Den Thailändska öppna sjukvården

Vilken Bupa klass har du Jonas?
Jag har Platinum 2, nu har jag med OPD och då kostar den såhär https://www.bupa.co.th/en/individua...uote-plan.aspx?t=s&a=42&gids=13,14,15&class=1

Men jag skall ta bort OPD när jag betalar för i år och det är en vesäntlig skillnad då kostar den såhär. https://www.bupa.co.th/en/individua...uote-plan.aspx?t=s&a=42&gids=13,14,15&class=1

20.000 lägre kostnad utan OPD och OPD basic täcker bara 28.000 bath så där dom tjänar mest väl, har missat det innan så den skall bort i September.

Här är vad den täcker. https://www.bupa.co.th/en/individuals/health-insurance/individual/detail.aspx?iid=1

Blev nåt fel med länken står priset utan OPD på båda, välj basic för att se priset med OPD, på min skiljer det sig, med OPD 55714 utan OPD 36825 bath.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har Platinum 2, nu har jag med OPD och då kostar den såhär https://www.bupa.co.th/en/individua...uote-plan.aspx?t=s&a=42&gids=13,14,15&class=1

Men jag skall ta bort OPD när jag betalar för i år och det är en vesäntlig skillnad då kostar den såhär. https://www.bupa.co.th/en/individua...uote-plan.aspx?t=s&a=42&gids=13,14,15&class=1

20.000 lägre kostnad utan OPD och OPD basic täcker bara 28.000 bath så där dom tjänar mest väl, har missat det innan så den skall bort i September.

Här är vad den täcker. https://www.bupa.co.th/en/individuals/health-insurance/individual/detail.aspx?iid=1

Blev nåt fel med länken står priset utan OPD på båda, välj basic för att se priset med OPD, på min skiljer det sig, med OPD 55714 utan OPD 36825 bath.
Ja helt klart är det nog bupa man ska ha i Thailand, 44675 baht för mig inkl top cover för personal accident. Går att teckna även som 65 åring och kostar då 85633 för ett år.
Får inte va äldre än 65 när man tecknar men kan sen vara försäkrad livet ut.
Ingår även evakuering, repatriering och hemtransport av kvarlevor upp till 1 milj usd.
Finns även saker som inte täcks som ex bakteriell infektion och bara 50% vid mc olycka och då max 200k baht och 6 mån karens vid cancer å dyl. Men är nog denna man ska ha iaf med tanke på priset.

Finns även saker som inte täcks som ex bakteriell infektion och bara 50% vid mc olycka och då max 200k baht och 6 mån karens vid cancer å dyl.

Så vad täcker den då? ,en hjärtmuskelinflammation av tillex MykoplasmaP ,eller Clamydia P är en bakterieinfektion och en ganska vanlig åkomma , en infektion i en fot från stranden tillex .. Nä ,den försäkringen vill jag nog inte ha,, Den täcker MAO HIV , Herpes mm eftersom det är en Virusinfektion , Eller??? :rolleyes: Verkar ju helt djäkla sjuka regler

Finns även saker som inte täcks som ex bakteriell infektion och bara 50% vid mc olycka och då max 200k baht och 6 mån karens vid cancer å dyl.

Så vad täcker den då? ,en hjärtmuskelinflammation av tillex MykoplasmaP ,eller Clamydia P är en bakterieinfektion och en ganska vanlig åkomma , en infektion i en fot från stranden tillex .. Nä ,den försäkringen vill jag nog inte ha,, Den täcker MAO HIV , Herpes mm eftersom det är en Virusinfektion , Eller??? :rolleyes: Verkar ju helt djäkla sjuka regler
Nä hiv täcker den inte och du har helt rätt i att det där med bakteriell infektion är en viktigt grej, spec i Thailand. Som vanligt man får vad betalar för.

Nmax skrev:Skatteverket kollar inte hur länge man varit borta men försäkringsbolaget kanske gör..

Det behövs väl inte då vårt gemensamma avtal "jag somförsäkringstagare och Ländförsäkringar emellan "avser just i detta fallet 8 månader som jag får en faktura på och skall betala innan jag lämnar Sverige . Ditt resonemang faller ju på sin orimlighet ..Hur skall de kunna hänvisa till att jag har varit utomlands mer än 6 månader när de tecknar ett avtal om just detta ...

