plotiker skulle våga försöka lösa. Det skulle nog inte vara så svårt att plocka hem produktion till sverige genom att locka företagen med att ge skatterabatter i typ 10år, tex slopad arbetsgivaravgift för alla anställda. Det skulle nog få snålvattnet att strila nerför hakan på många företagsledare.

Hej

Den lagstadgade minimilönen i Isaan är ju fortfarande bara drygt 300 baht, men det låter bra att folk får mer betalt ändå, ett steg åt rätt håll.

Mvh isan lover
Nä men 330 bht är ju ingen större skillnad, inte enligt mig. Att man arbetar över tre timmar dagligen hör ju inte hit.
Ibland skulle inte de där klåparna ens ha 3 Baht om dagen. Numera görs inget av de där låtsashanverkarna här hemma utan övervakning för de kan komma på hur tokiga lösningar som helst eller inte gjort vad de blir tillsagda att att göra.

Efter att ha gjort så här borde klantröven betalat mig, nä han ska ägna sig åt att plantera ris.

7.jpg
8.jpg

7.jpg

Ibland skulle inte de där klåparna ens ha 3 Baht om dagen. Numera görs inget av de där låtsashanverkarna här hemma utan övervakning för de kan komma på hur tokiga lösningar som helst eller inte gjort vad de blir tillsagda att att göra.

Efter att ha gjort så här borde klantröven betalat mig, nä han ska ägna sig åt att plantera ris.

7.jpg
8.jpg

7.jpg
Förstår inte problemet, tycker du är lite känslig :laugh2:

Ja det finns vissa övergångsregler om frun är född före 1944 och att dom var gifta innan 1990.
Dom ska också levt tillsammans vid makens död.
Men det blir mer och mer ovanligt av naturliga skäl.
Knappast aktuellt för de som blir pensionär nu
Det trodde jag också tills jag träffade det här paret. Jag kollade in på sidan för pensionsuträkningen och där togs jag ur den villfarelsen. De räknar av på garantipensionen av det som maken har över en viss nivå.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp