Kök och matlagning i thailändska hem

Ja inte tänder jag grillen med gummi varken i Thai eller hemma. Första året i byn förbjöd jag det ja iaf hemma hos darlingen , Grannarna kör naturligtvis med det i mängder , Är ju bara gå runt o räfsa ihopa torrt fnöske som finns i massor, Men ja ja lära en Thai i byn vet ju alla hur det e...

Vi kör med skalet från kokosnötter. Funkar bra som fan.
Fungerar mycket bra och lättantändligt, använde det när jag rökte, ingen djävla plast/gummi här inte. Det finns de som dör rätt så unga här i byn men har man sen barnsben tänt sina eldar med plast och annan skit är det inte så märkligt efter att ha andats in röken från plasten.-

1686260020412.jpeg

1686260055130.jpeg

Fungerar mycket bra och lättantändligt, använde det när jag rökte, ingen djävla plast/gummi här inte. Det finns de som dör rätt så unga här i byn men har man sen barnsben tänt sina eldar med plast och annan skit är det inte så märkligt efter att ha andats in röken från plasten.-

1686260020412.jpeg

1686260055130.jpeg
Frugan tänder grillen med kokosnötskal, har alltid gjort vad jag vet, men hon har ju ett huvud till skillnad mot många andra Thais . Okokt pala är nu återigen uppe för granskning, flera Thailäkare ser sammanhanget mellan Pala (okokt) och Mag , lever cancer . Så inte bara eldandet av gummi som dödar, alkoholen samt konstiga matvanor är minst lika farliga

Den där fisken har ju varit på tapeten länge att den inte är bra att äta. Tända eldar med plast och gummi är ju enkel och bekvämt, och ren jäkla lathet.
Om Svärfar använder gummi som tändmaterial på granntomten för att tända upp riskoket så får han riktigt på skallen av frugan :laugh2:

1686260020412.jpeg

1686260055130.jpeg
Hej

Plast har jag aldrig sett någon starta en eld avsedd för matlagning med, men som sagt så används ju gummi som är en ren naturprodukt.

Mvh isan lover

Olja, gas, arsenik och uranium är också naturprodukter :)
Hej

Sant, men just gummi används ju inom sjukvård vid operationer och annat, har inte tagit del av någon info om att rent gummi skulle vara giftigt. Plast däremot dom är en petroleum produkt är ju giftigt vid förbränning.

Sen rör det sig som sagt om en mycket liten bit innerslang som används när man startar en eld, har personligen svårt att tro på någon hälsovådlig påverkan på den mat som lagas när elden sen övergår till glöd.

Mvh isan lover

Hej

Sant, men just gummi används ju inom sjukvård vid operationer och annat, har inte tagit del av någon info om att rent gummi skulle vara giftigt. Plast däremot dom är en petroleum produkt är ju giftigt vid förbränning.

Sen rör det sig som sagt om en mycket liten bit innerslang som används när man startar en eld, har personligen svårt att tro på någon hälsovådlig påverkan på den mat som lagas när elden sen övergår till glöd.

Mvh isan lover
Gummi från en slang innehåller många tillsatser av kemiska ämnen.
Endast en mindre del är från rågummi.

Hej

Mvh isan lover
Nä tror inte heller att det kan vara speciellt farligt, finns nog värre saker. Flipflop däremot är det nog inte mycket gummi i, mest bara plast tror jag. Innerslang vet jag inte heller om det är rent gummi, kan innehålla plast.
Tycker däremot att det luktar illa, så även tändvätska därför jag använder tändbollar som är träspån med vax på.
I Thailand tänder aldrig jag någon grill då någon thailändare gör det på sitt sätt.

Nä tror inte heller att det kan vara speciellt farligt, finns nog värre saker. Flipflop däremot är det nog inte mycket gummi i, mest bara plast tror jag. Innerslang vet jag inte heller om det är rent gummi, kan innehålla plast.
Tycker däremot att det luktar illa, så även tändvätska därför jag använder tändbollar som är träspån med vax på.
I Thailand tänder aldrig jag någon grill då någon thailändare gör det på sitt sätt.
Idag dominerar syntetiska gummimaterial framställda av olja och naturgas.
Naturgummi tappar i betydelse och räcker inte hellre till i dagens slit och släng samhälle.

Gummi från en slang innehåller många tillsatser av kemiska ämnen.
Endast en mindre del är från rågummi.
Hej

Ja dom billiga kinesiska innerslangar som används i Sverige innehåller nog en hel del plast, men i Thailand som har gott om gummi verkar det var betydligt mindre plast, sen rör det sig som sagt om en väldigt liten bit gummi som behövs för att tända en eld, den brinner upp på någon minut eller två, grillar man så är det på glöden efter 30-60 minuter. Så jag känner personligen ingen oro alls över Thailändarnas sätt att tända en eld på.

Mvh isan lover

Hej

Ja dom billiga kinesiska innerslangar som används i Sverige innehåller nog en hel del plast, men i Thailand som har gott om gummi verkar det var betydligt mindre plast, sen rör det sig som sagt om en väldigt liten bit gummi som behövs för att tända en eld, den brinner upp på någon minut eller två, grillar man så är det på glöden efter 30-60 minuter. Så jag känner personligen ingen oro alls över Thailändarnas sätt att tända en eld på.

Mvh isan lover
Tror du på allvar att tillverkningen av innerslang skiljer mellan Kina och Thailand?

Thailands kemiska industrier inom plaster, syntetiska gummimaterial och färger är i världstoppen och exporteras till stor del.

Tror du på allvar att tillverkningen av innerslang skiljer mellan Kina och Thailand?

Thailands kemiska industrier inom plaster, syntetiska gummimaterial och färger är i världstoppen och exporteras till stor del.
Hej

Ja jag tycker personligen att dom kinesiska innerslangarna och däcken är dom sämsta man kan få tag i, så mycket plast inblandad att dom har kortare livslängd och sprickor i solen.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag tycker personligen att dom kinesiska innerslangarna och däcken är dom sämsta man kan få tag i, så mycket plast inblandad att dom har kortare livslängd och sprickor i solen.

Mvh isan lover
Det beror på var du köper dina slangar.
Pris kontra kvalitet.
Köper du billiga på Biltema, Jula, Ica Maxi mm, så stämmer det.
Fast innerslangar som spricker i solen har jag aldrig upplevt.

Det finns dyrare och bättre också som tillverkas i Kina.
Säljs av cykelhandlare och sportfirmor till mångdubbelt pris.

Kanske någon säljer Made in Thailand från en kinesägd fabrik.?

Tomma vattenflaskor används och de är inte av gummi men det skiljer ju ljusår mellan byarna vi håller till i.
Hej

Ja våra bysr skiljer nu sig nästan alltid åt, skulle jag säga till frugan att det finns en plats i Thailand där man tänder elden vid matlagning med plastflaskor skulle hon nog inte tro mig utan se det som ett skämt.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Z
Svar
0
Visningar
2 K
Z

Tillbaka
Topp