Förstår du mitt resonemang ??
Förstår hur du tänker men litar inte på försäkrings bolag, det som är klockrent och sunt förnuft för dig och mig behöver inte vara det för dom vilket många bittert fått erfara. Kan dom hitta en väg ut att slippa betala så gör dom det, dom kan hävda att det blivit fel vid tecknandet och att du istället får premien för sista 2 mån tillbaka, vad gör du då? Man står sig rätt slätt i en rättstvist med försäkringsbolag och det kan kosta skjortan. Du tror nu att ni har ett avtal men eftersom det strider mot gällande lag hade jag inte känt mig trygg med det.

Men allvarligt NMax , Hur kan du sova överhuvudtaget , har du försäkring på din bil eller motorcykel?? jag tror nog inte att du kan räkna med att dem gäller överhuvudtaget ! De kan säkert komma ur ansvaret där också , jag menar att om du inte hade kört där du krockade så hade det ju inte hänt någon olycka :rolleyes: Ungefär samma resonemang Om jag var så osäker på allt så skulle jag ha svårt att leva överhuvudtaget ....;)
De har ju massor av folk som försäkrats på liknande sätt och bor mer än ett år utomlands , ej utskrivna !!!
Inga problem , jag har googlat och inte funnit någon som haft de problem du tror kan uppkomma , ... tror du inte att det i så fall skulle finnas på internet , allt finns på internet .. det vet även du ,, sök och du finner , det du inte finner existerar ej ...:)

Precis som både Jonas och Phonta skriver så kan man inte teckna svensk reseförsäkring som utskriven, så långt alla överens.

Då är det ju som så att Svensk lag säger att om du vistas utomlands mer än 182 dagar på ett år så ska du skriva ut dig, då kan ju försäkringsbolaget hävda att du skulle varit utskriven och därmed säga att försäkringen inte gäller. Allmänt känt att Svenska bolag kan vara rätt tuffa när det kommer till det finstilta, bara för att man har köpt en försäkring betyder det inte att den gäller.
Naivt att lita på det när man vet att man faktiskt bryter mot lagen genom att inte skriva ut sig.
Skatteverket kollar inte hur länge man varit borta men försäkringsbolaget kanske gör..
Vilken svensk lag hänvisar du till här. Mig veterligen finns det ingen sådan lag.

Skatteverket verkar tycka att man ska skriva ut sig efter ett år http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000112663/1359707375182/70303-2.pdf

Men inte de heller hänvisar till någon lag. De kanske har en förordning, men är det straffbart.

Nej det där är nog stenbordsskrönor. Inget svensk försäkringsbolag skulle få sälja en försäkring som inte gäller.

Nä hiv täcker den inte och du har helt rätt i att det där med bakteriell infektion är en viktigt grej, spec i Thailand. Som vanligt man får vad betalar för.
Men bakteriell inflamation var ju i olycksfalllsersättning att du inte får olycksfalllsersättning för bakteriell infektion typ förlorar du en arm pga. Infektion så kommer du inte få olycksfalllsersättning för den.
Men du får vård mot bakteriell inflamation.

Bakteriell infektion heter det , inflammation kan du ha utan varken bakterier eller Virus . Ganska viktigt i sammanhanget ,, men jag förstår likförbannat inte vad du menar med din sista text Jonas , kanske jag är dyslektisk...;)

Vilken svensk lag hänvisar du till här. Mig veterligen finns det ingen sådan lag.

Skatteverket verkar tycka att man ska skriva ut sig efter ett år http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000112663/1359707375182/70303-2.pdf

Men inte de heller hänvisar till någon lag. De kanske har en förordning, men är det straffbart.

Nej det där är nog stenbordsskrönor. Inget svensk försäkringsbolag skulle få sälja en försäkring som inte gäller.
Ok skatteverket och försäkringskassan sa till mig att jag var tvungen att skriva ut mig om jag skulle bo utanför Sverige i mer än 6 månader men kanske dom drog en stenbordskröna på skattekontoret för mig.

