Intresserad av det thailändska språket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

suriya

Forumveteran
Jag är ny här och fastnade för det här forumet för att det verkar vara inriktat på det thailändska språket.

Jag tycker att det thailändska språket är både intressant och låter fint. Jag gillar att lyssna på t. ex. nyheter och musik eftersom det finns ett fokus på själva språket i dessa sammanhang.

Vidare så tycker jag att de thailändska bokstäverna är tilltalande och att det är intressant hur tonerna beskrivs med hjälp av texten.

Jag har lärt mig en del thailändska, både skrift och tal, och jag tycker att det är så häligt med den feedback som jag får från thailändarna och som gör att jag tycker att det bara blir roligare och roligare att fortsätta att fördjupa mig.

Jag hoppas på att finna någon med liknande sinne här, och jag ser fram emot att läsa mer bland det som skrivits om det thailändska språket här på forumet.

:wai:

Tjenare och välkommen hit, om än något sent svar har inte läst detta förut

Hur har du gjort för att lära dig thai tidigare? Det tar verkligen tid att få kläm på tycker jag men det är bara fortsätta. Jag har försökt lära mig med olika program och sidor på nätet hittills samt någon ljudbok som jag tyckte var bra. Tror den heter Pimslurs thai.

Program jag använder: http://www.l-lingo.com/en/learn-thai/index.html
Sidan jag använder för skriva/läsa: http://www.learnthaionline.com/

Tyvärr är det inte så mycket fokus på språk här längre, tror det var mer så förr men flera av de duktigaste medlemmarna på thai har lagt tangentbordet på hyllan så att säga...

Saknar dom lite phirawan och insayt med flera. Nu är det mer fokus på folk som bor i thai än på det thailändska språket och kulturen men det går ju att ändra på om fler som du blir aktiva!

Välkommen

Känns fint med ett välkomnande. :) Tack så mycket!

Jag har som dig provat webb-sidor och någon ljudbok. Den från Univerb tyckte jag var dålig. I början provade jag även www.learningthai.com en del, men det har inte blivit av på senare tid.

Utöver det så har jag gått lite i skolan i Thailand, samt läst i böcker hemma.

Det man lär sig mest på är att kombinera att vara ute och umgås med att läsa i böcker hemma, tycker jag. Skolan kan man också lära sig mycket i om man hittar ett bra ställe.

Tråkigt det där att språkfokuset har försvunnit, men vi är ju minst två som håller på lite nu iaf.

Det var någon som frågade om ett namn för inte så länge sedan också, och då var vi några stycken som kom med förslag. Vi får hoppas att det kommer igång över tid. :)

Så de har lagt bort allt som har med thailändska att göra permanent, menar du? :(

Vad är det som de där medlemmarna brukade skriva och som du saknar nu?

Kul att du har hittat hit hoppas du kan tillföra lite om Thailand o ndet Thailändska språket

just nu så e det tyvär mest skit på forumet men om nya krafter som du o andra kommer in så kanske det kan bli ett forum om Thailand o det thailändska språket igen

micke :)

Jag tycker att det känns kul att jag hittat hit också. :)

Jag är inte så bra på att skriva på forum, tror jag, men jag vill gärna vara med och hjälpa till så gott jag kan.

Jag tror alla som har längre kontakt med Thailand också har både sina toppar och dalar. Det kan vara lätt att ryckas med i diskutioner som leder till dåliga känslor om Thailand, för även "paradiset" har sina fläckar...

Välkommen Suriya

Var det länge sedan du gick i skolan i Thailand?

Visst e det så Thailand e inte fläckfritt finns mycke skit som inte jag gillar där
Fyllan i trafiken ,myglet o mycke mer

O sen så lär man sig o skriva o vara på ett forum så oroa dig inte ;)

"mrputte " sa:
Välkommen Suriya

Var det länge sedan du gick i skolan i Thailand?

Tack så mycket!

Det är ju ganska länge sedan, inser jag nu. :) Ca. 2003-2004. Jag började nästan på en gång att lära mig läsa, och sedan blev det lättare att studera på egen hand eftersom man kan se ljud och toner ordentligt då. Den där thailänskan med engelskt alfabet fungerade aldrig för mig.

"glimten66 " sa:
Visst e det så Thailand e inte fläckfritt finns mycke skit som inte jag gillar där
Fyllan i trafiken ,myglet o mycke mer

O sen så lär man sig o skriva o vara på ett forum så oroa dig inte ;)

Haha, du får säga till när det är dags för mig att skärpa till mig. :)

Det finns fortfarande många som du och jag som vill lära sig mer thailändska här på forumet, men som för dom flesta så går det lite i perioder när man ger sig fanken på att göra ett ryck igen :)

Sen menade jag på att vi tappat några av de som var riktigt duktiga och hjälpte till mycket och lärde oss andra men det går ändå. :)

Jag är också mycket intresserad av att lära mig Thai. Prata o läsa. Har hållt på i några år nu. Kul men svårt.

Jag saknar INSAYT. Är han portad för evigt? Eller surar han bara? Vad kan vi göra för att han ska bli aktiv igen?

Det var också någon av Glimtarna som hade ide om språk "kurs". ALLT är välkommet!

"ragnela " sa:
Jag är också mycket intresserad av att lära mig Thai. Prata o läsa. Har hållt på i några år nu. Kul men svårt.

Jag saknar INSAYT. Är han portad för evigt? Eller surar han bara? Vad kan vi göra för att han ska bli aktiv igen?

Det var också någon av Glimtarna som hade ide om språk "kurs". ALLT är välkommet!

Ja lill glimten hade på gång men en massa privata påhop på PM av en icke namn given så ledsnade han
Annars hade han mycke ord o meningar med svenskt utal o inte som oftast med den engelska

Vad hände med Shaowpanyaa, han var ju duktig ... det var ju några år sedan han var här sist. Vill minnas att han även undervisade thai i thailändska och hade fått något diplom från kungen.

Insayt är väl bannad på livstid var det väl ...

Jag skulle också vara intresserad, jag har gått på skola i Sverige två terminer. Där var ju allt transkiberat till svenska ... jag skulle vilja lära mig läsa istället, gjorde ett försök med hjälp av några böcker för några år sedan och kunde läsa ut mat på menyer, men det har jag glömt nu ... jag försöker hänga med när min fru pratar med barnen, men nu kan ju vår yngsta (knabbt två år) mer än mig ...

Jag skulle vilja lära mig grunderna för att kunna läsa och förstå tal, att själv forma tonerna så thai kan förstå ser jag som en lång resa ...

Som Nakonsawan säger så går det i perioder.

Hoppas att lill-Glimten kan förlåta skitstövlar och att han kommer igång med lite språk åt oss som suktar efter kunskaper i Thai.

Känns bra att vi är så många intresserade. :) Skulle vara kul om vi kunde har några språkrelaterade aktiviteter här på forumet. Jag kommer inte på någon just nu, men jag ska börja fundera på det.

Vi skulle ju kunna ha en träff där svenska är förbjudet.
Enbart thailändska ska vara tillåtet.
Lugnt och skönt och inget bråk :thumbsup:

"legolas " sa:
hahaha, ja verkligen lugnt, man kan höra en knappnål falla under hela träffen... :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

legolas
Eller så tar man några Chang och så är snacket i gång ... för visst pratar man bättre thail efter några öl :eek:

Om vi ska dricka öl så blir det bara, kap kap kap kap kap hela kvällen. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp