Anledningen till att jag undviker thailändska män så mycket det går

Dom flesta av mina vänner lever nog fattigare här än i Sverige, frihet att bestämma över sin egen tid är den lyx som kostar och prioriteras mest.

Pratade med en äldre herre som ibland åker till Pattaya, vi jämförde att åka buss mot att ta färjan. Han tyckte att tid har han hur mycket som helst så han tar bussen som är billigare.
Jag håller inte alls med, tycker precis tvärtom. Tid är det jag har minst av och slösa den på en seg buss för att spara 1500 baht är inte min grej. Om jag hade kunnat köpa extra timmar för 200 baht/st att spendera nu innan jag blir gammal på riktigt så hade jag spenderat miljoner.

Det är väl bättre om man skall hyra att hålla med vitvaror själv. Jag har inte hyrt men skulle jag hyra idag skulle jag föredra ett hus utan något. Det kostar ju inget att montera upp och ner när man flyttar. Köp vit varor allt aircon och varmvatten tvätt disk maskin gardiner typ allt. Skulle gissa att det kostar runt en halv miljo baht med svensk standard och då får man det som man vill ha det. Inga diskussioner blir det heller när något går sönder. Sedan tar man hand om sina egna saker bättre. Om jag skulle hyra ut möblerat med svensk villa standard så skulle hyran bli vansinnigt hög typ avskrivning 1 till 2 år.
Om man hyr så ska man nog inte krångla till en ev flytt med att äga för mycket prylar.
Största fördelen med att hyra är ju just friheten att enkelt kunna flytta.

Jag för min del skulle ALDRIG köpa varken hus eller Condo i Thailand ,, du kan med deras lagstiftning få i stort sett vilken granne som heslt , och inget kan du göra ,, så hyra är i alla fall min grej , då kan jag flytta .. I byarna är det bättre , där kan du inte ha grisfarm inne bland husen ,, det accepteras inte av grannar eller av Byrådet .. En kompis i Napho , bor precis utanför byn , han köpte för ett antal år sen en fin stor tomt ,, ca 10 år sedan , en Kines ägde granntomten , för ett par år sedan sålde kinesen halva sin tomt , den som var närmast Helmuts , en Thai köpte ,, startade just en grisfarm ,, sen har min vän haft kul ., försöka få kommunen att stoppa grisfarmaren , men det går ej ,,, han gör vad fn han vill på sin tomt .. Helmuts hus är värt lätt 5-8 miljoner Thbt , Utan grisfarm till granne vill jag säga , med grisfarm ,osäljbart :( ...Och allt hans kapital ligger i huset ,,, En friskt kille som säkert lever 15 år till ,, frågan hur kul han har det ,, Bättre om han hyrt ett hus ................Finns fler exempel uppe i Isaan ,, en Tysk jag känner väl har byggt en resort med pool och finfina hus straxt utanför Nong Song Hong ,, Hans granne sålde till ett cementföretag , så nu står det en cementfabrik , han har tillfälligt lyckats stoppa detta ,, Men grannen har mer stålar så han mutar säkert kommunchefen , sen är driften i full gång och han kan stänga sin resort och kommer då att vara bankrutt ..
Thailand , Thailand :):) Och detta är inga skrönor , för den som vill så kan ni få adresserna samt åka upp och bjuda på dessa två fastigheter ....:wai:

Helt rätt men du får så mycket mera här i Thailand. Du kan bo i en miljonärshus, köpa i stort sätt vad du vill. Mm mm mm. Du skall inte förneka att du bor här för att du kan leva som en miljonär, det skulle du inte kunna i Sverige. Kanske som en medelsvensson inget att skryta om precis. Ibland är det bra att realisera sitt liv så man vet var man går.
Jag har absolut inget emot dig men ibland tänker jag om du fattar vilket flax du har haft.

Hmm, jag anser inte att det är så mycket billigare i Thailand än i Sverige.
Bensinen och en del mat är billigare.
Men.....
Ponera att jag äter för 2000:- i Sverige. Om maten ligger på halva priset i Thailand så har jag sparat 1000:-.
Dessa 1000:- gör mig varken rikare eller fattigare.
Boendet i Sverige kostar mig inte så mycket.
Bil i Sverige kostar inte så mycket.

För att hålla samma standard på hus och bil i Thailand så skulle man behöva mer pengar för att bo i Thailand. I alla fall om jag ser på mitt eget liv.

Ja, har man en miljon kronor så är man en miljonär.
Frågan är egentligen hur Mr.jo eller Nmax anser att folk lever när dom har en miljon.
Mitt svar skulle vara: Helt normalt som en vanlig svensson
Det var ju Mr Jo som tog upp detta.
Jag har aldrig ens funderat på saken.
Att vara miljonär i sek idag är ju inget märkvärdigt.

Ja, har man en miljon kronor så är man en miljonär.
Frågan är egentligen hur Mr.jo eller Nmax anser att folk lever när dom har en miljon.
Mitt svar skulle vara: Helt normalt som en vanlig svensson
Ja 1 miljon får man inte så mycket för i dagens men har man 1 miljon så lever man nog i en tryggare tillvaro bland dom skuldsatta Svenssons.
Fast verkar som väldigt få Svenskar har 1 miljon sparad.
Svenska folket verkar ha mer skulder än tillgångar.
Jag känner väldigt få om någon hemma i Sverige som har en miljon sparad på banken.

Så kanske den som har en miljon på sparkontot lever lite tryggare och känner en stabilitet i sin ekonomi, kanske inte har så stora skulder och det mesta betalt ;)

Här på forumet verkar ju folk ha en bra inkomst och antagligen en sparad slant vad man sett av tidigare tråd.
Men verkligheten ser annorlunda ut iallafall den verkligheten jag kommer ifrån.
Känner nog väldigt få som har något sparat eller över 20.000 på sparkontot, dom flesta är mer skuldsatta, har man ett hus som man har större skulder på än man har tillgångar på banken så har man ju inte dom pengarna på banken, dom är ju bara en synvilla ;)

Så har man lyckats spara ihop till en miljon och har hus o bil betald då lever man inte medelsvensson liv, för det är nog väldigt får Svensson i medelåldern som har det ;)

Och ni som undrar hur lever en miljonär i tråden och skriver som en vanlig medelsvensson.
Kollar ni på er själva då?
Ni lever inte som en vanlig medelklassvensson, långt därifrån, medelklassvensson kör inte runt i dyra BMW, tar inte så hårt på en skiljsmässa och förlorat hus och 50% av sparat kapital.
Medelsvensson bor inte i fin kåk i Thailand vid 50 års ålder och glassar, ni är inget exempel på medelsvensson så ni kan väl då vara exempel på så lever en miljonär ;)

Det var ju Mr Jo som tog upp detta.
Jag har aldrig ens funderat på saken.
Att vara miljonär i sek idag är ju inget märkvärdigt.
Det blev jag ett par ggr om när jag sålde min kåk 2013 , och är fortfarande , ändock jobbar jag trots pension samt lever som en fattigpensionär .Ty om jag lever som jag gjorde när jag tjänade 40 000 imånaden då har jag ganska snart ett tomt bankkonto, funkar helt enkelt inte så ......:)

Det blev jag ett par ggr om när jag sålde min kåk 2013 , och är fortfarande , ändock jobbar jag trots pension samt lever som en fattigpensionär .Ty om jag lever som jag gjorde när jag tjänade 40 000 imånaden då har jag ganska snart ett tomt bankkonto, funkar helt enkelt inte så ......:)
Om du är miljonär par gånger om så borde du kunna putta till 10.000 kronor i månaden i 16 år och då borde du ha netto lika mycket att leva på med pension och inkomst som när du tjäna 40k brutto.

Då blir jag nyfiken på hur du placerat dina pengar?
5% avkastning på 2 mille blir 100.000/ år som ihop med din pension borde räcka mer än väl att leva på så du borde ju kunna leva på räntan om en säger utan att röra kapitalet.

Då blir jag nyfiken på hur du placerat dina pengar?
5% avkastning på 2 mille blir 100.000/ år som ihop med din pension borde räcka mer än väl att leva på så du borde ju kunna leva på räntan om en säger utan att röra kapitalet.
Om han lever som en fattigpensionär och har detta kapital då gör han något FEL med pengarna. Kanske har han dom på banken med 0% ränta eller under kudden samma sak.

Om du är miljonär par gånger om så borde du kunna putta till 10.000 kronor i månaden i 16 år och då borde du ha netto lika mycket att leva på med pension och inkomst som när du tjäna 40k brutto.
Kanske har andra ideer om var jag skall lägga slantarna , och just detta att leva på för stor fot brukar straffa sig

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
Bangkok_Hilton
B

Tillbaka
Topp