Bakteriell infektion heter det , inflammation kan du ha utan varken bakterier eller Virus . Ganska viktigt i sammanhanget ,, men jag förstår likförbannat inte vad du menar med din sista text Jonas , kanske jag är dyslektisk...;)
Om du får en bakteriell infektion i armen, du får amputera armen så kommer du inte få olycksfalllsersättning för din förlorade arm står det.
Men du får sjukvårdsbehandling om du kommer till sjukhuset med en bakteriell infektion i kroppen.

Ok skatteverket och försäkringskassan sa till mig att jag var tvungen att skriva ut mig om jag skulle bo utanför Sverige i mer än 6 månader men kanske dom drog en stenbordskröna på skattekontoret för mig.
Troligen om de inte ändrat reglerna ...

Troligen om de inte ändrat reglerna ...
Ok så då skulle jag kunna bo i Thailand och skriva mig i Sverige.
Kan jag stämma skatteverket för då har dom ju lurat mig på min rätt till sjukvård och rätt till pension?

Att de skriver att du skall skriva ut dig om du inte bor i Sverige mer än sex månader innebär ju inte att det är en lag , jag blev utskriven av Skattemyndigheten efter att jag inte varit mantalsskriven i Sverige under 8 mån , då skrev de helt enkelt ut mig .... Ingen tvingande lag , mao inget stöd för att en försäkring inte skulle gälla . Ge Er nu med att de kan krypa ur denna , de gör ju för fn reklam överallt om denna försäkring som heter "Försäkring vid Utlandsvistelse "
Tror ni på allvar att Länsförsäkringar i Sverige går ut allmänt med en fake försäkring som de uppger räcker så länge du har avtalat att du är utomlands , de uppger även om att jag som i mitt fall skulle komma hem efter sex månader och har betalt för 8 månader direkt när jag kommer ringer upp dem så återbetalar de hela summan för dessa två ej utnyttjade månader ... Ni har helt enkelt missat denna möjlighet och vill nu inte att det skall funka , den känslan får jag .. har ni inga adresser i Sverige kanske ???;)

Dessutom så är den när man läser avtalen en grymt täckande försäkring , tar fn med det mesta man rimligen kan önska :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ok så då skulle jag kunna bo i Thailand och skriva mig i Sverige.
Kan jag stämma skatteverket för då har dom ju lurat mig på min rätt till sjukvård och rätt till pension?
Du har nog djäkligt svårt att stämma ett statligt verk i Sverige Hahahaha, Dessutom heter den tillfällig utlandsvistelse , men självklart är att ditt fall som kommer hem till Swedala då och då så borde det funka

Att de skriver att du skall skriva ut dig om du inte bor i Sverige mer än sex månader innebär ju inte att det är en lag , jag blev utskriven av Skattemyndigheten efter att jag inte varit mantalsskriven i Sverige under 8 mån , då skrev de helt enkelt ut mig .... Ingen tvingande lag , mao inget stöd för att en försäkring inte skulle gälla . Ge Er nu med att de kan krypa ur denna , de gör ju för fn reklam överallt om denna försäkring som heter "Försäkring vid Utlandsvistelse "
Tror ni på allvar att Länsförsäkringar i Sverige går ut allmänt med en fake försäkring som de uppger räcker så länge du har avtalat att du är utomlands , de uppger även om att jag som i mitt fall skulle komma hem efter sex månader och har betalt för 8 månader direkt när jag kommer ringer upp dem så återbetalar de hela summan för dessa två ej utnyttjade månader ... Ni har helt enkelt missat denna möjlighet och vill nu inte att det skall funka , den känslan får jag .. har ni inga adresser i Sverige kanske ???;)
Jag pratar inte om din försäkring nu är bara bra om den funkar.

Jag ställde mig bara undrande om jag har blivit lurad av skatteverket för när jag var och pratade med dom inför min flytt sa dom att jag var tvungen att skriva ut mig ur Sverige hos skatteverket och försäkringskassan.
Jag skulle förlora min pensionsrätt och fick inte stå kvar som skriven och skatta till Sverige.
Så har jag blivit lurad på min pensionsrätt och sjukvårdsrätt av skatteverket undrar jag då dom sa att jag var tvungen att skriva ut mig?

Du har nog djäkligt svårt att stämma ett statligt verk i Sverige Hahahaha, Dessutom heter den tillfällig utlandsvistelse , men självklart är att ditt fall som kommer hem till Swedala då och då så borde det funka

Jag kanske är i Sverige max 5 dagar ett normalt år detta året har varit lite onormal så har redan varit 14 dagar i Sverige och kommer säkert bli 14 till innan året är slut.
Ser ut som jag flyger till Sverige på Tisdag blir 1 vecka för att fixa visum sen hem.

Har nu lusläst lagen om skattskyldighet alt begränsad skattskyldighet (Sink) för utlandsboende som uppbär pension eller lön från Sverige .. Att skriva ut sig är inget som finns som tvingande lag , om jag äger en sommarstuga eller som jag en bostadsrätt så kan jag inte skriva ut mig själv ,dvs om Skattemyndigheten har vetskap om innehavet eller ägandet , att vara utskriven ses mer som en fördel i och med den skattelättnad som då är möjlig .. Om man inte har en fast adress så skriver verket ut en när de upptäcker att man ej varit mantalsskriven under sex månader dsv inte har en postadress , har du det så kommer en förfrågan var du tillbringar din dygnsvila ..mmm .. Ingen tvingande lag att skriva ut sig

Har nu lusläst lagen om skattskyldighet alt begränsad skattskyldighet (Sink) för utlandsboende som uppbär pension eller lön från Sverige .. Att skriva ut sig är inget som finns som tvingande lag , om jag äger en sommarstuga eller som jag en bostadsrätt så kan jag inte skriva ut mig själv ,dvs om Skattemyndigheten har vetskap om innehavet eller ägandet , att vara utskriven ses mer som en fördel i och med den skattelättnad som då är möjlig .. Om man inte har en fast adress så skriver verket ut en när de upptäcker att man ej varit mantalsskriven under sex månader dsv inte har en postadress , har du det så kommer en förfrågan var du tillbringar din dygnsvila ..mmm .. Ingen tvingande lag att skriva ut sig
Nu har jag ingenting men om man inte måste skriva ut sig så behöver jag väl ingenting är väl ingen lag på att jag måste ha bostad?
Nä självklart har jag inte läst om sink intresserar knappast mig.
Jag har varit på skattekontoret inför min flytt för att få information vad som gällde och dom sa att jag var tvungen att skriva ut mig.
Så jag lyssnade på dom och gjorde vad dom sa att jag var tvungen att göra men då var ju det fel.
Kanske jag skall skriva in mig i Sverige 4 år till då så jag blir garantipensionsberättigad om jag nu inte måste bo i Sverige för att få vara skriven där.

Jag pratar inte om din försäkring nu är bara bra om den funkar.

Jag ställde mig bara undrande om jag har blivit lurad av skatteverket för när jag var och pratade med dom inför min flytt sa dom att jag var tvungen att skriva ut mig ur Sverige hos skatteverket och försäkringskassan.
Jag skulle förlora min pensionsrätt och fick inte stå kvar som skriven och skatta till Sverige.
Så har jag blivit lurad på min pensionsrätt och sjukvårdsrätt av skatteverket undrar jag då dom sa att jag var tvungen att skriva ut mig?

Om du går dit och upplyser dem om att du tänker bo i Thailand och jobba offshore så ursäkta , kanske får du ta det som en man , ett misstag kanske . vem fn hade vetat om detta om du hade haft kvar en adress hos morsan eller kompis samt gjort samma som du nu gör ..... Ingen tror väl på allvar att myndigheterna gör stickprov på passmyndigheten samt inkallar pass för att kolla ut samt inresestämplar. Ingen hade tänkt tanken att du befann dig utomlands Jonas ...Du hade behållt din pensionsrätt som du har om du bor i Sverige sammanhängande under fyrtio år , dvs full garantipension som nu en massa Greker samt Italienare , Serber mm och andra utländska medborgare har fastän de inte har bott i Sverige rent fysiskt under kanske 20 år utan levt och arbetat i sitt hemland men varit skrivna i Sverige .. Skandalöst att det defakto är många tusental som uppbär Svensk garantipension och bor utomlands sedan många många år ...

hahahaha Sverige är fantastiskt , i alla fall för dem som är lite om sig och kring sig ..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp