Birger:,,,,,Vem f-n är så dum att han tror elpriset kommer att ligga kvar på samma nivå tio år till, i en värld av energibrist. Nej, när Thailand är genomelektrifierat och alla beroende av el -då kommer verkligheten! Välkommen då.,,,,,,,,,
Det är nog ingen som gör det.MEN
Om priset skulle bli det dubbla,,,skulle det påverka oss överhuvudtaget?,,,,ifrån ca 500 kr i månaden till 1000kr,eller 1000 -2000kr.
Har man tabbat sig i livet med en massa lån i sk lyxfällan och varit arbetslös en längre tid av livet så kan jag förstå om det blir kärvt men med ett normalt arbetsliv och en förväntad pension vid 60 års ålder så är det mycket märkligt om inte ekonomin är i balans vid den åldern,,,,,ja då,,,får man skylla sig själv säger jag bara.Och tragiskt nog så ser utvecklingen än värre ut hos ungdommar idag då de ska ha allt direkt utan att betala och har därmed förstört sitt rörliga liv pga lånen.Frihet är att vara oberoende utan lån.Farfar/farmor/mormor/morfar klarade det galant som vi vet utan att sabotera för nästa generation,,,,,vad gick fel sen?
I Thailand så betalas ingen hyra för det egna boendet utan det är endast elen som står för den stora utgiften.Nu storsatsar Thailand på solkraft som finns att läsa på en annan länk och vill få folket att inse detta också.Och om man nu tänker långsiktigt och vill vara oberoende så är det solpaneler som det ska investeras i pga att man nu får bidrag av staten för att bygga ut det hemma.
Låt säga att elen skulle bli 10 ggr dyrare och hamna på 5000 kr i månaden,,,,,,skulle även det påverka oss ?,,,knappast,,,,men den utopin kommer aldrig att ske inom våran ålder eftersom då måste ju även Thailändarna tjäna 10 ggr så mycket för att kompensera det förhöjda elpriset,,,,,,Då kan vi prata om en snabb revolution ifrån rödskjortorna ;D
Nu så ska visserligen Thailändarna få en löneförhöjning till svindlande 300 baht per dag,,,,,ca 60 kr,,,,,,hmmmm,,,,,,förstå helheten/ uvecklingen och konkurrenskraften så inser du nog snabbt att en oro för oss västerlänningar är knappast troligt.IKEA skulle få lägga ned illa kvickt om lönesystemet skulle hamna på nivå med Sverige eller varför inte Norge?..Vilken producent skulle då komma hit och expandera för att det är,,,soligare ?? än i norden.
Varför skulle Thailändarna ha extremt högre elpriser än resten av världen i förhållande till lönen?
Det sk lyxproblemet som vi västerlänningar har är att det inte spelar någon roll vad elen hamnar på i framtiden eftersom det ändå relatert till Norge/Sverige är kaffepengar.
A/C:n får stå och brumma på dygnet runt utan att jag bryr mig om det hamnar på 500 eller 700kr i månaden,,,,1 övertidstimme i månaden är vad det handlar om...
Och om nu någon också som vi har tänkt på att montera solpaneler och bli oberoende så,,,,ja,,,låt 5-10 st /A/C stå och ösa på helt gratis och spotta ut isbitar dygnet runt och vem vet????,,jag kanske kan börja sälja is till byborna för låt säga 10 baht glaset........
Slutsumma om vad jag vill ha sagt är att,,,,mellanskillnaden med att bygga ett hus i Thailand till ett västerländskt och betala ut vansinniga summor betalar aldrig igen sig själv eftersom elen kommer fortsatt att vara extremt lite för oss.Då räntar sig pengarna bättre på 5 års låst konto och du kan plocka ut vinsten och betala elen för resten av livet oavsett hur många A/C du än kan tänkas ha i en normalvilla samt att du har den tryggheten att ha kvar "rörliga pengar". Valfritt scenario.
Pris/lön index måste följa med varandra och hur ser Thailands framtid ut där?,,,,vad kan de göra bättre än resten av världen för att stiga i värde och bli rikare än ex Norge så att vi en dag åker till Thailand för att jobba och ta semester i Norge/Sverige istället.Jag köper inte den oro som vissa personer har,,,,,,,och om nu mot förmodan så skulle ske,,,,,ja då är det bara att lägga på ett extra lager runt hela husets utsida,,,dvs tilläggsisolera för en struntsumma.Men de viktigaste för många är ändå att få snabbt upp sitt drömhus och få tillbringa friheten i Paradiset.
De är min teori som jag står starkt bakom pga de erfarenheter jag har av boende här i Korat och livet generellt som oberoende i avsaknad av lån.Svalt,skönt och extremt billigt.
Lycka till oavsett beslut men jag hoppas att det kan vara en tankeställare för dem som vill ta ett lån för att spara på elen :
Jo jag vet,,,jag väcker känslor men det köper jag gratis eftersom det är ett öppet forum.