Farlig Isaan rätt.

Och hur farligt tror du lab nuea är eller ännu värre lab moo, i den ena hjärtmask och annat skit samt i den andra trikiner ,, djäkla dårar .. Och inte går det att få dem att fatta något

Hej

Att det finns trikiner i griskött är ju allmänt känt även i Thailand, detta löser man i byarna genom att ta avmaskningstabletter några gånger om året, men nötkött anser nog dom flesta på landet att det är näst intill riskfritt att äta, rätt eller fel?

Mvh isan lover

Hej

Att det finns trikiner i griskött är ju allmänt känt även i Thailand, detta löser man i byarna genom att ta avmaskningstabletter några gånger om året, men nötkött anser nog dom flesta på landet att det är näst intill riskfritt att äta, rätt eller fel?

Mvh isan lover
Det kan säkert finnas parasiter även i nötkött, såsom hjärtmask. Jag skulle aldrig få för mig att äta laab nua i Thailand, men här i Sverige är det en delikatess.

Och frugan är väl medveten om den äckliga råa fisken, den äter ingen i vår familj. Skönt att veta!

Det kan säkert finnas parasiter även i nötkött, såsom hjärtmask. Jag skulle aldrig få för mig att äta laab nua i Thailand, men här i Sverige är det en delikatess.

Och frugan är väl medveten om den äckliga råa fisken, den äter ingen i vår familj. Skönt att veta!

Hej

Själv åt jag rå Lab tidigare men numera väljer jag alltid den tillagade varianten, tillagad Lab blir allt vanligare överallt uppe hos oss, men männen gillar fortfarande att äta både rå fisk, rått gris och nötkött, dom gör för övrigt Lab på allt möjligt som ankor, höns, ekorrar, råttor och alla sorters vilda fåglar o.s.v man får tag på.

Mvh isan lover

Apropå cancer så diskuterade vi på ett tag sedan förekomsten om den i olika länder.
Hittade bland mina dokument det här klippet angående cancer och det skrevs i samband med arseniklarmet i ris, rät underhållande att läsa;
”Risätare lever längre och har mindre cancer”
För en tid sedan varnade Livsmedelsverket om arsenik i risprodukter. I en krönika i SvD skriver Ola Wong att de länder i världen som har högst förväntad livslängd är Monaco, Macao, Japan och Singapore: ”I tre av fyra långlevarländer äter invånarna ris dagligen från barnsben.” Wong viftar bort Livsmedelsverkets varning att ”ris kan ge cancer”, och framhåller att det i så fall borde synas i statistiken.
Men landet med mest cancer i världen är Danmark: ”De 10 länder som har mest cancer i världen har samtliga västerländsk kött och potatis & bröd-diet”, konstaterar Wong. Varningen låter därför mest som ”en pr-hungrig myndighet som vill ha anslag”.
Men att avråda barn från att äta riskakor är ändå rätt enligt honom – ”för det smakar ingenting – och saknar näring”
Avslutningsvis påminner Wong om ett kinesiskt sätt att säga ”Tjena, läget?” – ”Chi guo fan le ma?”. ”Ordagrant betyder det ’Har du ätit ris?’. Har du gjort det har du haft en bra dag, oavsett vad livsmedelsverket säger.”

Alltid intressant med vinklingar i nyheter som förstås sker åt båda hållen fast med statistik kan man inte ändå ljuga, eller?
:rolleyes: Förresten artikeln är från 2015 och publicerades i Metro.
Samma i Thailand .Kin Kau jang /Pai

Hej

Kollade upp hjärtmask lite, så här stod det på Wikipedia.

Hjärtmask hos människa.
”Det är väldigt ovanligt att hjärtmask infekterar människor[16], och parasiten utgör därför inget direkt hot. Dessutom kan parasiten inte genomgå hela sin larvutveckling i människor, och kan därför inte bli adult.[9] Till följd av detta orsakar parasiten inte lika allvarliga symtom hos människor som de man ser hos hundar. I de flesta fallen uppträder inga symtom alls men i enstaka fall kan människan drabbas av andningsproblem.[4] Eftersom parasiterna inte blir adulta i människor, kan de inte reproducera sig och frisätta mikrofilarier och därmed inte heller sprida vidare sjukdomen till andra individer. Vanligen överlever parasiten endast en kort period i en människas lungor. Då en larv dör i lungvävnad bildas en liten knöl, ett granulom, runt larven medan den bryts ned och absorberas.[4][16] Sådana granolum kan upptäckas med hjälp av röntgen och kan blandas ihop med lungcancer. För att särskilja dessa sjukdomar kan därför biopsi vara nödvändigt[1

Det verkar ju inte vara något större hot mot människor

Mvh isan lover

Nu är det inte levercancern orsakad av arseniken i riset. Den kommer från den råa fisken och dess parasiter...

Arseniken i ris har jag letat efter studier på men inte hittat ngn trovärdig. Det är inget konstigt med arsenik i marken, det finns naturligt där. Det jag ville söka efter var vilka områden/länder som har detta naturligt i marken.
Dessvärre har jag inte hittat ngn studie som kan visa på vilka områden detta finns.
Ris odlas som ni vet på massor av delar på vårt klot. Att media vill skrämmas med att allt ris är farligt är löjligt.
Men då handlade det mest om det ris som legat i lager samt besprutats mot ohyra /skadedjur , i vårt fall så äter vi vårt eget ris när vi bor i Thailand

Hej

Hjärtmask hos människa.
”Det är väldigt ovanligt att hjärtmask infekterar människor[16], och parasiten utgör därför inget direkt hot. Dessutom kan parasiten inte genomgå hela sin larvutveckling i människor, och kan därför inte bli adult.[9] Till följd av detta orsakar parasiten inte lika allvarliga symtom hos människor som de man ser hos hundar. I de flesta fallen uppträder inga symtom alls men i enstaka fall kan människan drabbas av andningsproblem.[4] Eftersom parasiterna inte blir adulta i människor, kan de inte reproducera sig och frisätta mikrofilarier och därmed inte heller sprida vidare sjukdomen till andra individer. Vanligen överlever parasiten endast en kort period i en människas lungor. Då en larv dör i lungvävnad bildas en liten knöl, ett granulom, runt larven medan den bryts ned och absorberas.[4][16] Sådana granolum kan upptäckas med hjälp av röntgen och kan blandas ihop med lungcancer. För att särskilja dessa sjukdomar kan därför biopsi vara nödvändigt[1

Mvh isan lover
Skönt att veta! Men det finns säkert något annat elände istället. Och rått kött i värmen, hmmm! :rolleyes:

Hej

Hjärtmask hos människa.

Mvh isan lover
Verkar ju trovärdigt , även om jag funnit en hel del osanningar eller felaktigheter på wikdipedia genom åren

Hej

Mvh isan lover
Hur kan du tro att avmaskningstabletter botar trikinos , vi pratar inte om Binnikkemask eller andra maskar , trikinos är en dödlig infektion , hittade du inte detta på Wikdipedia , själv behöver jag inte googla detta .Massor av människor avlider runt om i värden pga trikinos

Symtom och komplikationer
Sjukdomsbilden varierar från milda, symtomfria fall till svåra, dödligt förlöpande tillstånd. I tarmen kan maskarna ge upphov till övergående diarrébesvär. Larverna framkallar under sina vandringar allergiska symtom och lokala besvär, som kan yttra sig som smärtande vätskeansamlingar, särskilt kring ögonen, blödningar i ögats bindehinna och under naglarna, långvarig och oregelbunden feber samt påverkat allmäntillstånd. Komplikationer från hjärta och nervsystem kan förekomma. Behandling finns mot de tidiga mask- och larvstadierna.

Senast redigerad av en moderator:
När vi nu diskuterar parasiter , är det någon som vet om det förekommer
Bilharzios (snäckfeber )i Thailand , ytterligare en otrevlig parasit

Trichinosis is among the most common food-borne parasitic zoonoses in Thailand and many outbreaks are reported each year. This paper investigates the distribution of the disease in regions of north, north-east, central and south Thailand. Between the earliest recorded of outbreak of trichinosis in Mae Hong Son Province in 1962 and 2006, there have been 135 outbreaks involving 7340 patients and 97 deaths in Thailand. The highest number of cases, 557, was recorded in 1983. Most infected patients were in the 35-44 year age group, and the disease occurred more frequently in men than women during 1962-2003, with no significant sex difference during 2004-2006. Outbreaks were most common in the northern areas, especially in rural areas where raw and under-cooked pork and/or wild animals are eaten. Human infections occur annually in northern Thailand during communal feasts celebrating the Thai New Year. Trichinosis causes have been reported every year, supporting the need for planning education programs.

Keywords: Food-born parasitic, Zoonosis, Trichinosis, Thailand
Go to:
INTRODUCTION
Trichinosis is a parasitic disease of mammals caused by the nematode parasite Trichinella spp. It is an important zoonotic infection caused by humans eating raw or inadequately cooked meat of infected animals. Infection is most common in omnivores (horses, humans, pigs and rats) and carnivores (cats, dogs, and seals), and pigs and rodents play an important role in the epidemiology of the disease. The main source of infection in Thailand has been pigs, but wild boar, jackal and black bear have also been identified as sources of trichinosis[1]. Unlike other parasitic infections, trichinosis has been a major public health problem in Asia, including Korea and Thailand[24].

Since 1962, more than 7300 infections and 97 deaths have occurred in Thailand in 135 outbreaks (morbidity rate 0.04 per 100 000 people); however, this figure may underestimate the actual number of cases[4]. Until recently, T. spiralis, T. pseudospiralis and T. papuae were the only human-infecting species in Thailand. T. spiralis was the causative agent of most early outbreaks of trichinosis[5]. More recently, T. pseudospiralis and T. papuae infections in some areas of Thailand have been reported[6,7]. The first outbreak of trichinosis in Thailand in 1962 involved 56 patients and resulted in 11 deaths in the Mae Sariang District, Mae Hong Son Province[5]. The highest annual number of hospital recorded trichinosis cases recorded in Thailand was 557 in 1983. Historically, most infections result from consumption of raw pork in the form of “lahb” and “nahm,” favorite dishes of north, Thailand[8]. The incidence of T. spiralislarvae in dog meat in the areas favoring dog meat consumption is a major public health problem in the future, the popular food of people in the northeast area. Srikitjakarn et al reported T. spiralis was found in 1.67% of 421 samples of dog meat in Tarae District, Sakonnakon Province[9]. Raw dog meat was a source of infection in Kaeng Khlo District, Chaiyaphum Province in December 1984[10].

From the past to present, trichinosis is still reported every year in Thailand; therefore, this article reviews the literature on the distribution, prevalence and cause of trichinosis in Thailand, including the annual epidemiological surveillance, a report by the Bureau of Epidemiology, Department of Disease Control, Ministry of Public Health, Thailand, 1971-2006. Morbidity is described by year, month of the year, age group, region and province.

Senast redigerad av en moderator:
Ok , misstänkte att det skulle finnas pga av att det är ett subtropiskt klimat och mycket sötvatten, även detta en otrevlig parasit .. Undrar om Faranger som bor i Isaan har koll på hur stora risker de utsätter sig för genom att äta samma ogentänkta föda som Thaisen gör , Kanske bättre att skaffa sig kunskap samt utbilda de som vill lära sig .

Ok , misstänkte att det skulle finnas pga av att det är ett subtropiskt klimat och mycket sötvatten, även detta en otrevlig parasit .. Undrar om Faranger som bor i Isaan har koll på hur stora risker de utsätter sig för genom att äta samma ogentänkta föda som Thaisen gör , Kanske bättre att skaffa sig kunskap samt utbilda de som vill lära sig av bybefolkningen
Enda jag invänder emot är att du kallar det subtropiskt klimat, det är för mig tropiskt, väldigt mycket tropiskt.
Men som du säger alla parasiter har en prefekt miljö i Thailand.
Nu härstammar ju även de flesta nya influensavirus från SOA med den intensiva fågeluppfödningen inne i hemmen som medför ständigt nya mutationer djur/människa.

Med risk för att bli kallad lärare och besserwisser igen.
Jag låg i intensivvård i 8 dagar för en fågelinfluensa och var illa ute. (310.000 baht var livräddningen på bästa sjukhuset)
Nu är man påläst och erfaren.

Ok , misstänkte att det skulle finnas pga av att det är ett subtropiskt klimat och mycket sötvatten, även detta en otrevlig parasit .. Undrar om Faranger som bor i Isaan har koll på hur stora risker de utsätter sig för genom att äta samma ogentänkta föda som Thaisen gör , Kanske bättre att skaffa sig kunskap samt utbilda de som vill lära sig .
Hänga sig i slipsen eller förorena närmsta vattendrag. Var det inte så HasseåTage skrev i visan om Stetsonhatten?

Enda jag invänder emot är att du kallar det subtropiskt klimat, det är för mig tropiskt, väldigt mycket tropiskt.
Men som du säger alla parasiter har en prefekt miljö i Thailand.
Nu härstammar ju även de flesta nya influensavirus från SOA med den intensiva fågeluppfödningen inne i hemmen som medför ständigt nya mutationer djur/människa.

Med risk för att bli kallad lärare och besserwisser igen.
Jag låg i intensivvård i 8 dagar för en fågelinfluensa och var illa ute. (310.000 baht var livräddningen på bästa sjukhuset)
Nu är man påläst och erfaren.
Kan nog vara så , en del kallar det dock för subtropiskt , jag är osäker vad som är rätt magistern :):):)5555

Kan nog vara så , en del kallar det dock för subtropiskt , jag är osäker vad som är rätt magistern :):):)5555
Nja, en duktig elev ska ändå ha beröm, nu finns det lite enkla regler som är accepterade:

Tropiskt klimat är enligt Köppens klimatklassifikation för klimatklassifikation ett nederbördsrikt klimat med medeltemperaturer över 18 grader Celsius under årets alla månader.

Sen finns det underklasser som tropiskt regnskogsklimat, tropiskt monsunklimat mm.
Med tak över huvudet och en AC är det bagateller.
Även en öl fixar klimatet utan problem.

Sverige har väl normen att medeltemperaturen ska vara över +20 i fem dygn för att vara tropiskt.

Hoppas jag inte skrämde dig nu :)

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar