Farlig Isaan rätt.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Läste att rätten Koi Phla är extremt farlig, den innehåller rå sötvattensfisk, dessa har mask i sig och den attackerar sedan levern och ger levercancer, rätten är väldigt populär i Isaan och gillas främst av männen.

Nu varnar Thailändska läkare och forskare för denna rätt som sägs stå för 50% av cancerfallen.


Mvh isan lover
 
Detta har varit uppe här några gånger tidigare. Människor i Isaan främst äter denna plara rå utan värmebehandling.
Berralund har tagit upp några gånger att de använder bara kokt plara i Somtam.
Här i norr använder man plara bara till kokta rätter vad jag vet så detta är ingen större problem här.
 
Detta har varit uppe här några gånger tidigare. Människor i Isaan främst äter denna plara rå utan värmebehandling.
Berralund har tagit upp några gånger att de använder bara kokt plara i Somtam.
Här i norr använder man plara bara till kokta rätter vad jag vet så detta är ingen större problem här.

Hej

Här är det dock inte fermenterad fisk Phladäk eller Phlara som man bl.a har i som tam det handlar om utan en rätt som heter Koi Phla, det är helt rå sötvattensfisk som hackas och blandas med andra ingredienser, det handlar alltså inte om den jästa fisken som används istället för fisksås i Isaan.

Mvh isan lover
 
Hej

Här är det dock inte fermenterad fisk Phladäk eller Phlara som man bl.a har i som tam det handlar om utan en rätt som heter Koi Phla, det är helt rå sötvattensfisk som hackas och blandas med andra ingredienser, det handlar alltså inte om den jästa fisken som används istället för fisksås i Isaan.

Mvh isan lover
Frugan och hennes familj har phlara i sin somtam också som en sås eller brun sörja kanske man mer kan säga ;)
 
Hej

Här är det dock inte fermenterad fisk Phladäk eller Phlara som man bl.a har i som tam det handlar om utan en rätt som heter Koi Phla, det är helt rå sötvattensfisk som hackas och blandas med andra ingredienser, det handlar alltså inte om den jästa fisken som används istället för fisksås i Isaan.

Mvh isan lover
Helt rätt som du skriver. Problemet är detsamma med Koi Phla det är rå fisk precis som jäst fisk för masken dör inte vid jäsning.
 
Frugan och hennes familj har phlara i sin somtam också som en sås eller brun sörja kanske man mer kan säga ;)

Hej

Det käkar frugan också nästan dagligen, men numera är den kokt, även jag själv äter som tam Lao med Phladäk i om det inte finns något annat och jag blir bjuden, men jag föredrar faktiskt som tam thai med fisksås.

Mvh isan lover
 
Helt rätt som du skriver. Problemet är detsamma med Koi Phla det är rå fisk precis som jäst fisk för masken dör inte vid jäsning.

Hej

Ja effekten blir den samma och det är samma typ av mask som förstör levern, men det kan vara bra att veta att det finns maträtter utan fermenterad fisk i som också är farligt att äta.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja effekten blir den samma och det är samma typ av mask som förstör levern, men det kan vara bra att veta att det finns maträtter utan fermenterad fisk i som också är farligt att äta.

Mvh isan lover
Vet jag inte vad siffran betyder för stod bara siffra när det var uppe i media att 0.8 ligger levercancerfallen på i världen och i Isaan 8.4 pga av phala men 0.8 till 8.4 lät högt för mig även om jag inte vet vad det betyder och Isaan var den delen i världen med flest levercancerfall.
Myndigheter och läkare har gått ut och varnat angående phalan, var massa varningar i media om det för par år sen, tyvvär når inte medias eller läkarnas varningar dom i byarna oftast.
 
....som till exempel?

Hej

T.ex Koi Phla som är dödlig utan att innehålla Phladäk som det heter på Lao eller Phlara som det heter på Thai, den här rätten är mer lik Lab men istället för rått kött så använder man rå fisk utan tillagning.

”Koi pla, raw fish ground with spices and lime, is thought to kill up to 20,000 people in Thailand every year”

Mvh isan lover
 
Hej

T.ex Koi Phla som är dödlig utan att innehålla Phladäk som det heter på Lao eller Phlara som det heter på Thai, den här rätten är mer lik Lab men istället för rått kött så använder man rå fisk utan tillagning.

”Koi pla, raw fish ground with spices and lime, is thought to kill up to 20,000 people in Thailand every year”

Mvh isan lover
Jo men den var ju huvudnumret i denna tråd, trodde du hade annat på lut så som dolksvans t ex.

Man äter ju äggen och fel tillagad kan leda till döden. Har själv testat och den var rätt tillagad eftersom jag skriver detta inlägg:p
 
Jo men den var ju huvudnumret i denna tråd, trodde du hade annat på lut så som dolksvans t ex.

Man äter ju äggen och fel tillagad kan leda till döden. Har själv testat och den var rätt tillagad eftersom jag skriver detta inlägg:p

Hej

Dolksvans har vi inte i Issan, har sett dom vid havet men aldrig provat att äta dom, att man kan avlida om man äter fel tillagde såna ökar ju inte direkt viljan att prova på dolksvans.

Mvh isan lover
 
Korvarna som man köper i Isaan känns lite olustiga efter att ha sett denna bilden...
Tyckte dom var goda tidigare men vet inte vad jag ska tycka längre.

Korvar.jpg


EDIT:
Bilden är inte tagen av mig
 
Korvarna som man köper i Isaan känns lite olustiga efter att ha sett denna bilden...
Tyckte dom var goda tidigare men vet inte vad jag ska tycka längre.

Korvar.jpg


EDIT:
Bilden är inte tagen av mig

Hej

Såg inte roligt ut, undrar vad det är hon sprutar på?
Visade den för frugan och hon blev fundersam.

Mvh isan lover
 
Hej

Såg inte roligt ut, undrar vad det är hon sprutar på?
Visade den för frugan och hon blev fundersam.

Mvh isan lover
Väldigt vanligt med utspädd formalin på både kött, fisk och grönsaker, då håller sig varorna på marknaden längre och kan säljas till fullt pris.
Det har ju gjorts kontroller och visat på enorma missbruk, runt 70% har för höga halter.
Det är cancerframkallande också
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp