Den Thailändska öppna sjukvården

vad har du för Försäkringsbolag om du måste lägga ut allt ..

Tack för informationen alla.

Knepigt det här med försäkring. Jag har tänkt befinna mig i Thailand i 6 månaders perioder. Jag skall ha kvar och hyra ut mitt sommarställe på Södertörn och inte skriva ut mig från Sverige.
Tänkte vara i Sverige Mars - September.
Kanske jag måste se till att ha ordentligt med tillgängliga pengar att täcka upp för eventuella sjukhuskostnader. Jag får sen bråka med försäkringsbolaget när jag kommer hem för att få tillbaka mina pengar minus självrisk.
Lättare åkommor får jag fixa själv på något sätt .

/Bandonghasse
Varför ska du skriva ut dig?

Varför skulle ett svenskt försäkringsbolag inte försäkra en person som är borta mer än sex månader. Varför skulle de inte kunna försäkra en utskriven person?

Tror ni det är samma med banker också och pensioner. Är man utskriven förlorar man inte rättighet att försäkra sig.

Varför skulle ett svenskt försäkringsbolag inte försäkra en person som är borta mer än sex månader. Varför skulle de inte kunna försäkra en utskriven person?

Tror ni det är samma med banker också och pensioner. Är man utskriven förlorar man inte rättighet att försäkra sig.
:) Tänkte samma sak :thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Sen kanske man inte kan förlänga hemförsäkringens reseskydd, men en helt annan sak!
Det är ju reseförsäkring som diskuteras inte en sjukvårdsförsäkring som gäller utomlands, finns det något Svenskt försäkringsbolag som erbjuder en sådan som inte är en reseförsäkring?
Det är inte förbjudet att erbjuda internationell sjukvårdsförsäkring men jag känner inte till något bolag som har en sådan i Sverige.
Men det kanske finns fast jag tror det blir jobbigare att bråka med försäkringsbolag som inte har avtal med sjukhusen på plats då och man får ligga ute med kostnaderna själv och får tillbaks efter lite bråk.

Som utskriven kan jag ju inte teckna en reseförsäkring jag skall inte resa någonstans.
Som turist och skriven i Sverige ja men man vet hur försäkringsbolagen är kan man lita på att man får ersättning efter 6 månader eller kommer dom dra upp någon klasul att du räknas som utflyttad?
Vad dom säger för att sälja och gör är ju 2 olika saker, man har ju hört en och annan historia om Svenska försäkringsbolag.

Sen har jag en kompis som har gjort som Phonta han är skriven i Sverige och tillbringar 7-8 månader i Thailand och kör bara med reseförsäkring.
Så att det går att teckna som skriven i Sverige det är en sak men jag skriver ju att jag kan inte teckna en reseförsäkring jag är utskriven.
En reseförsäkring ger väl mer akutvård och kortidsbehandlingsvård.
Om jag får diabetes eller behöver en höftledsoperation etc. Så får jag säkerligen vänta tills jag flyger hem jag får väl inte vanlig vård som kan fixas i Sverige på en reseförsäkring.

Men Jonas , har du inte hängt med i diskussionen ?? Detta är just en "förlängd reseförsäkring under tillfällig utlandsvistelse samt kopplad till min hemförsäkring . Den omfattar sjukvård akut samt olycksfall ,överfall , Drulle om jag tillex hyr ett hus och huset skadas mm , förlorat bagage mm Dödsfall, invaliditetsskydd .. Om jag får en stroke så omfatter den kostnader för detta minus självrisk ,de tar sen hem mig för vård i Sverige , när jag kommer till Svensk vård så upphör denna att gälla OK . Blir jag på körd av en lastbil och dör så får gumman bara 25.000 men blir jag bara skadad med bestående men så ligger beloppet upp till 5 milj. Gumman min som också är skriven här är försäkrad de första 45 dagarna , jag köper till en försäkring för resterande kostand för mig blir ca 11,000 svkr November till och med Juni .. Och JA, man måste vara skriven i Sverige på den adressen man har försäkringen . ....
Om jag får diabetes så får jag den akuta vården ,dvs kontroll av vilka läkemedel jag skall ha , diabetes kommer väl inte över natten , inte heller en utsliten höft antar jag , hur tänker du Jonas ;) Detta är för kortare utlandsvistelse , inte för permanentboende i Thailand :rolleyes:

Reseförsäkring gäller ju bara om man är skriven i Sverige av sin natur. Såg Europeiska tecknar dessa upp till 12 månader.

Är man inte skriven i Sverige måste man ta en sjukförsäkring, den är säkert inte billigare i Sverige men man får ett flrsäkringsbrev på svenska och vid behov driva tvist i svensk domstol.

Reseförsäkring gäller ju bara om man är skriven i Sverige av sin natur. Såg Europeiska tecknar dessa upp till 12 månader.

Är man inte skriven i Sverige måste man ta en sjukförsäkring, den är säkert inte billigare i Sverige men man får ett flrsäkringsbrev på svenska och vid behov driva tvist i svensk domstol.
På BUPA har jag allt på Engelska.
Dom har ju också avtal med många av sjukhusen och kliniker här nere, så slipper pappersarbete har ett magnetkort som dom bara drar när jag kommer till sjukhuset sen vidare till läkare.

Det är säkert det bästa Jonas , men nu är du ca 16 år yngre än mig , vad skulle motsvarande kosta för mig på Bupa ??
har du koll på det ...

Det är säkert det bästa Jonas , men nu är du ca 16 år yngre än mig , vad skulle motsvarande kosta för mig på Bupa ??
har du koll på det ...
Japp kollade det igår 6900 bath i månaden så 82000, så när jag kommer upp i den åldern så kanske man får byta till att ha pengar på banken.
Jag funderar på olika lösningar beror ju också på hur den ekonomiska situationen ser ut om 25 år svårt att planera så långt fram när det gäller sjukvård vem vet hur världsläget ser ut då?

Men vad jag hört på ryktesvägen så kan du ej nyteckna en hos Bupa om du är fyllda 65 , Korrekt? En Bupa försäkring som du beskriver är ju bättre än den jag får ,helt klart är det så .. men jag kan antagligen inte teckna denna Eller hur ?? 2000thbt dyrare /mån än den jag tar genom Länsförsäkringar , kanske vore det något för den som bor där nere samt inte har en Sverigeadress.. dessutom så har inte många pensionärer möjlighet att ta denna då många lever på ett sånt sätt i Thailand att slantarna knappast räcker till .... 10 st Chang om dagen samt ett par besök på GOGO kostar nog för mycket ...;)

Precis som både Jonas och Phonta skriver så kan man inte teckna svensk reseförsäkring som utskriven, så långt alla överens.

Då är det ju som så att Svensk lag säger att om du vistas utomlands mer än 182 dagar på ett år så ska du skriva ut dig, då kan ju försäkringsbolaget hävda att du skulle varit utskriven och därmed säga att försäkringen inte gäller. Allmänt känt att Svenska bolag kan vara rätt tuffa när det kommer till det finstilta, bara för att man har köpt en försäkring betyder det inte att den gäller.
Naivt att lita på det när man vet att man faktiskt bryter mot lagen genom att inte skriva ut sig.
Skatteverket kollar inte hur länge man varit borta men försäkringsbolaget kanske gör..

Japp kollade det igår 6900 bath i månaden så 82000, så när jag kommer upp i den åldern så kanske man får byta till att ha pengar på banken.
Jag funderar på olika lösningar beror ju också på hur den ekonomiska situationen ser ut om 25 år svårt att planera så långt fram när det gäller sjukvård vem vet hur världsläget ser ut då?
Vilken Bupa klass har du Jonas?

Nu börjar du skriva som vissa andra här brukar göra ;) Just detta har jag tagit upp med dem . Om det står i avtalet oss emellan att detsamma avser en vistelse i Thailand under 8 månader så gäller detta i 8 månader , står klart i avtalet ...

De kommer aldrig ur det oavsett skattemyndigheten .... Frågade om detta , svaret var , inte vårt problem , detta handlar om avtal oss emellan inte om vad Skattemyndigheten har för regler om utskrivning eller ej ...

OK ??

Nmax skrev:Skatteverket kollar inte hur länge man varit borta men försäkringsbolaget kanske gör..

Det behövs väl inte då vårt gemensamma avtal "jag somförsäkringstagare och Ländförsäkringar emellan "avser just i detta fallet 8 månader som jag får en faktura på och skall betala innan jag lämnar Sverige . Ditt resonemang faller ju på sin orimlighet ..Hur skall de kunna hänvisa till att jag har varit utomlands mer än 6 månader när de tecknar ett avtal om just detta ...

Förstår du mitt resonemang ??

Men vad jag hört på ryktesvägen så kan du ej nyteckna en hos Bupa om du är fyllda 65 , Korrekt? En Bupa försäkring som du beskriver är ju bättre än den jag får ,helt klart är det så .. men jag kan antagligen inte teckna denna Eller hur ?? 2000thbt dyrare /mån än den jag tar genom Länsförsäkringar , kanske vore det något för den som bor där nere samt inte har en Sverigeadress.. dessutom så har inte många pensionärer möjlighet att ta denna då många lever på ett sånt sätt i Thailand att slantarna knappast räcker till .... 10 st Chang om dagen samt ett par besök på GOGO kostar nog för mycket ...;)
Korrekt 65 år är sista året du kan teckna men har du tecknat innan du är om det var 40 eller 50 år så får du teckna försäkring livet ut.
Så var det när jag tecknade iallafall.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp