Utlänningar skyldiga Thailändska sjukhus 300 miljoner baht bara för år 2018.

Nu har jag ju försäkring men som sagt jag har kollat runt på försäkringsalternativ här nere och har bara hittat ett enda försäkringsbolag som tecknar livet ut och det om man tecknar innan 40.
Så innan vi får veta HH gubbarnas specialförsäkring som man kan teckna vid 60 och få livet ut så är det ju allt vi har att gå på, för ingen annan på forumet verkar ha funnit den HH försäkringen, iallafall ingen aktiv som skrivit i försäkringstrådar.
Som sagt många trådar här i ämnet då det är ett kännt prblm för +65, men men om 1 år får vi veta.

Enligt uppgift så måste du teckna den före 60, inte vid 60.

Ok, vilket försäkringsbolag kan man teckna hos som fastboende här nere, om man flyttar ned vid 65 årsålder och inte har haft någon sjukvårdsförsäkring sen innan?
Kan ju vara bra om du informerar om det här, för många på forumet har ställt den frågan innan och letat.
Jag vet en försäkring du kan ha som fastboende efter 65 och till livet ut, men då måste du ha tecknat den innan du fyllde 40, det är ju lite sent för en +65 som flyttar ner på sin pensionsdag.

Hej

Håller med och tror att många falanger ifrån större delen av världen är intresserade av svaret på detta.

Mvh isan lover

Nog är jag lite kluven till detta, obligatorisk försäkring, 500 B, eller oavsett summa, varför ska andra betala för dom som inte har försäkring? och sen har jag bestämt för mig att förslaget innehåller kravet på att försäkringen ska tecknas i ett thailändskt bolag...och jag har även läst (förslaget) mig till att, för att få ett ettårsvisum, så ska en försäkring kunna visas upp, detta tillsammans med rätt antal pengar, uppfylls inte kraven så blir det inget stannalängevisum...

Själv jobbar jag på att th-myndigheten ska hålla Ubon med Elitvisa utan kostnad.....:wai:

Bättre än att upphöra vid 60-65år.........

Hej

Men det blir ändå fel, ska folk tvångsutvisas och skiljas ifrån sina anhöriga vid 75 års ålder efter attvksnske ha levt 20-30 år i Thsiland?

Tycker Thailand själva borde ta fram en försäkring till ett rimligt pris som utlänningar skulle kunna försäkra sig i oavsett ålder om dom nu vill att folk ska vara försäkrade.

Mvh isan lover

Det var ju en sökmotor/agency, out of date med när den har med BUPA av försäkringsbolag dom söker på, dom blev köpta av Aetna för 2 år sen, finns inget BUPA i Thailand längre.
Står ju på första sidan, så du kan söka på försäkring upp till 75 år, står inte att dom kommer finna nåt bolag som erbjuder ;)

Hej

Men det blir ändå fel, ska folk tvångsutvisas och skiljas ifrån sina anhöriga vid 75 års ålder efter attvksnske ha levt 20-30 år i Thsiland?

Tycker Thailand själva borde ta fram en försäkring till ett rimligt pris som utlänningar skulle kunna försäkra sig i oavsett ålder om dom nu vill att folk ska vara försäkrade.

Mvh isan lover
Thailand har klara bekymmer att hantera detta, men det är också ett eget ansvar att vara försäkrad. Det finns flera olika alternativ att köpa utanför Thailands gränser.
Har man bott 20-30 år så har man haft gott om tid att fixa detta.
Själv har jag svensk försäkring och frun en engelsk.

Jag tycker förslaget att alla betalar 500 baht vid ankomst så får dom rätt till vård var bra, bättre försäkring får man leta efter.
Dom som bor fast får betala 500 baht var 90 dag då dom skall till immigration.

Rättvist? 500B var 90 dag, för långstayers, absolut en bra försäkring 2000B för ett år...

Och dom som kommer hit på en veckas semester betalar samma 500B ? rättvist?

Thailand har klara bekymmer att hantera detta, men det är också ett eget ansvar att vara försäkrad. Det finns flera olika alternativ att köpa utanför Thailands gränser.
Du är ju skriven i Sverige och ingår inte i klientelet heltidsboende.:thumbsdown:

Ja för i det stora hela så betalar vi mer skatt under våra år här på allt vi köper än 1 en veckors turist.
Sen blir det mycket säkrare om alla får samma vård som anländer landet, behöver inte invänta svar från försäkringsbolag, söka om patienten har försäkring innan han får full vård.
För dessa 500 baht skulle alla ha rätt till statlig vård, sen kan man försäkra sig utöver det för bättre privatsjukhus.
Det är ingen rättighet att få åka på semester i Thailand ;)

Hej

Det kan man ju tycka, men kravet på försäkring fanns ju inte på den tiden när dom flyttade dit, många var ju också ganska unga och friska, då kändes kanske inte en försäkring som man absolut inte trodde sig behöva som en prioriterad utgift.

Mvh isan lover

Stopp och belägg Herr @kurant ,

det som är skrivet nu, är att försäkringen skall vara tecknad i ett Thailändskt bolag...
Bara vid nytecknande, de som redan har utländsk försäkring får fortsätta med det är det skrivet.
Kanske läge att agera så folk inte tvingas till en sämre Thailändsk kollektivförsäkring.

Hej

Det kan man ju tycka, men kravet på försäkring fanns ju inte på den tiden när dom flyttade dit, många var ju också ganska unga och friska, då kändes kanske inte en försäkring som man absolut inte trodde sig behöva som en prioriterad utgift.

Mvh isan lover
Det kan ju inte undgått dessa att ingenting är gratis i Thailand under alla år.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp