Nivån på den Thailändska skolan.

 
Jag är född och uppväxt i ”källarn”. Har jobbat mig till den ekonomin jag har idag vilken är för länge sedan upp från källaren. Skulle jag behöva återvända kommer det svida men blir ingen chock.
Lever efter vilken ekonomi jag har just nu och inte den jag kom ifrån. Ser tyvärr några som sitter på slantar men inte unnar sig lite extra.
Därför impad av min vän som är lika gammal som mig, 54år. Drömde om ett liv i Thailand. Gjorde slag i saken, sålde allt i Sverige och flyttade. Halvbra ekonomi men nöjd med livet och duktig på att hålla budget.

Man lever som man vill, till skillnad från de som lever som dom kan.
Att gå all in och fixa livet med en tight budget är bra.
 
Hej

Läste den här artikeln om Asiens succé gällande utbildning, en rad länder i Asien ligger klart över genomsnittet i OECD länderna, men detta gäller tyvärr inte Thailand och Indonesien som tvärtom ligger ganska långt under både andra länder i regionen och OECD snittet.

Asia’s education success story

PISA Mean Scores

China covers only the areas of Beijing, Shanghai, Jiangsu, and Guangdong. Source: OECD-PISA 2015, ANZ Research

Mvh isan lover


Lika hög som "Tröskeln" du slog stortån i

@JBK.Ltd. :laugh2:
 
Ja ganska imponerande hur vissa lyckas vrida och vända på slantarna och får det att funka. Min mor har också den egenskapen. Vred och vände på varenda krona när jag växte upp. Heltidsarbete samt extrajobb. Idag är hon pensionär och fortfarande inte ett fett konto men hon klarar sig. Kul att få ”bjuda” igen och stötta henne för allt hon gjorde för mig under min uppväxt.
Hej

Frugans pappa försörjde fru och 5 barn på en lön som cykeltaxiförare, senare som småbonde och daglönare, men det räckte bara till ett hus på pålar som mer liknade en hydda än det vi kallar hus idag, det fanns inte alltid mat om inkomster saknades beroende på säsong, då överlevde familjen på ris och fisksås. När ett av barnen blev sjukt tvingade dom sälja sin ”hydda” i byn för att kunna betala sjukvård för barnet, då fick dom flytta ut från byn till en rishydda på farmen där väggarna bestod av uppklippta rissäckar. Så visst kan man leva på nästan ingenting.

Mvh isan lover
 
Hej

Frugans pappa försörjde fru och 5 barn på en lön som cykeltaxiförare, senare som småbonde och daglönare, men det räckte bara till ett hus på pålar som mer liknade en hydda än det vi kallar hus idag, det fanns inte alltid mat om inkomster saknades beroende på säsong, då överlevde familjen på ris och fisksås. När ett av barnen blev sjukt tvingade dom sälja sin ”hydda” i byn för att kunna betala sjukvård för barnet, då fick dom flytta ut från byn till en rishydda på farmen där väggarna bestod av uppklippta rissäckar. Så visst kan man leva på nästan ingenting.

Mvh isan lover
Ja det var väl tur att det var i Thailand för med ett klimat som Sverige hade dom frusit ihjäl. Vet inte vart du vill komma med svaret. Stor respekt för svärfar din men i sista meningen anar jag en viss sarkasm men kan ju tolka det fel.
 
Hej

Frugans pappa försörjde fru och 5 barn på en lön som cykeltaxiförare, senare som småbonde och daglönare, men det räckte bara till ett hus på pålar som mer liknade en hydda än det vi kallar hus idag, det fanns inte alltid mat om inkomster saknades beroende på säsong, då överlevde familjen på ris och fisksås. När ett av barnen blev sjukt tvingade dom sälja sin ”hydda” i byn för att kunna betala sjukvård för barnet, då fick dom flytta ut från byn till en rishydda på farmen där väggarna bestod av uppklippta rissäckar. Så visst kan man leva på nästan ingenting.

Mvh isan lover
Vad är det 50 år sen??
 
Ja det var väl tur att det var i Thailand för med ett klimat som Sverige hade dom frusit ihjäl. Vet inte vart du vill komma med svaret. Stor respekt för svärfar din men i sista meningen anar jag en viss sarkasm men kan ju tolka det fel.
Hej

Ja min nu döde svärfar var analfabet och blev såld som barn till en rikare familj som behövde en dräng, men oerhört arbetsam och en riktig slitvarg, något av en traditionell ”inföding” som visste allt i naturen, det tog tid att bli en riktigt bra vän med honom, men tillslut fann vi varann och personligen tror jag det till stor del var för att vi jobbade ihop på farmen i flera år sammanlagt, då fick han se en annan sida av utlänningar än det han hade upplevt när han körde runt med cykeltaxi i Udon Thani under vietnamkriget.

Mvh isan lover
 
Bra gjort av din vän, allt kan inte värderas efter pengar.
Snackade med honom på Line igår. Vanligt snick snack där man berättar för varandra vad som hänt senast. Han berättade så klart om sol, bad och tjejer 5555. Han gnällde lite över en tjej han hade inneboende. Hon var hur gullig som helst och skötte både det ena och det andra men han vill vara fri och hon hade bott hos honom en dryg månad nu. Låter ju hur bra som helst sade jag. Han knorrade lite och tyckte nog att hon kunde flytta för det var nya tjejer på G :) Tillslut kom han på sig själv och sade ”Fy fan vad bra jag har det här…..” Jag kunde bara hålla med honom.
 
Hej

Frugans pappa försörjde fru och 5 barn på en lön som cykeltaxiförare, senare som småbonde och daglönare, men det räckte bara till ett hus på pålar som mer liknade en hydda än det vi kallar hus idag, det fanns inte alltid mat om inkomster saknades beroende på säsong, då överlevde familjen på ris och fisksås. När ett av barnen blev sjukt tvingade dom sälja sin ”hydda” i byn för att kunna betala sjukvård för barnet, då fick dom flytta ut från byn till en rishydda på farmen där väggarna bestod av uppklippta rissäckar. Så visst kan man leva på nästan ingenting.

Mvh isan lover
Min farfar försörjde 6 barn, en fru och sin svärfar på en lön. Detta var i Sverige.
 
Min farfar försörjde 6 barn, en fru och sin svärfar på en lön. Detta var i Sverige.
Ja även i Sverige levde man nog tilltaget när IL svärfar var ung.
Farfar, farmor med barn och andra släktingar bodde inknödda hos gammelfarmor.
Farfar gick på sjön borta 2-3 år åt gången, farmor gick hemma.
Som vanligt jämför IL 100 års historia med dagens läge och försöker omskriva det som om det vore idag.
 
Ja även i Sverige levde man nog tilltaget när IL svärfar var ung.
Farfar, farmor med barn och andra släktingar bodde inknödda hos gammelfarmor.
Farfar gick på sjön borta 2-3 år åt gången, farmor gick hemma.
Som vanligt jämför IL 100 års historia med dagens läge och försöker omskriva det som om det vore idag.
Hej

Min morfar blev såld på auktion till lägstbjudande här på västkusten som 10-åring och det i Sverige på tidigt 1900-tal, min morbror gick till sjöss som 14-åring, min mamma flyttade hemifrån och började jobba som 14-15 åring, farfar började jobba i en smedja på Nohab som 10-åring, själv har jag haft egen inkomst från 12-13 års ålder, men det är väl tur att tiderna har förändrats.

Mvh isan lover
 
Hej

Min morfar blev såld på auktion till lägstbjudande här på västkusten som 10-åring och det i Sverige på tidigt 1900-tal, min morbror gick till sjöss som 14-åring, min mamma flyttade hemifrån och började jobba som 14-15 åring, farfar började jobba i en smedja på Nohab som 10-åring, själv har jag haft egen inkomst från 12-13 års ålder, men det är väl tur att tiderna har förändrats.

Mvh isan lover

Dålig business att sälja till lägstbjdande
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp