Farlig Isaan rätt.

Korvarna som man köper i Isaan känns lite olustiga efter att ha sett denna bilden...
Tyckte dom var goda tidigare men vet inte vad jag ska tycka längre.

Korvar.jpg

EDIT:
Bilden är inte tagen av mig
Frugan säger att det är olja hon sprutar över korvarna. För att dom skall se smakliga ut och det motverkar bromsar samtidigt flugor.

Hej

Såg inte roligt ut, undrar vad det är hon sprutar på?
Visade den för frugan och hon blev fundersam.

Mvh isan lover

Det ser ut som dessa små korvarna man köper som innehåller nudlar o kött.
Fast jag är tveksam till bilden om den inte är fotoshopad. Den gröna kannan som hon sprutar med liknar det där kackerlacksmedlet man kan spruta, men den är på bilden lite väl tydlig än resten av fotot.

Det verkar som hon håller om näsan vilket indikerar på att det inte är vitaminer som sprutas. Men det kan också vara konstruerat.

Min fru "garanterade" att dom vi köper korven av inte sprutar detta, men vem fan vet...

Syftet verkar vara att hålla flugorna borta medan det soltorkar. Men att döma av bilden så är det mesta i skugga och således kan inte "soltorka".

Den som lever får se;)

Frugan säger att det är olja hon sprutar över korvarna. För att dom skall se smakliga ut och det motverkar bromsar samtidigt flugor.

Jag hoppas det också.
Förhoppningsvis så är det bara ngn som ville vara lustig och ändra lite på bilden för att spä på diskussionen.
Som sagt, bilden är inte min, utan fick den skickad till mig

Fast jag är tveksam till bilden om den inte är fotoshopad. Den gröna kannan som hon sprutar med liknar det där kackerlacksmedlet man kan spruta, men den är på bilden lite väl tydlig än resten av fotot.

Det verkar som hon håller om näsan vilket indikerar på att det inte är vitaminer som sprutas. Men det kan också vara konstruerat.

Min fru "garanterade" att dom vi köper korven av inte sprutar detta, men vem fan vet...

Syftet verkar vara att hålla flugorna borta medan det soltorkar. Men att döma av bilden så är det mesta i skugga och således kan inte "soltorka".

Den som lever får se;)

Hej

Ja frugan blev också väldigt fundersam, hennes storasyster gjorde och sålde korv en gång i tiden, då sptudaes den inte med någonting, att spruta gift på korven borde ju rimligen påverka smaken.

Mvh isan lover

Hej

Läste att rätten Koi Phla är extremt farlig, den innehåller rå sötvattensfisk, dessa har mask i sig och den attackerar sedan levern och ger levercancer, rätten är väldigt populär i Isaan och gillas främst av männen.

Nu varnar Thailändska läkare och forskare för denna rätt som sägs stå för 50% av cancerfallen.

Mvh isan lover
har jag vetat om ett tag , de äter en helsikes massa skit som är direkt livsfarligt

Väldigt vanligt med utspädd formalin på både kött, fisk och grönsaker, då håller sig varorna på marknaden längre och kan säljas till fullt pris.
Det har ju gjorts kontroller och visat på enorma missbruk, runt 70% har för höga halter.
Det är cancerframkallande också
Hej

Formalin används ju till grönsaker och seafood, det är ju tyvärr sant, men om man även använder det till korv vet jsg inte.

Mvh isan lover

Hej

T.ex Koi Phla som är dödlig utan att innehålla Phladäk som det heter på Lao eller Phlara som det heter på Thai, den här rätten är mer lik Lab men istället för rått kött så använder man rå fisk utan tillagning.

”Koi pla, raw fish ground with spices and lime, is thought to kill up to 20,000 people in Thailand every year”

Mvh isan lover
Och hur farligt tror du lab nuea är eller ännu värre lab moo, i den ena hjärtmask och annat skit samt i den andra trikiner ,, djäkla dårar .. Och inte går det att få dem att fatta något

Mao så hade min fru inte så fel då hon påstår att det är mindre gifter i Sverige skulle vilja se den korv eller grönsak som är sprutad med formalin här , i Thailand söker hon på marknaden efter grönsaker som bär spår efter insektsangrepp . kanske inte så dumt tänk . Skinande fina grönsaker vill hon inte ha , kanske vet hon mer än Thai i allmänhet

Hej

Såg inte roligt ut, undrar vad det är hon sprutar på?
Visade den för frugan och hon blev fundersam.

Mvh isan lover
Ja hon håller ju sig för näsan, så vatten är det ju inte:D. Ja är så mycket skit och fusk med mat även här i Europa, Italienska maffian med sin olivolja t ex??

Hej

Formalin används ju till grönsaker och seafood, det är ju tyvärr sant, men om man även använder det till korv vet jsg inte.

Mvh isan lover
Tror man att det är ett underverk så används det nog överallt men knappast korv om man inte är rädd för att insekter ska lägga ägg i den färska korven.
Jag frågade en gång vad de sprutade på ett fält och fick svaret att det är vitaminer som gör grönsakerna nyttigare.
Den stora bristen är nog till stor del okunskap och även offensiva försäljare av dessa dunderprodukter.

Den som lever får se;)
Skall ju inte behövas , min fru skär fläskkött i tunna bitar , massor med vitlök samt lite salt , sen lägger hon ut på ett luftigt fat i solen att torka med flugnät över , inga problem med angrepp av något då

Väldigt vanligt med utspädd formalin på både kött, fisk och grönsaker, då håller sig varorna på marknaden längre och kan säljas till fullt pris.
Det har ju gjorts kontroller och visat på enorma missbruk, runt 70% har för höga halter.
Det är cancerframkallande också

Apropå cancer så diskuterade vi på ett tag sedan förekomsten om den i olika länder.
Hittade bland mina dokument det här klippet angående cancer och det skrevs i samband med arseniklarmet i ris, rät underhållande att läsa;
”Risätare lever längre och har mindre cancer”
För en tid sedan varnade Livsmedelsverket om arsenik i risprodukter. I en krönika i SvD skriver Ola Wong att de länder i världen som har högst förväntad livslängd är Monaco, Macao, Japan och Singapore: ”I tre av fyra långlevarländer äter invånarna ris dagligen från barnsben.” Wong viftar bort Livsmedelsverkets varning att ”ris kan ge cancer”, och framhåller att det i så fall borde synas i statistiken.
Men landet med mest cancer i världen är Danmark: ”De 10 länder som har mest cancer i världen har samtliga västerländsk kött och potatis & bröd-diet”, konstaterar Wong. Varningen låter därför mest som ”en pr-hungrig myndighet som vill ha anslag”.
Men att avråda barn från att äta riskakor är ändå rätt enligt honom – ”för det smakar ingenting – och saknar näring”
Avslutningsvis påminner Wong om ett kinesiskt sätt att säga ”Tjena, läget?” – ”Chi guo fan le ma?”. ”Ordagrant betyder det ’Har du ätit ris?’. Har du gjort det har du haft en bra dag, oavsett vad livsmedelsverket säger.”

Alltid intressant med vinklingar i nyheter som förstås sker åt båda hållen fast med statistik kan man inte ändå ljuga, eller?
:rolleyes: Förresten artikeln är från 2015 och publicerades i Metro.

Nu
Apropå cancer så diskuterade vi på ett tag sedan förekomsten om den i olika länder.
Hittade bland mina dokument det här klippet angående cancer och det skrevs i samband med arseniklarmet i ris, rät underhållande att läsa;
”Risätare lever längre och har mindre cancer”
För en tid sedan varnade Livsmedelsverket om arsenik i risprodukter. I en krönika i SvD skriver Ola Wong att de länder i världen som har högst förväntad livslängd är Monaco, Macao, Japan och Singapore: ”I tre av fyra långlevarländer äter invånarna ris dagligen från barnsben.” Wong viftar bort Livsmedelsverkets varning att ”ris kan ge cancer”, och framhåller att det i så fall borde synas i statistiken.
Men landet med mest cancer i världen är Danmark: ”De 10 länder som har mest cancer i världen har samtliga västerländsk kött och potatis & bröd-diet”, konstaterar Wong. Varningen låter därför mest som ”en pr-hungrig myndighet som vill ha anslag”.
Men att avråda barn från att äta riskakor är ändå rätt enligt honom – ”för det smakar ingenting – och saknar näring”
Avslutningsvis påminner Wong om ett kinesiskt sätt att säga ”Tjena, läget?” – ”Chi guo fan le ma?”. ”Ordagrant betyder det ’Har du ätit ris?’. Har du gjort det har du haft en bra dag, oavsett vad livsmedelsverket säger.”

Alltid intressant med vinklingar i nyheter som förstås sker åt båda hållen fast med statistik kan man inte ändå ljuga, eller?
:rolleyes: Förresten artikeln är från 2015 och publicerades i Metro.
Nu erkänner ju även thailändska myndigheter att dom leder ligan av magcancer och levercancer, men väger man in alla typer av cancer så är ju inte risätande främsta orsaken till lungcancer och ger statistiken ett annat ansikte.
Bästa källan är via FN, fast den har ju brister då vissa länder inte redovisar rätt dödsorsak av olika skäl.

Nu

Nu erkänner ju även thailändska myndigheter att dom leder ligan av magcancer och levercancer, men väger man in alla typer av cancer så är ju inte risätande främsta orsaken till lungcancer och ger statistiken ett annat ansikte.
Bästa källan är via FN, fast den har ju brister då vissa länder inte redovisar rätt dödsorsak av olika skäl.
Och Malmö sticker ut i Sverige

Nu är det inte levercancern orsakad av arseniken i riset. Den kommer från den råa fisken och dess parasiter...

Arseniken i ris har jag letat efter studier på men inte hittat ngn trovärdig. Det är inget konstigt med arsenik i marken, det finns naturligt där. Det jag ville söka efter var vilka områden/länder som har detta naturligt i marken.
Dessvärre har jag inte hittat ngn studie som kan visa på vilka områden detta finns.
Ris odlas som ni vet på massor av delar på vårt klot. Att media vill skrämmas med att allt ris är farligt är löjligt.

Nu är det inte levercancern orsakad av arseniken i riset. Den kommer från den råa fisken och dess parasiter...

Arseniken i ris har jag letat efter studier på men inte hittat ngn trovärdig. Det är inget konstigt med arsenik i marken, det finns naturligt där. Det jag ville söka efter var vilka områden/länder som har detta naturligt i marken.
Dessvärre har jag inte hittat ngn studie som kan visa på vilka områden detta finns.
Ris odlas som ni vet på massor av delar på vårt klot. Att media vill skrämmas med att allt ris är farligt är löjligt.

Tänkte ändå att det följer tråden :rolleyes:
Däremot larmet med arsenik var antagligen just som det står i artikeln jag la in att l verket ville ha mera anslag och ris är ingen inhemsk produkt. Letade pålitliga siffror för några år sedan men med samma resultat som du ungefär .:xmas_smiley:

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K