Thailändska bärplockare i Finland tjänade bra.

Hej

Det beror på att EU.s minimilön är lägre än dom lägsta lagliga lönerna i Sverige, inför vi EU.s minimilöner i Sverige kommer sannolikt lönerna för Svenska anställda att sjunka på sikt, varför betala mer än vad som behövs enligt lag?

Mvh isan lover

Det var ju det jag skrev... Dessutom kan politikerna då sänka lönerna i kristider etc.

Men varför hänvisar du till något som inte finns i Sverige?

Hej

Jag gick in och kollade lite på detta och enligt dom nya reglerna ska bärplockarna ha kollektivavtal och en lön på
21 500 kr per månad samt betala skatt, men jag hittar ingenting om semesterlön, pension och annat som Svenska medborgare med kollektivavtal har, dessutom ska man kunna tjäna mer än 21 500 kr om man plockar riktigt mycket, men dom flesta plockarna anställs via Thailändska bemanningsföretag och det öppnar för fiffel.

Men en studie utförd av (Delmi) visar att nästan hälften av plockarna inte får lön enligt avtal. Studien bygger på intervjuer med 165 plockare som genomförts efter att de återvänt till Thailand. För att kunna åka till Sverige och plocka bär måste de thailändska plockarna ta ett lån för att betala flygresa, visum och uppehälle i Sverige. Av Delmi-studien framgår att plockarna i genomsnitt måste arbeta 1,6 månader för att kunna betala tillbaka denna skuld. Först därefter har de möjlighet att tjäna pengar på arbetet i Sverige. I snitt blir arbetarens inkomst 17 000 kronor för en säsong. En orsak till att lönen trycks ner är att många arbetare bara får betalt utifrån hur många kilo bär de plockar och inte den avtalsenliga lönen. Det förekommer även att bemanningsföretaget inte betalar ut den lön som plockaren har rätt till.

Mvh isan lover
Det är många visstidsanställda/korttidsanställda idag på svenska företag som får semesterlönen inkl i månadslönen. Enligt kollektivavtalet.

Hej

Det beror på att EU.s minimilön är lägre än dom lägsta lagliga lönerna i Sverige, inför vi EU.s minimilöner i Sverige kommer sannolikt lönerna för Svenska anställda att sjunka på sikt, varför betala mer än vad som behövs enligt lag?

Mvh isan lover
Vad är dom lägsta lagliga lönerna i Sverige?

Vem bestämmer dem och hur höga är de?

Det är sant men det är också det samhälle och de möjligheter vi (våra politiker) har valt att skapa. Sverige erbjuder bland världens bästa förutsättningar om du vill göra rätt för dig så vi har enligt mig utrymme för att göra det sämre för den som inte vill göra rätt för sig. Vi har utrymme att faktiskt ställa lite krav på invånarna.
En principiellt viktig fråga är ju om samhället ska tvinga folk att arbeta genom att dra in eller sänka bidragen. Jag anser det när det gäller friska människor. Ska bli intressant att se hur regeringen ska tvinga folk att flytta till Norrland för att tillverka batterier och jobba i gruvor.

Om inte ungdomar är beredda att ta tillfälliga jobb i skogen, hur ska de då klara av att jobba i t ex gruvor?

En principiellt viktig fråga är ju om samhället ska tvinga folk att arbeta genom att dra in eller sänka bidragen. Jag anser det när det gäller friska människor. Ska bli intressant att se hur regeringen ska tvinga folk att flytta till Norrland för att tillverka batterier och jobba i gruvor.

Om inte ungdomar är beredda att ta tillfälliga jobb i skogen, hur ska de då klara av att jobba i t ex gruvor?
Det är ju rätt bra flis man kan tjäna på att jobba i gruvorna, så jag tror nog att motivationen bland ungdomar kan finnas när det gäller lönen. Men det är inget latmansgöra att jobba i gruva. Det är ett skitigt jobb där man ofta jobbar många timmar i sträck och jag tror inte att en finnig ungdom med energidryck i ena handen och mobilen i den andra är de bäst lämpade (som en annonsör till en tjänst som lastbilschaufför skrev i en annons).

Sedan är ju frågan om ungdomarna har tillräcklig motivation att gå en bergteknisk utbildning och satsa på en karriär inom detta. Jag kan inte säga att ungdomar av idag är lata, men jag tror att det är mycket mer vanligt att bli curlade av föräldrarna.

Själv skulle jag gärna ta jobb i gruva om det är ekonomiskt hållbart att jobba i en sådan med dubbel bosättning och annat.

Hej

Självklart ska alla som kan jobba och försörja sig själva men lösningen på detta är enligt mig inte bär och svampplockning några veckor eller månader om året, det finns ingen som kan sätta bo och bilda familj på den imkomsten.

Då tror jag mer på arbete i gruvor och batterifabriker m.m, där erbjuder man riktiga heltidsjobb med bra löner och villkor som man kan försörja sig själv och en familj på.

Mvh isan lover

Jag med många med mig blir glad när jag hör och ser Thai tjäna fina pengar på bärplockning. Men finns ju alltid några som är missunnsamma. Läste en insändare i höstas där en sådan gnällde om att utländska plockare ”skövlade” skogen på bären. Jo tjena på dig tjurkärring:nod:

Hej

Självklart ska alla som kan jobba och försörja sig själva men lösningen på detta är enligt mig inte bär och svampplockning några veckor eller månader om året, det finns ingen som kan sätta bo och bilda familj på den imkomsten.

Då tror jag mer på arbete i gruvor och batterifabriker m.m, där erbjuder man riktiga heltidsjobb med bra löner och villkor som man kan försörja sig själv och en familj på.

Mvh isan lover

Det finns ju många som lyfter bidrag år efter år, de borde väl kunna stå till tjänst för enkla jobb.
Har man rättigheter har man även skyldigheter.

/ SatanG

Det finns ju många som lyfter bidrag år efter år, de borde väl kunna stå till tjänst för enkla jobb.
Har man rättigheter har man även skyldigheter.

/ SatanG
Hej

Det håller jag med om men det är ju inte staten eller kommunen som anställer bärplockare utan privata företagare med vinstintressen och det är ju dom själva som avgör vilken typ av arbetskraft dom vill ha.

Mvh isan lover

Hej

Det håller jag med om men det är ju inte staten eller kommunen som anställer bärplockare utan privata företagare med vinstintressen och det är ju dom själva som avgör vilken typ av arbetskraft dom vill ha.

Mvh isan lover
Vill privata företag med, vinstintresse, inte anställa bidragstagare?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp