Kök och matlagning i thailändska hem

Holländsk snabbmat

matje_holland.jpg
Detta har jag atit manga ganger nar jag var I Holland

Matvanor i Isaan .
Röta fisken från Isaan : " Palaa " den saltfisken från Isaan som de använder för att krydda Sam Tam .
Det är många varningar från myndigheten i Thailand , men det hjälper inte .
Den må kokas för man äter den , men det vill inte invånarna från Isaan
Många dör av cancer " på Thai Mareng " av den röta fisken .
Bild av en läkare från Thailand som skriv i Thai Tidning i dag om palaa och cancer
när du äter den

2015-08-08 05.07.32.jpg

P1120439.JPG

Det råder visst delade meningar om kök och matlagning I Thailand.

Hemma hos oss när vi är därnere lagas maten nästan uteslutande ute i trädgården under tak. Vi har gasolspis där och även grillar. Förra året användes inte köket till matlagning en endaste gång.

Den thailändska delen av familjen sköter matlagningen därnere men jag kan absolut prova om jag får. Det är väl en annan teknik när man använder gasolspis men man kan väl lära sig. Men visst är det skönt att hålla till utomhus, inte lika varmt som inne i köket.
Ja närmar sig nu, Hur blir det i erat nya hus?

Vi har kök ute som vi började fixa till lite senast, får se hur det blev när vi kommer ner för vi åkte innan allt var klart. Gasol med två plattor och grillas det blir det längre ut från huset.
Jag fick dra om rören lite för byta sida på grejerna.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ja närmar sig nu, Hur blir det i erat nya hus?

Vi har kök ute som vi började fixa till lite senast, får se hur det blev när vi kommer ner för vi åkte innan allt var klart. Gasol med två plattor och grillas det blir det längre ut från huset.
Jag fick dra om rören lite för byta sida på grejerna.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Detaljerna kommer att finslipas där nere till sommaren men det lutar åt ett gediget thaikök. Och det blir säkerligen möjlighet till matlagning utomhus, vi gillar att vara ute så mycket som möjligt.

For att få den goda smaken på löken , setter min fru löken i solen en vecka .
Vi äter mycket lök , båda vitlök och vanlig lök som är god medicin for kroppen .

P1050794.JPG

Ute är bäst, åtminstone i Isaan. Då slipper man stanken av palaa, särskilt om en kraftfull fläkt är igång.

Det råder visst delade meningar om kök och matlagning I Thailand.

Hemma hos oss när vi är därnere lagas maten nästan uteslutande ute i trädgården under tak. Vi har gasolspis där och även grillar. Förra året användes inte köket till matlagning en endaste gång.

Den thailändska delen av familjen sköter matlagningen därnere men jag kan absolut prova om jag får. Det är väl en annan teknik när man använder gasolspis men man kan väl lära sig. Men visst är det skönt att hålla till utomhus, inte lika varmt som inne i köket.
Hej Tänkte berätta vad jag såg i morse vid 5-6 tiden när moped stånden började komma och starta upp sina grillar, alla använde kol utom en som hade en halvmeter med äggkartonger som bränsle, röken blev enorm folk som gick in och ut ur seven eleven butiken hostade och höll för ansiktet, när dom 3-4 meters lågorna hade lagt sej lade han på korvarna som skulle grillas

Hej Tänkte berätta vad jag såg i morse vid 5-6 tiden när moped stånden började komma och starta upp sina grillar, alla använde kol utom en som hade en halvmeter med äggkartonger som bränsle, röken blev enorm folk som gick in och ut ur seven eleven butiken hostade och höll för ansiktet, när dom 3-4 meters lågorna hade lagt sej lade han på korvarna som skulle grillas
En del använder gamla bildäck.:thumbsdown:

Måste ha varit en nybörjare. Finnar grillar alltid sina korvar över öppen eld har jag hört.....

Ännu fler använder nyare däck från mc och innerslangar som tändare.
Hej

Innerslang tänder väl mer eller mindre alla sin eld med, även flip-flops är populära, så gör även jag i vårt utekök, men det är ju en väldigt liten bit som behövs och den förbränns ju snabbt, när maten lagas är det ju bara ved eller kol kvar.

Mvh isan lover

Gör du det i Sverige med...
Hej

Här har vi ju tändvätska när vi tänder träkol, men jag skulle inte vara rädd för att tända grillen med en liten bit innerslang på några centimeter här heller, om tändvätska eller en liten bit innerslang på 2x3 cm är bättre eller sämre för miljön och hälsan vet jag faktiskt inte.

Mvh isan lover

Hej

Här har vi ju tändvätska när vi tänder träkol, men jag skulle inte vara rädd för att tända grillen med en liten bit innerslang på några centimeter här heller, om tändvätska eller en liten bit innerslang på 2x3 cm är bättre eller sämre för miljön och hälsan vet jag faktiskt inte.

Mvh isan lover
En sådan här och lite tidningspapper så har du en perfekt glöd efter 15-20 minuter.:thumbsup:
Miljövänligt…behövs varken tändvätska eller gummislang.:nod:

1686169609260.jpeg

Liknande trådar

Z
Svar
0
Visningar
2 K
Z

Tillbaka
Topp