Hur överlever ni den thailändska maten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
till tik52
Det här är det enda hem jag har, visserligen är jag mantalsskriven i Shanghai men det är inget hem.

Jag bor inte i Thailand men åker dit på semestern. Därför lagar jag ju ingen egen mat när jag är där, men överlever utan några problem med maten som jag äter.
Då äter jag ju mat från olika typer av restauranger och även maten som jag blir bjuden på när jag är i vanliga privata sällskap.

"legolas " sa:
Berralund, du menar Paa laa (uttalas så i alla fall) Alltså fisken som läggs i plastburk o.dyl. ett gäng dagar tills den ruttnar, sedan öppnas burken och alla thai runtomkring utstöter ett beundrande ljud, och säger alloy alloy och är rent hänförda!!

Men vi behöver kanske inte ta till det värsta de har härnere. jag tror att vi falanger som inte är så hänförda av ruttna lukter och som ändå vill äta thaimat kan äta en jädra massa maträtter, bara man säger vid beställningen mai pet. Bort med chillin så smakar många thairätter skitbra.. Pad thai, Hoy tod, Kaukamoo, Kau pad ka pau Ladna med mera...

8) 8) 8)

Ja, det är säkert den fisken, jag klarar inte den. Men jag äter absolut inte surströmming heller. Visst äter jag det mesta och gärna med chilli, bara det inte är för mycket. Vissa rätter tycker jag inte är goda utan lite chilli. Aroy maak maak! ;)

Affärsidé kolla var det bor mycket faranger och sedan starta upp en matbutik med farangernas favoriträtter. Inte restaurang utan mer som en matbutik.

Jippie, jag kommer att bli rik ;)

"Hansui " sa:
Jag har funderat på svin, men systern som tar hand om det eländet rynkar på näsan. Hon är i alla fall van att ta hand om tvåbenta svin så jag tror det skulle funka.

Ja men dig verkar hon inte kunna ta hand om ;)

glimten66

legolas man tar absolut inte bort chillin mai pet mai aroy ;)
fisk o skaldjur äter ja inte men sen äter ja no den mesta thai maten jag lagar thai mat både här o där

sen i alla lite större byar typ små städer finns ju nästan allt lotus express lotus big c mm mm brukar inte vara allt förlångt i mellan

glimten 66

Alla mer eller mindre, hackar på dom stackars skaldjuren dom har väl inte gjort nåt, bara blivit illa behandlade.
Koka dom som kräftor då tror jag att dom kommer att må mycket bättre :D
Eller varför inte grava dom, har gjort det en gång och sedan grillat Skitgott

"glimten66 " sa:
legolas man tar absolut inte bort chillin mai pet mai aroy ;)
fisk o skaldjur äter ja inte men sen äter ja no den mesta thai maten jag lagar thai mat både här o där

sen i alla lite större byar typ små städer finns ju nästan allt lotus express lotus big c mm mm brukar inte vara allt förlångt i mellan

glimten 66

Visst äter jag fisk som köps levande framför allt. Räkor äter jag också, då gärna steamade så att man slipper det brända. Men tvi för dom små musslorna man kan köpa påsvis på talaad, fasen vet hur man hade blivit i magen efter att ha ätit sådana. Men vissa i familjen gillar dom skarpt. :eek:

Jobbade extra i Australien och på vissa skalgjurställen så kokade dom skaldjuren i havsvatten, smakade nada. Men vi kokade dom så som man själv hade lärt sig och då blev det riktigt bra.

Ni som är emot skaldjuren koka och kyl dom själva. servera med mayo och lite rostat/vitlöksbröd.

B.tung hjälper inte äter inte sea food här hemma heller kött ska de vara har aldri gillas skaldjur o fisk :)

glimten66

Ja jävlar i min låda där har du nåt att satsa på :D
Att den innehåller B vitamin vet vi redan. Du kanske skulle slå dej ihop med ´Lego och smyga in Omega 3 i isen :laugh:
Rolf

Tackar min lyckliga stjärna att jag aldrig varit kräsen på mat .....så även maten i Thailand.
Ska mycket till att jag lämnar mat på tallriken ..... då ska det vara mögligt eller ruttet isåfall ;D
Här är lite Mums , Mums :p

Visa bilaga 5573

"legolas " sa:
Helt rätt B-tung, så gör jag också. Hatar thais obildade sätt att hantera havsdjuren, Koka djuren som hemma i Sverige, skitgott!!!!

Glimten 66, du som dyker djupt ned i thaimatens största gömmor här i Thailand, klart att du måste ha chilli att döda alla dina eventuella smaklökar och även luktsinnet också!! :p :p

Legolas, chilli i rimlig mängd tycker jag förhöjer smakupplevelsen. Det skall naturligtvis inte vara i en sådan mängd att smaksinnena bedövas, men sådär lagom - mums! ;)

"glimten66 " sa:
Ja men dig verkar hon inte kunna ta hand om ;)

glimten66

Seså¨, fattar du inte det jag skrev var en ren provokation. Saken är den att innan jag skrev första inlägget så var jag på kinesiska ambassaden på Rachada. Allt är inte rosenrött i thailand. En jädrans språkförbistring och misstag ställde till ett elände. For tillbaks till hotellet som ett skållat troll strax under explosionsgränsen och skrev första inlägget. Nåväl vi är i Kina jag, tanten och dottern nu. Jag fixar problemen här, kineserna är resonabla dock inte thailändarna som jobbar på consular section i Bangkok.

Helt klart som Berralund skrev det ska vara chilli i rimlig mängd det ska vara falang pet ;)

Nu till TS om nu råvarorna är så dåliga i din omnejd varför inte stor handla när du är iväg, Eller har ni ingen frys ???

Chili vill man ha det förhöjer som sagt smakupplevelsen en aning. Thaimat är riktigt härligt och gott men i längden blir det lite tjatigt och då får man fixa till något kanon gott farang käk. Men som vissa säger att thaimaten knappt är ätbar är ju helt sjukt.

Legolas, man får tycka illa om saker i andra länder.. men inte f*n ska man flytta till ett land där man knappt klarar av maten för man tycker det smakar skit. För mig verkar det inte vettigt för fem öre.

Det är på detta viset. Fattiga människor döjler hungerkänslorna med kryddor. Kan vara chili, curry, osv. Äter ris med chili, nedärvt sen generationer t.ex.¨

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp