Farlig Isaan rätt.

Hej

I vår del av Sverige var det längesedan kött, fisk och ost handel flyttade inomhus eller till speciellt i redda och godkända vagnar, det enda som säljs direkt på öppen gata hos oss är väl blommor, frukt och grönsaker.

Men när jag var barn kom bönderna körande med häst och kärra till stan, där sålde dom sedan allt ifrån fisk, kött, korvar, ägg. frukt och grönt direkt utan mellanhänder på stadens torg, inte hörde jag talas om någon som blev sjuk av deras produkter.

Mvh isan lover
Men dom är garanterat döda nu.:laugh:

Nej, med tanke på @Pjodd inlägg, där det nämns E-nummer som ju vi fått lära oss vara något monster och livsfarligt är ju faktiskt många gånger överdriven rädsla. Många E-nummer finns naturligt och kommer från naturliga källor.

Emulgeringsmedel (förtjockningsmedel) t ex görs ju av alger, många färgämnen från blompistiller osv. Nu propagerar jag inte för en massa E-nummer, en del är inte bra men vi skall heller inte överdriva.

Innehållet ovan är från:

blue.jpeg

....., ett blåbär innehåller 13 olika E-nummer som används i livsmedelsproduktion!

De flesta E-nummer är som du säger ofarliga. Det är en förkortning av "konstiga" namn som kan bli långa, men det var inte min poäng.
Frågan är vad "ofarligt" betyder och då hänger jag inte upp mig på E-nummer;)

De flesta E-nummer är som du säger ofarliga. Det är en förkortning av "konstiga" namn som kan bli långa, men det var inte min poäng.
Frågan är vad "ofarligt" betyder och då hänger jag inte upp mig på E-nummer;)

Ja, var ingen kritik, utan kom in på det för att du nämnde just E-nummer, tyckte det var en kul grej, ser man bara första bilden, låter det ju förskräckligt men som sagt var är innehållet i ett blåbär:) och då genast får man lite perspektiv på det hela!

Men dom är garanterat döda nu.:laugh:

Hej

Säkerligen men dom matvaror dom sålde var både goda och billiga, min poäng vara att det inte var vare sig ohygieniskt eller farligt att äta den mat dom såldes så här helt öppet utomhus, den här maten var också färsk och närodlad.

Nu får man inte ens sälja ägg ifrån frigående höns längre i Sverige, kommer ihåg ett reportage om ett sådant fall för några år sedan där en liten lokal hönsfarmare levererade direkt till en butik, äggen var väldigt populära och sålde slut fort, det satte dock myndigheterna stopp för.

Mvh isan lover

Hej

Säkerligen men dom matvaror dom sålde var både goda och billiga, min poäng vara att det inte var vare sig ohygieniskt eller farligt att äta den mat dom såldes så här helt öppet utomhus, den här maten var också färsk och närodlad.

Nu får man inte ens sälja ägg ifrån frigående höns längre i Sverige, kommer ihåg ett reportage om ett sådant fall för några år sedan där en liten lokal hönsfarmare levererade direkt till en butik, äggen var väldigt populära och sålde slut fort, det satte dock myndigheterna stopp för.

Mvh isan lover
Jaså, jag köper bara ägg ifrån frigående höns i Sverige på mitt lokala ICA, dom kommer från en större lokal hönsfarmare.

Hej

Mvh isan lover
Nu svamlar du i alla fall 55555:):):) Frigående sprätthöns ägg finns i varje butik

Så är det! Men alla ägg som säljs och används i matlagning på restauranger måste vara stämplade och därmed kontrollerade. Annars kan det bli problem vid en eventuell kontroll.

Hej

Det är nog mer här skon klämmer eftersom dom som bedriver småskalig äggproduktion med frigående höns med möjlighet att vistas utomhus saknar utrustning att enligt moderna regler kvalitetssäkra och få stämpla sina ägg, därav förbudet att sälja dom.

Mvh isan lover

Hej

Det dom kallar frigående sptätthöns nu för tiden är industriellt framdrivna ägg av höns som får gå inomhus på ett golv med strö, sol och gröna växter har dom aldrig sett.

Men PR-tricket går tydligen hem.

Mvh isan lover
Och du är expertisen i detta då ,, tilllåter mig att tvivla :):)555Vi har här i Finspång i alla fall hönsfarmare med frigående höns , dessa kontrolleras /genomlyses sen samt som Berra skriver stämplas , sälj sen som "ägg från frigående höns i Östergötland " detta är på Stora Coop , påstår du att de ljuger , eller att jag har fel på ögonen när jag passerar hönserier varje dag på väg till jobbet ,, nu får du sansa dig ;)

Och du är expertisen i detta då ,, tilllåter mig att tvivla :):)555Vi har här i Finspång i alla fall hönsfarmare med frigående höns , dessa kontrolleras /genomlyses sen samt som Berra skriver stämplas , sälj sen som "ägg från frigående höns i Östergötland " detta är på Stora Coop , påstår du att de ljuger , eller att jag har fel på ögonen när jag passerar hönserier varje dag på väg till jobbet ,, nu får du sansa dig ;)

Hej

Jag påstår inte att det inte finns hönserier men du är grundlurad om du tror att frigående sprätthöns innebär att dessa har vistats ute i friska luften ätandes maskrosblad, det som det handlar om är frigående höns inomhus som tillåts sprätta i en ströbädd, men det är ändå ett stort framsteg mot dom små och trånga burar som fanns tidigare.

Besök några hönserier om du inte tror mig.

Mvh isan lover

Hej

Det dom kallar frigående sptätthöns nu för tiden är industriellt framdrivna ägg av höns som får gå inomhus på ett golv med strö, sol och gröna växter har dom aldrig sett.

Men PR-tricket går tydligen hem.

Mvh isan lover
Du verkar bo i en udda del av Sverige men du behöver inte bedöma hela landet på dina erfarenheter.
Ni får inte ens ha lokal försäljning av nyfångad fisk verkar det som, tråkigt med sån utveckling.
Där jag bor säljs det mycket fisk direkt av fiskarna i hamnen och även efter vägen, lokalt bakat tunnbröd och ägg finns varje lördag under sommaren både längs vägen och gårdsförsäljning och mycket lokala produkter säljs på marknadsdagar.
Dock får inte man inte leverera de äggen till den lokala affären utan stämpel och regelbundna kontroller mot salmonella. Där är nog de samma regler i hela landet och kanske hela EU.

Hej

Jag påstår inte att det inte finns hönserier men du är grundlurad om du tror att frigående sprätthöns innebär att dessa har vistats ute i friska luften ätandes maskrosblad, det som det handlar om är frigående höns inomhus som tillåts sprätta i en ströbädd, men det är ändå ett stort framsteg mot dom små och trånga burar som fanns tidigare.

Mvh isan lover
Vem fn har sagt att de skall äta maskrosblad för att kallas frigående höns , kanske du har koll på hur många kvadrat meter per höna det skall vara för att per definition kallas frigående höns , läs vad jag skriver , de går ute hela tiden när det inte är svinkallt eller en massa snö

Hej

Mvh isan lover
Har kanske sett fler än vad du tror , och tydligen kan du inte läsa , jag passerar VARJE DAG dessa hönserier ,och har även köpt ägg direkt av dem , annars går äggen till kontroll samt ut i butik

Du verkar bo i en udda del av Sverige men du behöver inte bedöma hela landet på dina erfarenheter.
Ni får inte ens ha lokal försäljning av nyfångad fisk verkar det som, tråkigt med sån utveckling.
Där jag bor säljs det mycket fisk direkt av fiskarna i hamnen och även efter vägen, lokalt bakat tunnbröd och ägg finns varje lördag under sommaren både längs vägen och gårdsförsäljning och mycket lokala produkter säljs på marknadsdagar.
Dock får inte man inte leverera de äggen till den lokala affären utan stämpel och regelbundna kontroller mot salmonella. Där är nog de samma regler i hela landet och kanske hela EU.

Hej

Dom få yrkesfiskare som finns kvar får sälja fisk och skaldjur vid bryggan, men alla dom tusentals pensionärer ute i skärgården bryter numera mot lagen om dom säljer nyfångad makrill, krabbor eller rökt fisk i sina sjöbodar, för folk i stan har detta säkert inte någon större betydelse, dom saknar möjligen det pittoreska inslag dessa väderbitna gamla män med din säregna dialekt utgjorde, men för dom boende har det varit en möjlig extrainkomst enda sedan urminnes tider.

Gårdsförsäljning är inget unikt för din region det finns över hela landet, här också naturligtvis.

Men du slog huvudet på spiken när du själv skrev detta ”Dock får inte man inte leverera de äggen till den lokala affären utan stämpel och regelbundna kontroller mot salmonella. Där är nog de samma regler i hela landet och kanske hela EU”, det är detta som utestänger småskaliga hönsfarmare.

Mvh isan lover

Har kanske sett fler än vad du tror , och tydligen kan du inte läsa , jag passerar VARJE DAG dessa hönserier ,och har även köpt ägg direkt av dem , annars går äggen till kontroll samt ut i butik

Hej

Frågan var väl om hönsen var frigående utomhus inte om hönserier finns eller ej?

Mvh isan lover

Nu var det ditt påstående som startade detta och ingen fråga? Överst i svaret.
Det heter faktiskt frigående höns även om du menar något annat i grunden.

Hej

Nu börjar polletten trilla ned förstår jag, det finns i princip inga godkända och stämplade ägg ifrån frigående sprätthöns som vistas utomhus och äter grönt som höns gjorde förr i tiden.

Dom få småskaliga bönderna med frigående utomhus höns som ändå finns kvar får helt riktigt inte sälja sina ägg eftersom dom inte är kvalitetssäkrade och stämplade enligt gällande EU regelverk, att kunderna tycker att dessa ägg är mycket godare bryr sig ingen om.

Mvh isan lover

Hej

Nu börjar polletten trilla ned förstår jag, det finns i princip inga godkända och stämplade ägg ifrån frigående sprätthöns som vistas utomhus och äter grönt som höns gjorde förr i tiden.

Dom få småskaliga bönderna med frigående utomhus höns som ändå finns kvar får helt riktigt inte sälja sina ägg eftersom dom inte är kvalitetssäkrade och stämplade enligt gällande EU regelverk, att kunderna tycker att dessa ägg är mycket godare bryr sig ingen om.

Mvh isan lover
Med all respekt , fn vad trött jag blir på ditt surr :):):)Är de ute och kutar fritt samt äter ute så är det väl för helv. FRIGÅENDE HÖNS ,, mina poletter har inga problem, men jag vet en som inga poletter alls har , Du har fel i detta bara , du kommer inte ut detta dumma resonemang ,, Det finns att köpa kontrollerade ägg från RIKTIGA frigågående höns:):)Inte illa ment men nu får du väl ändock ge dig i detta :):)

Du skriver citat :Frågan var väl om hönsen var frigående utomhus inte om hönserier finns eller ej?

Och ja det finns på en hel del ställen i vårt område ,, och de kan sen säljas kontrollerade ute i butik :rolleyes:

Hej

Mvh isan lover
Nej, poletten är på plats, men du gör ju en helt ny story av ditt påstående eller kanske en höna av en fjäder.
Nu får man inte ens sälja ägg ifrån frigående höns längre i Sverige sen att du lägger till mer saker sen gör det bara fånigare. ”vistas utomhus och äter grönt” är ju ett senare tillägg från din sida.

Om kunderna tycker dessa ägg är godare är det väl bättre av köpa direkt av bönderna än att betala mer för samma ägg än på butiken.
Jag köper såna ägg själv på sommaren.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar