Thailändska? É det svårt att...

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hur svårt kan det vara att lära sig thai om man nu inte känner en enda thailändsk människa, aldrig har vart i thailand eller ens någonsin tror sig komma dit?

På en skala?
;) 0 = GÖR LÄTT
:) 1 = GANSKA LÄTT
;D 2 = UNGEFÄR SOM ATT LÄRA SIG CYKLA
:-* 3 = LITE SVÅRARE
:-X 4 = GANSKA SVÅRT
??? 5 = KANON SVÅRT

:nod: Jag har väl ganska lätt för språk, kanske! ::)

Annars undrar jag bara hur t.ex
ANNA o ANDERS ser ut/låter på thai?

samt Pelle Pennan och Sudda Gumman
skulle också vara trevligt att få veta vad det heta och ser ut?

Och så!
Tackar ödmjukast för eventuellt svar!
 
Man behöver ju inte känna någon eftersom det finns kurser i Thailändska och man behöver ju inte varit där. Däremot är det ju lättare att lära sig på plats och ha någon att öva uttalet med. Man kan ju titta på Thailändsk TV på internet och då får man ju höra det ....

Men vaför ska du lära dig om du aldrig ska dit???

Thailändka är ett tonspråk med fem olika toner, dessa bör man kunna höra skillnad på så lite musikalisk skadar ju inte, sen är ju inte grammatiken jättesvår. Sen har de ju tecken ...

Allt är ju indivudiellt och allt är svårare ju äldre man blir, så jag kan inte svara på en skala.

Någon annan får sköta översättningen. Då jag är nybörjare ... och kanske alltid kommer att vara det!

/Janne
 
Hej Pellepennan!

Allt är relativt. Det beror naturligtvis vad för pretentioner du har. När ska du använda dig av språket och vad vill du lära dig?

Det finns språkkurser på nätet som du kan lyssna på, det finns böcker med CD att köpa, du kan låna språkkurser på biblioteket och det är ju du som sätter gränserna för vad du ska klara.
Vill du lära dig lite fraser så testa detta. Genom att lyssna och att titta i en bok som transkriberar orden så har du kommit en bra bit på väg. Det kanske räcker. Dessutom om du är enveten så blir det "ganska mycket" du får lära dig.
Att lära sig språket - läsa, skriva, tala och förstå är klart svårare. Jag säger som Janne - Jag är nybörjare men klarar mig ganska så bra ändå. Jag är helt övertygad om att jag kommer att komma längre än idag men fullt ut, är jag inte säker på. Jag har ju ingen person jag kan tala thai med i det vardagliga livet och jag bor inte på en ort där man bedriver thaikurser.
Jag tycker du gör ett försök och så har du ju forumet där du kan ställa frågor. Här finns många duktiga som kan hjälpa dig.

vill du ha exempel på sidor på nätet så hör av dig.

ha re gött
Marianne :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp