Intresserad av det thailändska språket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Eller så tar man några Chang och så är snacket i gång ... för visst pratar man bättre thail efter några öl :eek:

Efter ett par öl gör man det, släpper lite blygsel och hämnig vilket gör det lättare för en nybörjare i ett nytt språk men efter ett par öl för mycket börjar man snacka danska :nod: ::)

Tror jag drar mer åt isländska efter några öl för mycket :wai:

Kan vi inte köra en tråd med veckans eller dagens ord på thai. som glosor ungefär. Så får man försöka lära sig dom utantill och sen kan någon posta 5 nya dagen/veckan efter osv.

"nakonsawan " sa:

Kan vi inte köra en tråd med veckans eller dagens ord på thai. som glosor ungefär. Så får man försöka lära sig dom utantill och sen kan någon posta 5 nya dagen/veckan efter osv.
Bra ide! Vem kör igång?

Jag ska försöka att hänga på, jag kan börja.
Men ni får ha förståelse för min stavning.

"nakonsawan " sa:

Ja, helvete.
Dom där läspljuden som kommer efter ett antal promille är svåra att bli av med :)

"ragnela " sa:
Hoppas att lill-Glimten kan förlåta skitstövlar och att han kommer igång med lite språk åt oss som suktar efter kunskaper i Thai.
Man kan alltid förlåta skitstövlar om så är ;) dock så är jag inte så aktiv längre, brukar logga in 1-2 gånger varannan månad eller så och det pga skitstövlar, kan fundera om det är värt ett till försök

"Glimten " sa:
Man kan alltid förlåta skitstövlar om så är ;) dock så är jag inte så aktiv längre, brukar logga in 1-2 gånger varannan månad eller så och det pga skitstövlar, kan fundera om det är värt ett till försök

Va ingen kärring nu lillebror kör så det ryker finns många även bara gäster som vill lära sig ord o meningar

"glimten66 " sa:
Va ingen kärring nu lillebror kör så det ryker finns många även bara gäster som vill lära sig ord o meningar
555
Kärring och kärring, tyckte det såg bra ut det dom började med, glosor eller vad det nu hette i en annan tråd ;)

Är lite upptagen nu med bira då det är semestertider, sen så hjälper jag en thaibrud med lite engelska på Facebook chatten plus att hon hjälper mig med lite thai, sen så läser jag en thaibok på thailändska plus att jag pluggar lite thai då och då.

Försöker också att hitta ett bra videoprogram där man kan både prata och skriva in egen text typ: Thai, transkribering och sen på svenska som man laddar upp på youtube, dock så har jag inte hittat något riktigt bra. Men hittar jag ett så kan det ju jynna alla även dom som är här på forumet.

Men jag ska som sagt fundera på saken så att säga, för det finns ju alltid någon som har nytta av det, även om jag inte är någon världs mästare på thai. Gjorde förresten etttestprov nyligen från en thaiskola i Thailand som dom skickade över med email efter mycket om och men, det gick hyfsat, dom sa att jag fick börja med den tredje nivån, medans jag ville börja i den första eller i den andra nivån, då dom tyckte att jag redan kunde prata, läsa en del och även kunde skriva en del, dock sa dom att alfabetet deras kunde jag inte då jag inte kunde uttala tecknen men dom sa att jag visste vilka bokstäver dom stod för både i början och i slutet av ett ord då jag kunde läsa orden/meningarna

Men tillbaka till ämnet, ska fundera på saken så att säga

"Glimten " sa:
555
Kärring och kärring, tyckte det såg bra ut det dom började med, glosor eller vad det nu hette i en annan tråd ;)

Är lite upptagen nu med bira då det är semestertider, sen så hjälper jag en thaibrud med lite engelska på Facebook chatten plus att hon hjälper mig med lite thai, sen så läser jag en thaibok på thailändska plus att jag pluggar lite thai då och då.

Försöker också att hitta ett bra videoprogram där man kan både prata och skriva in egen text typ: Thai, transkribering och sen på svenska som man laddar upp på youtube, dock så har jag inte hittat något riktigt bra. Men hittar jag ett så kan det ju jynna alla även dom som är här på forumet.

Men jag ska som sagt fundera på saken så att säga, för det finns ju alltid någon som har nytta av det, även om jag inte är någon världs mästare på thai. Gjorde förresten etttestprov nyligen från en thaiskola i Thailand som dom skickade över med email efter mycket om och men, det gick hyfsat, dom sa att jag fick börja med den tredje nivån, medans jag ville börja i den första eller i den andra nivån, då dom tyckte att jag redan kunde prata, läsa en del och även kunde skriva en del, dock sa dom att alfabetet deras kunde jag inte då jag inte kunde uttala tecknen men dom sa att jag visste vilka bokstäver dom stod för både i början och i slutet av ett ord då jag kunde läsa orden/meningarna

Men tillbaka till ämnet, ska fundera på saken så att säga

Det låter bra, glimten. Har jag tid så kanske t o m jag hakar på, beror på jobb, barn etc. Men du gjorde det på ett väldigt lättfattligt och bra sätt. :wai:

"Berralund " sa:
Det låter bra, glimten. Har jag tid så kanske t o m jag hakar på, beror på jobb, barn etc. Men du gjorde det på ett väldigt lättfattligt och bra sätt. :wai:
Det ska vara på ett lätt sätt utan krusiduller och en massa förklaringar hit och dit och utan en massa uppdelningar av ord och sånt för då fattar man inget ;)

Bra Glimten! Ett förslag; Gör listor. T.ex alla frukter du kan komma på. Med uttal (så gott det går) och taitext. Häll ut biran och ge oss lite kunskap!

"ragnela " sa:
Bra Glimten! Ett förslag; Gör listor. T.ex alla frukter du kan komma på. Med uttal (så gott det går) och taitext. Häll ut biran och ge oss lite kunskap!
Biran kan man ju inte hälla ut, då blir det ju alkoholmissbruk ;)
Listor är inte min starka sida, blir som i böckerna då, där allt är katalogiserat i grupper...mmmm

เขียน - kian - skriva
ผิด - pit - oriktig
ถาม - taamm - fråga
อธิบาย - a tibaay - förklara
ถูก - took - korrekt, billig
ฟัง - fang - lyssna
เด็กผู้ชาย - deck poo-chaj - pojke
เรียน - rian - studera
สอน - saan - lära ut
อาชีพ - aachiip - yrke
เรียกว่า - riak wa - uppringd
ที่ - tii - vid, vara någonstans
นักร้อง - nack rång - sångare
มาจาก - maa djaak - komma från

Det är härligt att ni har kommit igång, Glimten och Suriya. Många har sett fram emot detta och ni kommer säkert att få många intresserade elever. :wai: :wai: :wai:

Det var väl ett halvår sen sist för min del sen jag skrev något vettigt när det gäller språket

Tack Glimten. Hur tycker du det ska ses på detta med toner? Ser att du inte gav någon information om vilken ton orden ska sägas i, vart fall inte i transkiberingen.

"nakonsawan " sa:
Tack Glimten. Hur tycker du det ska ses på detta med toner? Ser att du inte gav någon information om vilken ton orden ska sägas i, vart fall inte i transkiberingen.
Läser man transkiberingen så löser sig det, att förklara vilka toner som används ska inte behövas tycker jag

bra så tycker jag med. möjligen vissa ord som är extra viktigt säga på ett visst sätt men generellt sett så funkar det ändå och med tiden lär man sig hur man ska säga det mer rätt när man hör andra thai säga samma ord.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp