Hur överlever ni den thailändska maten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maten är väl ingen större prio men man brukar ju oftast flytta till ett land där man gillar mat,kultur,människor etc annars vad är vitsen att gå och vantrivas dag in och dag ut för att det är billigt det håller inte heller i längden...

Hunsai vad föredrar du en köttbit utan kryddor eller en köttbit med kryddor?

Men är det inte så att man sakta vänjer sej vid lite mer kryddad mat utan att man märker det.
Om du tänker tillbaka på den tiden innan du flyttade har du inte anpassat dej lite. Jag menar inte fullt ut men förändringar sker ju
Rolf

Rolf de stämmer att man gradvis vänjer sig me stark mat första gångerna klarade ja ibte de men nu förtiden äter ja thai starkt o de gör ja även här hemma men som många säger att man bedövar smak lökarna de håller ja inte me om även fast ja har mycke cilli så känner man dom andra smakerna me

glimten66 pet pet

Ja håller med man vänjer sej ;) Men varför ska man vänja sej att äta sånt som man inte tycker om, det finns så många maträtter så man klara sej ändå. Tacka vet jag falukorv med stekt potatis :p

"Arnold Layne " sa:
När det vankas Laab Moo ...... en bland dom stora favoriterna , då kan man vänta hur länge som helst :p

Lab moo är också min favorit, gillar ju Isaan-food. Sen snackas det mycket om "skaldjuren" och att de inte kan handskas med dem. Jag håller med till en viss del, "grillat" är oftast smaklöst och bränt, sk barbecue på turisthak är ju oftast värdelöst, men oftast har man ju dippsåser till som gör dem ätbara.

Men det finns ju pärlor överallt, gäller bara att hitta dem. Vet i Bangkok på 90-talet fanns en nattöppen restaurang jag alltid gick till och hon som tillagade jätteräkor i vitlök gjorde dem helt otroligt goda och Pad Bong. Pad Chaat Taleeh, skaldjur, bläckfisk med ingefära, chili och grönpeppar, finns i Ban Phe en restaurang Khun Krai. Det gäller ju att hitta de små lokala ställena, gärna hemma hos folk mm. Man blir ju bortskämd det blir man, när Linda t ex lagar maten, helt annat stuk på den maten.

Uppe utanför Petchabun i en by Baan Khok Saad bodde jag en vecka och varje morgon vankades det Lab Nua (har för mig att det hette något annat Lab...), rå som mortlades med chili, socker fisksås ja jag vet inte vad och till det Khaao Nio, fy fan vad gott.

Man måste ha lite tur också för att hitta de små pärlorna.

Men sen som sagt var tycker jag att dippsåserna är viktiga, att de är goda, då behöver själva skaldjuren inte vara smaksatta direkt.

Men sen är ju våra havskräftor med aioli t ex mumma och det går ju inte att jämföra egentligen och jag kan ju tycka ibland att de misshandlar råvarorna.

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Zääta, varför läser du inte det jag skriver. Jag vantrivs väl inte, var har du fått det ifrån????

Jag drog väl bara rent generellt att folk klagar mycket på det mesta trots att dem bosatt sig i ett annat land. Man är alltid välkommen hem till Sverige om det inte passar ;) Det du sa förut var ju dock att thaimat inte är gott endå påstår du att du kan äta
"legolas " sa:
jag skiter i att äta starkt kryddad thaimat, det är allt, Jag äter följande maträtter utan problem;
Pad thai, Kau pad ka pau, khaookamoo, hoy tod, Khaanioo lä gai, ladna plus en hel del andra rätter som hamnar på bordet som består av de basämnen som jag gillar och som är maipet.

Detta kallar jag också för thaimat inte är det svensk husman inte..

Förvisso inte Thailand , men Vietnam och likheterna är rätt så stora.
Vi sitter på en riktig byrestaurang och ska beställa in mat ..... jag förklarar att jag vill ha kyckling ..... prata engelska är ju inte att tänka på.
Gumman går in i hönsgården och tar tag i en fågel och bryter nacken av den.
Först kommer ena halvan av kycklingen grillad ..... efter en stund så kommer andra halvan kokt ..... och sist kommer det en riktig sörja där kråset och fötterna ligger och flyter i någon form av rissoppa.
Och det var ingen vacker syn för en kräsmagad vill jag lova , men jag hade ju betalat för hela fågeln..... jag tugga i mig levern och hjärtat och sedan tog det stopp även här :-\
Snickarlaget på bilden har tagit lunch , och dom var inte sena och skåla med kompisen ;D

Visa bilaga 5628

"andrejsdenruskige " sa:
Idag har det blivit kycklingmage här hemma och en portion som-tam. Så det är inte så stor skillnad i Thailand eller Sverige för min del.

Vad smakar det??
Hade jag serverat sån mat i detta huset så hade gubben tagit sej ett par smörgåsar istället.
Han säger att så länge han betalar sin mat så ska den vara så han kan och vill äta.

Kycklingmage är inte avsett som människoföda. Mina hundar kan knapra i sig dessa men människor nä.
Varför äter ni sån skit är ni utfattigà? Inte ens de fattigaste kineserna i Guangxi äter detta längre.

Tycker att kycklingmage är helt ok. Lite gummiaktigt men smaken är inte så dålig.
Dock så behövs det en del chili och annat för att få smak på det hela.

Fattiga det är vi, kanske därför det smakar gott. ;)

Skär ett definitivt punterad cykelslang i lämpliga delar och koka bitarna i svag alkalisk lösning i 2 timmar med chili och koriander, samma sak.

"andrejsdenruskige " sa:
Tycker att kycklingmage är helt ok. Lite gummiaktigt men smaken är inte så dålig.
Dock så behövs det en del chili och annat för att få smak på det hela.

Fattiga det är vi, kanske därför det smakar gott. ;)

Ok, jag har aldrig testat, det var därför jag frågade.
Är man bara duktig på att laga mat så smakar nog allt bra.

Gubben min äter inte kyckling överhuvudtaget, kvittar om det är fileen eller lår.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp