Nivån på den Thailändska skolan.

min sambo( bor nu i sverige sen 2015)r hyrde rum i pattaya för 3100 bath + el varje månad 2013 bredvid big c pattaya måste vart i diplomat kvarterna dina kompisar bott

Nej mina lärarkompisar på skolan i Pattaya delade på ett rum vid en gata längs Naklua Road. Minns inte namnet på gatan men hyran låg runt 3000 baht plus lite el.

Den ena av tjejerna har fortfarande privatundervisning på rummet i både thai och engelska.

Dom andra tjejerna flyttade från Pattaya omkring 2010.

BTT

Det är mai pen rai, många ser det inte som så viktigt med skolan.
Frugan kan vara så många gånger, mai pen rai, need sabai can not go school everyday.
Jag får ofta påpeka vikten av att lära sig medans hon har bymentaliteten ibland, det är viktigare att vara utvilad, man skall inte slita ut sig.
Detta med bymentalitet är väldigt utvecklat, min hustru jobbar arselet av sig med farmen, dvs hon är inte det minsta lat , men förmågan att tänka klart och konstruktivt har avtagit väsentligt under dessa dryga två år här i byn

Hej

Enligt regeringen finns det flera anledningar till att 1.02 miljoner barn och ungdomar mellan 3-18 år har hoppat av skolan, förutom den vanliga grundorsaken fattigdom nämns nu även osäker arbetsmarknad, politisk instabilitet och ekonomi som anledningar till avhoppen. Detta ska man nu bemöta med ett projekt kallat ”Thailand Zero Dropout”.

The government plans to launch its Thailand Zero Dropout app this month to assist in identifying such students and monitor the progress of the project.

"Prime Minister Srettha Thavisin is worried about the nation's future after finding that 1.02 million youngsters between the ages of 3-18 years have not enrolled in school. He ordered all concerned parties to resolve the issue as quickly as possible," said Mr Chai.

Poverty used to be the root cause, but now unstable politics that create uncertainty about the labour market, investments, and the economy are also being blamed, as they lead more families to pull their kids out of school, Mr Sompong said.

Mvh isan lover

Detta med bymentalitet är väldigt utvecklat, min hustru jobbar arselet av sig med farmen, dvs hon är inte det minsta lat , men förmågan att tänka klart och konstruktivt har avtagit väsentligt under dessa dryga två år här i byn
Det märkte jag när vi bodde i Sverige och reste till Thailand, ju närmare vi kom byn så avtog tänkandet och när hon snodde om sig sarongen var det helt kört.

Frugan första jobb, 2004, som accountant, gav en lön 2004 på 7kB/mån. På det försörjde hon sin mamma och lillebror samt kunde lägga undan lite.

/ SatanG
Ja ganska imponerande hur vissa lyckas vrida och vända på slantarna och får det att funka. Min mor har också den egenskapen. Vred och vände på varenda krona när jag växte upp. Heltidsarbete samt extrajobb. Idag är hon pensionär och fortfarande inte ett fett konto men hon klarar sig. Kul att få ”bjuda” igen och stötta henne för allt hon gjorde för mig under min uppväxt.

Ja ganska imponerande hur vissa lyckas vrida och vända på slantarna och får det att funka. Min mor har också den egenskapen. Vred och vände på varenda krona när jag växte upp. Heltidsarbete samt extrajobb. Idag är hon pensionär och fortfarande inte ett fett konto men hon klarar sig. Kul att få ”bjuda” igen och stötta henne för allt hon gjorde för mig under min uppväxt.

Det beror på vad man vant sig vid.

Är man en storfräsare som måste ha nya bilar och nya hus och dyr mat och dyra kläder hela tiden så är det tufft när slantarna sinar.

Är man däremot en person som vant sig att leva lite mer spartanskt så klarar man sig på lite.

Jag klarade mig hyfsat på 6000 baht i månaden i Thailand.

Mat 1500 baht

Hyra 3000 baht

Övrigt 1500 baht

BTT

1720269823193.png

Är man en storfräsare som måste ha nya bilar och nya hus och dyr mat och dyra kläder hela tiden så är det tufft när slantarna sinar.

Är man däremot en person som vant sig att leva lite mer spartanskt så klarar man sig på lite.

Mat 1500 baht

Hyra 3000 baht

Övrigt 1500 baht

BTT
Jag är född och uppväxt i ”källarn”. Har jobbat mig till den ekonomin jag har idag vilken är för länge sedan upp från källaren. Skulle jag behöva återvända kommer det svida men blir ingen chock.
Lever efter vilken ekonomi jag har just nu och inte den jag kom ifrån. Ser tyvärr några som sitter på slantar men inte unnar sig lite extra.
Därför impad av min vän som är lika gammal som mig, 54år. Drömde om ett liv i Thailand. Gjorde slag i saken, sålde allt i Sverige och flyttade. Halvbra ekonomi men nöjd med livet och duktig på att hålla budget.

Jag är född och uppväxt i ”källarn”. Har jobbat mig till den ekonomin jag har idag vilken är för länge sedan upp från källaren. Skulle jag behöva återvända kommer det svida men blir ingen chock.
Lever efter vilken ekonomi jag har just nu och inte den jag kom ifrån. Ser tyvärr några som sitter på slantar men inte unnar sig lite extra.
Därför impad av min vän som är lika gammal som mig, 54år. Drömde om ett liv i Thailand. Gjorde slag i saken, sålde allt i Sverige och flyttade. Halvbra ekonomi men nöjd med livet och duktig på att hålla budget.

Dom sitter kanske på slantarna för att spara om sämre tider dyker upp?

BTT

Mat 1500 baht

Hyra 3000 baht

Övrigt 1500 baht

BTT

Har man möjlighet så kan man ju balansera nivån lite, man måste ju inte alltid köpa det billigaste bara för att man tidigare i livet haft mindre pengar. Utveckling tror jag man kan kalla det, har man råd är det ju knappast något fel i att spendera lite på saker man vill ha eller gör livet enklare.

/ SatanG

Mat 1500 baht

Hyra 3000 baht

Övrigt 1500 baht

BTT
Nöjer man sig med att gå genom hela livet sittandes i pojkrummet hemma hos mamma, sitta på nätet och fantisera om Pattaya, leva på s.k. "minnen", kalla sin psykolog för sambo, kolla på lite ishockey på tv som omväxling så visst då klarar man sig på ingenting.
Sen kan man kanske bygga upp en kommunistliknande avundsjuka för man inget har men det får du ta med "sambon".

Just att gå neråt är ju klart svårare än att gå uppåt vad det gäller att spendera och vad man är van vid.

Bra gjort av din vän, allt kan inte värderas efter pengar.

/ SatanG

Nöjer man sig med att gå genom hela livet sittandes i pojkrummet hemma hos mamma, sitta på nätet och fantisera om Pattaya, leva på s.k. "minnen", kalla sin psykolog för sambo, kolla på lite ishockey på tv som omväxling så visst då klarar man sig på ingenting.
Sen kan man kanske bygga upp en kommunistliknande avundsjuka för man inget har men det får du ta med "sambon".

Mina inlägg gällande husrenoveringen tog hårt tydligen.

BTT

Har inte sett att du skrivit något om husrenovering, bara att du skrivit i en husrenoveringstråd.
Vad det har med sanningen att göra vet jag dock inte?

Det är
Tog nog endast hårt på dig :)

Inte direkt men att sitta och insinuera en massa om andra medlemmars liv och hur dom ev lever borde rendera en varning från moderatorerna.

Och till panpan vill jag bara skriva att skit du i mitt liv så ska jag skita i ditt.

BTT

Liknande trådar

Tillbaka
Topp