Kök och matlagning i thailändska hem

Hej

Ja våra bysr skiljer nu sig nästan alltid åt, skulle jag säga till frugan att det finns en plats i Thailand där man tänder elden vid matlagning med plastflaskor skulle hon nog inte tro mig utan se det som ett skämt.

Mvh isan lover
Vad din fruga tror tycker eller vet bryr jag mig inte det minsta om, jag vet vad jag sett och om de sen tänder elden med gummi eller plast vid matlagning eller annat spelar ingen roll och det sker säkert i flera än en by.

Vad din fruga tror tycker eller vet bryr jag mig inte det minsta om, jag vet vad jag sett och om de sen tänder elden med gummi eller plast vid matlagning eller annat spelar ingen roll och det sker säkert i flera än en by.
Hej där jag bor nu tänder dom jag har sett med kokos skal. Men för snart 20år sedan i en annan del av Los så tände dom med gummi samt eldade alla sopor .

Ingen skulle komma på tanken att tända med gummislangar här.

Dom är alldeles för värdefulla för att göra enkla harpungevär och slangbellor för jakt av.

Papper, kokos och petflaskor är vanligt.

Ingen skulle komma på tanken att tända med gummislangar här.

Dom är alldeles för värdefulla för att göra enkla harpungevär och slangbellor för jakt av.

Papper, kokos och petflaskor är vanligt.
Har för mig att frugan använt krossade palmoljenötter att tända med, ska fråga henne.

Hej

Ja jag tvivlar inte ett ögonblick på vad du har sagt dig se, det jag sa var att det inte förekommer hos oss, så är det och det är väl inget konstigt med det.

Mvh isan lover

Det här är rågummi här i byn men det vet i tusan om jag sett inneslangar och flipflops som varit helt vita.

1686319585601.jpeg

Det här är rågummi här i byn men det vet i tusan om jag sett inneslangar och flipflops som varit helt vita.

1686319585601.jpeg
Hej

Ja gummisaften är vit, men den ändrar färg ganska fort och redan dom dukar av gummi som hängs på tork i solen av tapparna ändrar färg och blir bruna innan dom hämtas upp av lastbilar.

1686320106553.jpeg

Sen kan man självklart tillsätta vilken färg som helst, det finns ju ex.vis gummihandskar och kondomer i alla möjliga färger.

Mvh isan lover

1686319585601.jpeg
Flipflops görs med 0% gummi.
Skummade syntetiska plaster med mjukmedel.

Den lilla koppen på bilden räcker inte till en cykelslang ens utan en massa tillsatser och det finns en anledning till att däcken är svarta.

Hej

Ja gummisaften är vit, men den ändrar färg ganska fort och redan dom dukar av gummi som hängs på tork i solen av tapparna ändrar färg och blir bruna innan dom hämtas upp av lastbilar.

1686320106553.jpeg

Sen kan man självklart tillsätta vilken färg som helst, det finns ju ex.vis gummihandskar och kondomer i alla möjliga färger.

Mvh isan lover
Här hänger de inga manglade dukar på tork längre, ägaren tömmer koppen och levererar gummit till en depå där det säljs.

Här hänger de inga manglade dukar på tork längre, ägaren tömmer koppen och levererar gummit till en depå där det säljs.
Hej

Hos oss förekommer båda varianterna, dom större odlarna med ett flertal anställda brukar göra gummidukar som ju ger mer betalt men är mer arbetskrävande, men många säljer gummit direkt ifrån koppen också på lokala små gummimarknader längs vägarna.

Mvh isan lover

Min lilla skogs duva skär bort underdelen på plastflaskan och sen använder den som korvstoppnings maskin
Då behövs bara någon enstaka.

Jag skär också isär petflaskor och använder dom som ICU åt små plantor eller som miniatyr växthus.
Andra går att använda som tratt och större på flera liter till att förvara bensin och diesel.

Min lilla skogs duva skär bort underdelen på plastflaskan och sen använder den som korvstoppnings maskin
Hej

Hos oss är det vanligt att man tar själva flaskhalsen på plastflaskorna och använder den för att göra ingångshål till olika typer av burar som man sen fångar småfisk och räkor med.

Ibland gör man tvärtom och tar bort botten, sen sticker man ned flaskhalsen i jorden bredvid en nyplanterad planta av något slag sen fyller man flaskan med vatten som sen sakta sipprar ned i marken.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Z
Svar
0
Visningar
2 K
Z

Tillbaka
Topp