Farlig Isaan rätt.

 
De gårdsbutiker jag besökt har ju haft sjukt höga priser och det är billigare att köpa samma vara från samma gård på närmsta ICA. Köper ni direkt av bonden eller i en sk gårdsbutik?
 
De gårdsbutiker jag besökt har ju haft sjukt höga priser och det är billigare att köpa samma vara från samma gård på närmsta ICA. Köper ni direkt av bonden eller i en sk gårdsbutik?
Då jag bor på ”landet” så blir det mesta direkt av bonden eller jag har stående beställningar som levereras hem till mig. Även byten då jag har egna fiskevatten och sätter garn ibland.
Här går det inte att vara dyrare än affären av naturliga skäl, dock vissa produkter kan vara ”dyra” som hemgjord sylt, honung och rökta fårdelar men det finns inte samma kvalité på en ICA som tar sina leveranser från sin grossist.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad gäller ägg så tvekar jag inte en sekund att köpa äkta sprättägg direkt från producenten. Struntar i stämpeln, pris samt kvalité avgör. Vi handlade ganska länge direkt från ett hönseri, det var jättefina stora ägg. Tyvärr la dom ner, klarade inte konkurrensen med storproducenterna. :(

Jag är kanske en hönshjärna men bryr mig inte! :D
 
Vad gäller ägg så tvekar jag inte en sekund att köpa äkta sprättägg direkt från producenten. Struntar i stämpeln, pris samt kvalité avgör. Vi handlade ganska länge direkt från ett hönseri, det var jättefina stora ägg. Tyvärr la dom ner, klarade inte konkurrensen med storproducenterna. :(

Jag är kanske en hönshjärna men bryr mig inte! :D
Äggta entusiasm:D
 
Nej, poletten är på plats, men du gör ju en helt ny story av ditt påstående eller kanske en höna av en fjäder.
Nu får man inte ens sälja ägg ifrån frigående höns längre i Sverige sen att du lägger till mer saker sen gör det bara fånigare. ”vistas utomhus och äter grönt” är ju ett senare tillägg från din sida.

Om kunderna tycker dessa ägg är godare är det väl bättre av köpa direkt av bönderna än att betala mer för samma ägg än på butiken.
Jag köper såna ägg själv på sommaren.

Hej

Vi köper också okontrollerade ägg direkt på en gård även om detta numera är olagligt, fom är jättegoda och harven nästa orange gula p.g.a att dom går ute och äter grönt.

Mvh isan lover
 
Vad gäller ägg så tvekar jag inte en sekund att köpa äkta sprättägg direkt från producenten. Struntar i stämpeln, pris samt kvalité avgör. Vi handlade ganska länge direkt från ett hönseri, det var jättefina stora ägg. Tyvärr la dom ner, klarade inte konkurrensen med storproducenterna. :(

Jag är kanske en hönshjärna men bryr mig inte! :D

Hej

Samma här, vi köper också direkt utan kontroll även om det sedan EU inträdet är förbjudet.

Mvh isan lover
 
Hej

Hittade det är om s.k ”frigående” ”sprätthöns” och deras ägg i en artikel i GP.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/ägg-från-frigående-höns-inget-djurvänligt-matinköp-1.465741

”Vem vill inte tro att frukostägget kommer från glada och välmående hönor? Många konsumenter väljer slentrianmässigt ägg från frigående höns och det är lätt att förstå varför. Ordet frigående har en positiv klang, höns som går och pickar fritt, det måste väl vara bra för hönan och ett val av ägg som jag kan göra med gott samvete? Men tyvärr är den bilden felaktig. Köper du frigående ägg för att du värnar om god djurhälsa och hönornas välbefinnande kan du känna dig blåst!”

Mvh isan lover
 
Hej

Hittade det är om s.k ”frigående” ”sprätthöns” och deras ägg i en artikel i GP.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/ägg-från-frigående-höns-inget-djurvänligt-matinköp-1.465741

”Vem vill inte tro att frukostägget kommer från glada och välmående hönor? Många konsumenter väljer slentrianmässigt ägg från frigående höns och det är lätt att förstå varför. Ordet frigående har en positiv klang, höns som går och pickar fritt, det måste väl vara bra för hönan och ett val av ägg som jag kan göra med gott samvete? Men tyvärr är den bilden felaktig. Köper du frigående ägg för att du värnar om god djurhälsa och hönornas välbefinnande kan du känna dig blåst!”

Mvh isan lover

Ja, elände, elände, hur skall allt sluta:D
 
Hej

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/agg-fran-utegaende-hons-tillbaka-i-hyllorna
Så mycket ger jag för dina påståenden Isan Lover

Djäkligt tråkiga burar måste jag säga
agg-jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej

Vi köper också okontrollerade ägg direkt på en gård även om detta numera är olagligt, fom är jättegoda och harven nästa orange gula p.g.a att dom går ute och äter grönt.

Mvh isan lover
Är det verkligen olagligt att köpa direkt från en gård? Jag tvivlar på det.
Det bör du ange källan på.

Däremot får inte stora butiker sälja ägg som inte är stämplade med leverantörens nr. (spårbarhet)
Det är viktigt för att kunna spåra ett salmonella utbrott bakåt till rätt leverantör och isolera smittan.
Skulle du drabbas av salmonella från grannes gård har du nog inte svårt att ange källan, värre om du säger ICA Maxi som får ägg från +50 olika gårdar.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen olagligt att köpa direkt från en gård? Jag tvivlar på det.
Det bör du ange källan på.

Däremot får inte stora butiker sälja ägg som inte är stämplade med leverantörens nr. (spårbarhet)
Det är viktigt för att kunna spåra ett salmonella utbrott bakåt till rätt leverantör och isolera smittan.
Skulle du drabbas av salmonella från grannes gård har du nog inte svårt att ange källan, värre om du säger ICA Maxi som får ägg från +50 olika gårdar.

Hej

Att som jag och berralund köpa okontrollerade och ostämplade ägg direkt på en gård är olagligt i EU.

Mvh isan lover
 
Enligt livsmedelverket har man lov att sälja i liten skala direkt från gård.

Hej

Får ge dig och phonta rätt där, hittade detta på livsmedelsverket.

Ägg
”• Som äggproducent får du leverera den årliga äggproduktionen från högst 350 äderfän direkt till konsument. Det gäller även om du håller er äderfän än så.
• Fjäderfä avser här hägnat tam äderfä, till exempel värphöns, gäss, änder, pärlhöns och kalkoner, samt hägnad vildfågel som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns.
• Äggen får säljas direkt till konsument och till lokal detaljhandel, med undantag för hönsägg som bara får säljas direkt till konsument. Läs mer om sär- skilda regler för hönsägg längre ned.
• Producenten ska uppfylla de allmänna hygienreg- lerna för primärproduktion i hygienförordningen.
• Äggen ska förvaras rent, torrt och fritt från främ- mande lukter, vid jämn temperatur, samt skyddas mot stötar och direkt solljus. En lämplig förvarings- temperatur för ägg är cirka 8–15°C.
• Producenten ska löpande dokumentera antalet äderfän som hålls för äggproduktion, den totala mängden producerade ägg och den mängd ägg som har levererats direkt till konsument.
• Äggen ska levereras senast 21 dagar efter att de är värpta.
• Vid försäljning av ägg direkt till konsument ska producenten upplysa konsumenten om äggens bäst föredag.
• Lokal detaljhandel för ägg (utom för hönsägg) avser en anläggning som levererar direkt till konsument och som ligger i det län där äggproduktionen ligger, eller i angränsande län.
Ytterligare krav för hönsägg:
• Hönsägg får inte vara sorterade efter kvalitet och vikt.
• Hönsägg får inte tvättas eller rengöras på annat sätt och det är endast rena och hela ägg som får säljas.
• Vid försäljning av hönsägg ska producenten upplysa konsumenten om äggens bäst föredag som för hönsägg får vara högst 28 dagar från värpdagen. Uppgiften ska nnas på ett anslag på försäljnings- stället, på en etikett fäst på förpackningen eller överlämnas till konsumenten.
• Vid torg- och dörrförsäljning ska hönsägg vara stämplade med en särskild producentkod om producenten har er än 50 höns. Har producenten 50 höns eller färre behöver äggen inte stämplas. Då räcker det med att producentens namn och adress anges vid försäljningsstället.
• Hönsägg får bara levereras direkt till konsument och inte till detaljhandeln. Undantag är om pro- ducenten säljer sina ägg direkt till konsument i en egen registrerad gårdsbutik som ligger på produk- tionsenheten, det vill säga alldeles i närheten av hönshuset.”

Felet som den uppmärksammade hönsfarmare på tv gjorde var att han lät en butik sälja sina ostämplade och okontrollerade ägg, det är inte tillåtet i EU, men hade han sålt dessa ägg själv hemma på sin gård hade det tydligen varit ok, detta var en överraskning för mig.

Mvh isan lover
 
Väldigt vanligt med utspädd formalin på både kött, fisk och grönsaker, då håller sig varorna på marknaden längre och kan säljas till fullt pris.
Det har ju gjorts kontroller och visat på enorma missbruk, runt 70% har för höga halter.
Det är cancerframkallande också

Det här ställer jag mig mycket tvivlande till! Formalin är cancerframkallande och starkt allergiframkallande, men det har också en stark och obehaglig lukt, också i låga koncentrationer. Jag använde det i skinnberedningen ett tag (det är i huvudsak ett garvämne) i en halv % inblandning, men också det gav en obehaglig lukt åt skinnen. Jag kunde inte jobba med dom, utan fick byta till glutaldehyd. Att man skulle kunna använda formalin i livsmedel har jag svårt att tro.
 
Det här ställer jag mig mycket tvivlande till! Formalin är cancerframkallande och starkt allergiframkallande, men det har också en stark och obehaglig lukt, också i låga koncentrationer. Jag använde det i skinnberedningen ett tag (det är i huvudsak ett garvämne) i en halv % inblandning, men också det gav en obehaglig lukt åt skinnen. Jag kunde inte jobba med dom, utan fick byta till glutaldehyd. Att man skulle kunna använda formalin i livsmedel har jag svårt att tro.
Uppgifterna om formalin är från Bangkok Post vad det nu kan vara värt?
Det gällde kontroller på marknader där man fann höga halter i grönsaker i mer än 70% av stickproverna.

https://www.bangkokpost.com/archive/dept-delivers-formalin-alert/1094945

https://www.bangkokpost.com/archive/food-vendors-criticised-over-formalin-use/396653
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp