Thailändska favoriträtter!!

 
A

Anonym

Gäst
hej,
jag undrar vad du helst beställer in för maträtt när du är på restaurang i Thailand. Berätta vad rätten heter gärna både på Thai och engelska och framförallt vad den innehåller!!

antigone :wai:
 
jag älskar massaman gái - en gryta med kyckling o potatis, jordnötter o massaman krydda- en slags curry. den är skitgod men man får säga att man inte vill ha maten stark.

chan mai tong gaan ahaan phet jag vill inte ha stark mat.

ha re gött
marianne
 
En av mina favoriträtter är Tom yam goong, ni kanske hör det från de flesta Thailändare att det är den godaste maträtten.
En annan maträtt som är min favorit är Somtam! Pedt tae aroi! :)
 
Kan du inte berätta vad det är för nåt i maträtterna!!!

snälla //antigone :wai:
 
Vet ej riktigt vad de innehåller, låter Farangnoi översätta,
men de luktar inte gott, var tvungen att gå ut
när beställningen kom in :thumbsdown:
 
Tom yam goong är den klassiska räksoppan och den andra är pappayasalladen.

Pappaya salladen är min favorit också och så lap moo
 
pat kanaa mo krop världens godaste rätt krispigt fläsk och ung kål som är stek tillsammans med oystersås, vitlök och chilli hur gott som helst gärna med ett stekt ägg och självklart tillsammans med ris
 
En klar favorit är Panaeng, antingen moo eller gai. Hyfsat starkt ska det vara. Lap moo är inte illa heller, liksom Pad Thai. Och varför inte Tom Kha Gai eller Goong? Men jag äter och gillar det mesta bortsett från rått kött o dylikt. :nod:
 
Det här e en av mina favoriter aloi mak mak

PICT0101.jpg


grillad råtta.jpg
 
Tror att jag hoppar över denna, skulle faktiskt hellre äta orm.

Ser dock mumsigt och knaprigt ut!
 
ja ser ju gott utmen..... favoritmaten e nog lap moo eller gau pai gai med en go chang till... :wai:
 
Jag gillar också paneng väldigt mycket men äter det inte så ofta eftersom det inte är gatumat. Lab gai är en annan favorit, och grillspett i mängder ;D
 
Absolut, glömde nämna grillspetten. Helt klart en höjdare!

Jag är lyckligt lottad som har en fru som är väldigt duktig på matlagning, man blir utan tvekan otroligt bortskämd och samtidigt väldigt kritisk när det blir restaurangbesök. :nod:
 
Ja grill spetten e riktigt nice vi brukar sitta på ett ställe i byn o äta kyckling spett o som tam me en svalkande chang till ajjj så gott

glimten66 :wai:
 
Jag glömde nämna min favoritdessert. Vad går upp mot Mango & Sticky Rice? Helt suveränt!

Efter incheckning till inrikesflyget på Suvarnabhumi går jag alltid till stället som säljer denna delikatess. Står man framför och tittar in i Starbuck´s så ligger det en liten bit bort till höger. Dom säljer juice och sådant oxå.

Kan en start på en Thailandsvistelse bli bättre??? :thumbsup: :thumbsup: :nod:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp