Detta ger jag i julklapp till min thailändska partner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Tänkte det kunde vara kul att höra vad du ger till din thailändska partner i julklapp... Själv, eftersom jag inte befinner mig i Thailand än på ett tag får jag nog skicka lite THB till henne. :xmas_smiley:

Inget för Thai firar inte jul, dom är inte kristna, och har aldrig hört talas om jesus i buddismen.

3 nya golfklubbor ska hon få, nu bor vi ju i Sverige och jag kan inte påstå att hon är så jättereligiös men hon försöker leva efter de traditioner och seder vi har här. Sen tycker väl alla att det är ok att få någonting ibland. Jag är helt säker på att hon kommer titta på klubborna och provsvinga ofta i väntan på att säsongen ska börja här ! Hon har blivit som tokig i golf :) :thumbsup:

Inget mer än vanligt. Varför ge julklappar till nån som inte vet vad tomten e för nåt?

Vi skall på julbord på Two Lions den 24 , det är vad jag ger henne , fö övrigt får hon vara glad för ett gott liv med en farang som står för allt ::)

Min kära hustru får lite småsaker då och då, välmenta sådana. En liten julklapp blir det men det satsas mer på klappar till barnen. :xmas_smiley:

Konstig by jag måste bo i, för där tar julen större och större plats varje år.
Den som inte märker detta måste vara tämligen sinnesvag.

Och hur många i Sverige firar jul av religösa skäl, det är inte många.

Så ta av er snålkeppsarna nu och skicka in frugan på guldaffären, eller köp en ny skaplig telefon till henne, guld och telefoner går alltid hem.

Visserligen går ungarna i skolan på julen men julen uppmärksammas där, och nu pratar vi om en byhåla i Isaan, typ 90 km från storstaden.

I Lomsak gick den obemärkt förbi fanns julgran på Big C men annars märkte du inget som en vanlig dag men ungarna hade 2 veckors lov det var det enda. Så nog du som bor i en ovanlig by, hon skall få en fin present på födelsedagen istället blir nog ett guldhalsband.
Frågade den här daman om dom firade jul i hennes by " no not have christmas".

"Jonas " sa:
I Lomsak gick den obemärkt förbi fanns julgran på Big C men annars märkte du inget som en vanlig dag men ungarna hade 2 veckors lov det var det enda. Så nog du som bor i en ovanlig by, hon skall få en fin present på födelsedagen istället blir nog ett guldhalsband.
Frågade den här daman om dom firade jul i hennes by " no not have christmas".

Nja, jag kanske överdriver lite ang julens exponering det är ju inte direkt någon julskyltning, men i byn/stan märks helt klart, vissa handlare har små julgranar, jultrudeluttar inne på 7/11 mm mm.
Tycker de västerländska influenserna nog ökar år för år.

Överlag så anammar de mer västerländska traditioner/firande i Thailand, tex nyår firas ju egentligen två eller till och med tre gånger.

Det ligger väl i den Thailändska mentaliteten att inte säga nej till en fest, eller tillfälle för festlighet. . . . inte mig emot :)

Öppna TescoLotus hemsida tex, det första som kommer upp är ju saker med jultema.

Jag har redan gjort bort mig och förklarat att vi ska fira jul, beror nog mest på att jag vill det. Ska hon envisas med sina festligheter och högtider även i Sverige så ska jag fira mina :) Hon får ett par guldörängen i julklapp samt en tablet som jag tänker ge till oss båda!

Själv har jag redan fått min julklapp av henne nu i helgen. Hon drog iväg och köpte en luftkompressor på jula som hon tyckte jag behövde i garaget haha hon har svårt stå emot "promotion"i reklambladen ibland :) men det var en bra julklapp jämfört med vad andra kvinnor köpt förut till mig... Haha

Men det är ju inte mer än rätt när ni är i Sverige att ni firar våra högtider och hon tar del av dom vi tar ju del av deras när vi är i Thailand. Men försökte fira Jul förra året uppe i Lomsak kändes rätt döfött, hade vi bott i Sverige hade vi firat jul, bor vi i Thailand blir det bara Jul firande om man är vid någon av turistorterna, hade jag varit i Pattaya på jul hade det blivit Julbord på Julafton, det var jag på 2011 i Jomtien och det var bra.

Frugan med vänner tycker det är hur festligt som helst med lite Svensk julmat, julpynt och julklappar.
Att frugan tycker det kanske inte är så konstigt efter 7 års miljöskada i Svedala, lite mer kul att hennes vänner gillar det.
Men det är klart, säg den donna som inte gillar god mat och presenter.
Sen är det väl lite exotiskt för dem att känna lite främmande kultur/sed, i och med IT och annat så är nog dagens medelklass medelålders mer medvetna om världen utanför Thailand, än vad gårdagens generationer var.

Ja bra sagt, vilken dam gillar inte god mat och presenter. Frågan är vad dom tycker är "god" mat :) julskinka, revbenspjäll osv verkar gå hem men inte dessa lussebullarna, glöggen eller pepparkakorna.

Jag trodde hon skulle gilla sillen på julbordet, men icke den gillade hon inte.

Var på julbord 2011 på en Svensk restaurang i backen ner mot Jomtien, köttbullar skinka etc funka men inte sillen.

Jag har två svägerskor från Thailand den ena tycker om kaviar och sill den andre vill inte ens smaka. När hon hörde att sillen inte var kokt eller stekt vägrade hon smaka.

Då är hon nog inte från isaan eller öst, syd/öst? Verkar troligt då dom älskar rå rutten fisk i de områdena... Men man kan inte dra alla över en... Såklart.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
196
Visningar
13 K
glimten66
G
A
Svar