Thailändska viner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Sir One

Gäst
Nu får jag nog en massa pilsnergubbar på halsen....
Visst, jag drar i mig en hel del öl när jag är i Thailand men jag är även vinälskare av stora mått. Det skulle därför vara kul att få testa några av de thaiproducerade vinerna.
Är det någon av er som gjort det?
Jag vet att det görs vin i Chai mai, Hua hin och längre söder ut men jag har aldrig lyckats hitta något.
Går det att dricka eller är det "Mekong-vin"?

"Sir One " sa:
Nu får jag nog en massa pilsnergubbar på halsen....
Visst, jag drar i mig en hel del öl när jag är i Thailand men jag är även vinälskare av stora mått. Det skulle därför vara kul att få testa några av de thaiproducerade vinerna.
Är det någon av er som gjort det?
Jag vet att det görs vin i Chai mai, Hua hin och längre söder ut men jag har aldrig lyckats hitta något.
Går det att dricka eller är det "Mekong-vin"?
:wai: :wai: :wai:
Hej, vi tycker om vin med, min fru har haft importfirma för viner med sin före detta från belgien och lärt sig tycka om viner med.

Över lag kan man konstatera att thaiviner är för dyra men priset är på väg ner.
Oftast är de bra men som med vin finner man även de man inte vill dricka.
Vi brukar köra till pattaya och köpa.

"legolas " sa:
hahaha, detta måste vara ett stort skämt... jag håller helt med dig ledarn i detta. jag har alltid älskat att dricka vin till maten. Och härnere i Thailand är nog hellvetet på jorden när det gäller viner. jag har aldrig i hela mitt liv druckit sådana skitviner som de thailändska.

och dessutom så tror man att det är bättre då att dricka de importerade vinerna. Men de killarna som är anställda här i Thailand på att köpa hit viner, fattar absolut ingenting om viner och hur de skall smaka. De importerar i de flesta fall de mest billiga och värdelösa viner man kan finna i Australien, Sydafrika och USA.

Trots detta så är priset på vin i Thailand t.om ännu dyrare in i Sverige överlag. Så om man kan lära sig att tycka om dessa viner, så är det mig en stor gåta... men det är klart... käkar man thaimaten, så känner man ju inget skillnad, så skitsamma antar jag!!!!

legolas

//det är inte ok att skriva så, därav att jag raderade inlägget//
//redigerat av Global Moderator//

"legolas " sa:
ja och du gör ju ditt bästa som vanligt!!!

Läs igenom ditt inlägg igen... nä vänta lite...... Du fattar ju inte ändå..

Du hatar ju allt om Thailändare och deras sätt att leva.

//Redigerat av Global Moderator//

Läser med förtjusning och skräckblandad förvåning, övergående i direkt häpnad denna tråd. Jag delar tillfullo Legolas observanta uppfattning om thailändska viner, men min uppfattning är att hans beskrivning är applicerbar på alla viner oavsett härkomst.

Menar ni att det finns folk som tycker att vin är gott?

Själv dricker jag vin därför att öl är så sött (bantning) och sprit så starkt. Vinet smakar f-n, det är surt, bläcksmakande med bismak av zink och har en underton av ärgig koppar. Boquen domineras av intrycket från bränd hönsgödsel, med ett inslag av bullshit och en underton av otvättad surf-tta. Ett lätt inslag av soprök och avloppsdike kan anas, men bara lätt. Också en viss blommighet, mest nässelblom, kanske också tistel.
Hade jag inte velat komma åt yrsla så hade inte vilda hästar fått mig att dricka sörjan!
Men vad gör man inte för GI-balansen och som sagt, sprit är så starkt.
Men nog är vinet en klen erzats för beer Chang....

Man kan av detta konstatera att vi tycker olika.
F*n vad tråkigt om alla tyckte likadant. Då skulle bolaget bara ha en sorts bärs och ett rödtjut (typ Pripps Blå och Vino Tinto). Det skulle å andra sidan vara dött på detta forum eftersom det då inte fanns något att tjafsa om..

Som svar till ts, jag har druckit vin vid något tillfälle på samtliga våra resor men det har alltid varit importerade viner (dyra sådana). Jag skulle dock gärna prova ett dyrare Thai-vin om jag sprang på något. Har dock aldrig sett något på de restaurangerna jag varit på.

"Gazton " sa:
Läs igenom ditt inlägg igen... nä vänta lite...... Du fattar ju inte ändå..

Du hatar ju allt om Thailändare och deras sätt att leva.
Vilken tur att din nuvarande fru älskar dig som person och inte för plånboken efter några dagar i pattaya
Gazton, som moderator bör du avhålla dig från personangrepp i forumet,om du har problem med någon maila vederbörande.I ett forum vill man ju debattera utan att riskera påhopp.

Ojdå...här svallar känslorna.

Mod som onliners, går i personangrepp......

Men att Thaivin smakar skit det kan vi väl vara överens om, det behöver man ju knappast vara parkbänksforskare för att bena ut, men Gaston kanske är av annan åsikt?

Tycks vara majoritetens åsikt att Thailand och vin icke är en bra kombination...

Någon som känner till hur det ser ut på vinfronten i Vietnam?

Ubon

Laotiska (heter det så?) viner lär ju vara skapliga, tycker jag mig läst på div forum.
Har inte prövat själv.

Gazton kan man bara ignorera ;D
men lego hackar på viner från många länder som har billiga bra viner, tydligen har han glömt skiten från frankrike, spanien, portugal och italien. Bra viner kommer inte från ett land, det är en kombination av vad man äter och dricker eller bara dricker, enskildas smak med mera.
Dagens viner får man både bra och dåliga från de flesta länder och till skapliga priser.

Vinet är inte avsett för thaimat pga kryddorna som dövar smaklökarna, men för de som balanserar vinet med maten, lyfter maten vinet och vinet maten.

För den som inte testat rätt kombinationer förstår inte vad vinet kan göra till en god måltid och det behövs mer än en sorts vin för att måltiden ska bli önskad upplevelse.
Inget man lär sig på ett par timmar som många tror. Odlare och vinprovare är tidigt igång för att se hur vinet ska behandlas för bästa resultat beroende på druvan, en del tåler inte längre lagring men andra behöver lång lagring för att bli bra.
Druvsorterna och var de odlas, väder och vind spelar även en stor roll, detta är inte lätt, men viktigast är egna valet (och kassan)

I fler och fler länder startas druvodling men det behövs tid för att lära de olika druvornas egenskaper innan det blir bra

Jag drack nått Thailändskt risvin nu sist jag var nere,jag kommer inte ihåg namnet på det.Det gick att dricka,lite säregen smak men helt ok.Det ska tydligen vara väldigt billigt.

Tvungen att komentera legolas val av länder
Australien är ett av de stora bra vinländerna i sverige nu!

"legolas " sa:
Ja jag har alltid faktiskt gillat vissa viner ifrån Australien, Syd-afrika och USA;s västkust och då vita viner förstås!!!
;)
Varför bara vita viner? Australien har underbara röda

Birger säger att vin smakar "sur-tta". Nu går jag nog över gränsen men om den smakar som Ooyś :)

Nå, Min far, som var delikatessgrossist, reste med stjärnkockarna från Sverige på mat och vinresor till Frankrike vart annat år.
Hemkommen efter en sån resa, med bland annat Tore Wretman, konstaterade min far att:

ett vin smakar aldrig bättre än sällskapet det dricks i
Det ligger mycket sanning i detta.

En gång har jag beställt in rödvin till mat i Thailand. För tre år sen betalade jag 3000 THB för en pava. Inget höjdarvin men det gick ner ändå eftersom jag inte ägnar mig åt alkoholmissbruk...

Jag har faktiskt aldrig druckit vin i Thailand, tycker att en kall Chang smakar mycket bättre i värmen.

Men i Sverige är det mest rödvin som gäller, det står oftast en box på köksbänkn där hemma. Det finns många alldeles utmärkta australiensiska viner liksom spanska rioja-viner samt chilenska. Just nu står där dock en box med ett argentinskt rödvin som är en blandning av Malbec och Shiraz-druvor. Mjukt och fint, smakar alldeles utmärkt.

Däremot är jag inte speciellt förtjust i fraska viner, dessa är oftast för tunga och komplexa för min smak.

Och dessutom som någon nämnde: Ett glas rödvin då och då är nyttigt och bra för blodet. Men i Thailand struntar jag i det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp