Att isolera sitt thailändska hus rätt

"Berralund " sa:
Bevare mig väl! Du måste ha något fel på termostaten till din inbyggda A/C. ;D ;D ;D

Säger tanten me hon säger att fast ja svättas som en gris när ja sover så drar ja täcket långt upp de e ju tur att en annan sover så ja själv inte märker de ;)
men täcket e ett måste ja fixar inte o sova utan eller bara me ett lakan då fryser ja 8)

Tonade glas på solsidan är nästan ett måste om man inte väljer att bygga ut taket alternativt lägga ut en markis.Nu så är det inte dyrare än vanliga glas om vi pratar om svenska summor,givetvis skiljer det sig i baht som ni förstår.Om man nu väljer att köra klarglasvarianten så finns det massvis med olika solfilmsfirmor som kan montera allt ifrån 10 %-80% minskning av UV ljuset precis som på personbilar och jo,,,,,,,de kan den saken som ni sett.Finns det nån bil utan solfilm i Thailand numera?,,,Till och med framrutan är täckt i många fall,hehe

Vad som har kommit den sista tiden är även avtagningsbar mjuk solfilm som även funkar bra här i Sverige om man blir missnöjd med installationen i Paradiset.Det kan vara värt att testa för den osäkra inför valet av fönster.Så mitt tips är,,,,Köp klarglas,,,se hur det funkar under året,,,,för varmt,,,montera solfilm,,,,,se skillnad ev montera markis.På vinterhalvåret uppe i Isaan så gläds man åt solen på kvällstid så då kan de vara en nackdel att ha permanenta mörka fönster.För det blir ju trots allt även mörkt på kvällen här nere och då kan de vara bra att kunna se ut också om så önskas.

Sen om vi ska gå in på extrem nivå så finns det faktiskt elektriska fönster som justeras beroende på ljus,

"legolas " sa:
På tal om isolering!!! Var vill ni placera Ert sovrum?? I öster eller i väster??? Vilket tror ni är smartast.

På tal om solens nedgång. Här där jag bor så skiljer det sig i stort sett ingenting känns det som. Ok ibland så kan det börja ljusna redan kl. 05.45 på morgonen och ibland 06.20.. Solen går ned här mellan kl. 18.00 - 18.30 beroende på sommar eller vinter.... Så här är det i alla fall inga större skillnader att bry sig om.....

En sak är jag dock säker på och det är att jag inte gillar att min sol går ned så himla tidigt!!!
Norr :)
Eller nordöstra hörnet om man vill kunna kolla ut genom fönster mot öst (t ex om man kommer till huset från det hållet.) Men mörkläggningsgardin i sådana fall åt öster om man inte vill bli väckt av solen vid 6-tiden :)

Solen är ju i väst på eftermiddagen, och normalt vill man ju inte ha sovrummet uppvärmt till kvällen.
Då solen är i öst har det inte hunnit bli så varmt, så då är det ljuset jag vill undvika.

Anses man som en komplett galning om man vill isolera sitt Thai hus så att värmen stannar ute.
Denna tråd har ju en mängd uppslag.
Sen är det väl så att det självklart blir dyrare om man ska ha en fullgod isolering. Hur mycket el får man för den merkostnaden frågar man sej.
Inte lätt det här med hus.

Den fuktiga luften är det som större mig mest och det bästa är då att andvända aricon som har avfuktning och värme funktionen. Har träffat på många som har det svalt i huset på sommar men då alltid fuktigt även på vintern är det fuktigt i deras hus även om det är varmare än ute.
Sov rummen skall ligga nord ost störs man av ljuset på morgonen skaffar man sig gardiner som inte släpper igenom något ljus. Yttertaket isoleras med aluminiumfolie innertaket med 7.5 cm stenull. låga liv på huset med stora över häng skyddar vägarna från solen.
Det man skall se till är att inte andvända material som kan acklimatisera värme och kyla utan det bästa är att reglera detta genom aircon med alla ovan nämnda funktioner kostar naturligt viss el men som nämnts tidigare elen är billig.
Här i Chang mai är det på vinter under tre fyra månader ca 18 till 23 grader då andvänder jag värme funktionen och lyfter inne temperaturen till 26-28 grader vilket gör att man slipper förkylningarna som man lätt drar på sig då temperaturen på dagen ibland går upp till 32-36 grader.
På sommaren ca 2-3 månader andvänder jag aircon och under regn perioden 3-4 månader avfuktaren efter behov.

"helgonet " sa:
Jag bygger ett hus ala klassiskt Thai och västerländskt men det skiljer sig inte åt pga en viktig orsak. Elförbrukningen'
för en västerlänning så är det inget alternativ då det handlar om ca 200-300 kr för en normal villa oavsett AC
Och där har du orsaken, att bygga en villa frenetiskt som en svensk i Thailand är bara ironiskt pga att just elen är så billig.
Min väninna byggde ett hotell och en villa för 40 pers vs 15 pers och de som gäller är AC,skillnaden för henne är ca 8000 baht/mån och 3700/mån baht och hennes rekommendation är...... skit i elen
Pga elen är så billig i Th
Att bygga för annat låter helt sjukt och övervärderat och säkert därför som många blir blåsta hela tiden och betalar överpriser såsom 1 miljon för en villa som i praxis kostar ca 150 000 -300 000 baht att bygga.
Att Isolera FÖR värme är så sjukt enkelt och kostar inget.. Och emot kyla blir ju ironiskt då värmen är ca 26-32 året om

Just så här resonerade vi i Sverige på sjuttiotalet! Då revs det ut kakelugnar och vedspisar en masse, också hos bönder med egen skog (egen ved!). Gissa om dom ångrar sig idag? Vem f-n är så dum att han tror elpriset kommer att ligga kvar på samma nivå tio år till, i en värld av energibrist. Nej, när Thailand är genomelektrifierat och alla beroende av el -då kommer verkligheten! Välkommen då.

"Lunkan " sa:
Issoleringen är ju MOT att värmen ska komma IN :)

Som sagt, så berättade en att hans AC nästan aldrig behövs för att hans hus är ganska välissolerat. Jämfört med normal thaistandard alltså, d v s nästan ingenting jämfört med hur vi brukar issolera i Sverige.
Vet inte, men jag tror det blir bra/OK om man bara issolerar hyffsat* på solsidan, och se till att det inte kommer in en massa het luft :)

*Se till att fönstren på solsidan inte släpper in en massa värme. Tjock stenvägg. Aluminimumfolie under taket.

Här bara måste jag berätta följande: för tvår år sedan åkte jag ner från Isaan för att turista lite i Bankok innan jag flög hem. Fru o barn kvar i byn, jätteskoj. Litet hotell vid en bakgata vid Sukhumvit road, billigt och bra. På morron efter ankomsten drog jag ut på sightseeing och blev borta hela dan. Som ordentlig svensk hade jag energisparat och stängt av AC:n innan jag drog. När jag återvände i den av hetta dallrande eftermiddagen förväntade jag mig att inträda i en bakugn, ett rum som accumulerat hetta hela dagen och bara väntade på att få grilla en trött och bakfull nordbo. Min tanke när jag satte nyckeln i låset var: ett jävla ryck till AC:n och lika snabbt till minibaren och sedan en jävla fart till dushen med ölen -så kan det gå!

Antiklimax: det var svalt i rummet. Ölen gick ju ner ändå, men det var svalt. Dagen efter träffade jag värden, ägaren. och frågade honom om saken. Han berättade att fasaderna var i sjutums lecasten och att detta hade halverat kostnaderna för AC:anläggningarna.

Värt att tänka på.

Birger:,,,,,Vem f-n är så dum att han tror elpriset kommer att ligga kvar på samma nivå tio år till, i en värld av energibrist. Nej, när Thailand är genomelektrifierat och alla beroende av el -då kommer verkligheten! Välkommen då.,,,,,,,,,

Det är nog ingen som gör det.MEN

Om priset skulle bli det dubbla,,,skulle det påverka oss överhuvudtaget?,,,,ifrån ca 500 kr i månaden till 1000kr,eller 1000 -2000kr.
Har man tabbat sig i livet med en massa lån i sk lyxfällan och varit arbetslös en längre tid av livet så kan jag förstå om det blir kärvt men med ett normalt arbetsliv och en förväntad pension vid 60 års ålder så är det mycket märkligt om inte ekonomin är i balans vid den åldern,,,,,ja då,,,får man skylla sig själv säger jag bara.Och tragiskt nog så ser utvecklingen än värre ut hos ungdommar idag då de ska ha allt direkt utan att betala och har därmed förstört sitt rörliga liv pga lånen.Frihet är att vara oberoende utan lån.Farfar/farmor/mormor/morfar klarade det galant som vi vet utan att sabotera för nästa generation,,,,,vad gick fel sen?

I Thailand så betalas ingen hyra för det egna boendet utan det är endast elen som står för den stora utgiften.Nu storsatsar Thailand på solkraft som finns att läsa på en annan länk och vill få folket att inse detta också.Och om man nu tänker långsiktigt och vill vara oberoende så är det solpaneler som det ska investeras i pga att man nu får bidrag av staten för att bygga ut det hemma.

Låt säga att elen skulle bli 10 ggr dyrare och hamna på 5000 kr i månaden,,,,,,skulle även det påverka oss ?,,,knappast,,,,men den utopin kommer aldrig att ske inom våran ålder eftersom då måste ju även Thailändarna tjäna 10 ggr så mycket för att kompensera det förhöjda elpriset,,,,,,Då kan vi prata om en snabb revolution ifrån rödskjortorna ;D

Nu så ska visserligen Thailändarna få en löneförhöjning till svindlande 300 baht per dag,,,,,ca 60 kr,,,,,,hmmmm,,,,,,förstå helheten/ uvecklingen och konkurrenskraften så inser du nog snabbt att en oro för oss Faranger är knappast troligt.IKEA skulle få lägga ned illa kvickt om lönesystemet skulle hamna på nivå med Sverige eller varför inte Norge?..Vilken producent skulle då komma hit och expandera för att det är,,,soligare ?? än i norden.
Varför skulle Thailändarna ha extremt högre elpriser än resten av världen i förhållande till lönen?

Det sk lyxproblemet som vi Faranger har är att det inte spelar någon roll vad elen hamnar på i framtiden eftersom det ändå relatert till Norge/Sverige är kaffepengar.
A/C:n får stå och brumma på dygnet runt utan att jag bryr mig om det hamnar på 500 eller 700kr i månaden,,,,1 övertidstimme i månaden är vad det handlar om... :D
Och om nu någon också som vi har tänkt på att montera solpaneler och bli oberoende så,,,,ja,,,låt 5-10 st /A/C stå och ösa på helt gratis och spotta ut isbitar dygnet runt och vem vet????,,jag kanske kan börja sälja is till byborna för låt säga 10 baht glaset........

Slutsumma om vad jag vill ha sagt är att,,,,mellanskillnaden med att bygga ett hus i Thailand till ett västerländskt och betala ut vansinniga summor betalar aldrig igen sig själv eftersom elen kommer fortsatt att vara extremt lite för oss.Då räntar sig pengarna bättre på 5 års låst konto och du kan plocka ut vinsten och betala elen för resten av livet oavsett hur många A/C du än kan tänkas ha i en normalvilla samt att du har den tryggheten att ha kvar "rörliga pengar". Valfritt scenario.

Pris/lön index måste följa med varandra och hur ser Thailands framtid ut där?,,,,vad kan de göra bättre än resten av världen för att stiga i värde och bli rikare än ex Norge så att vi en dag åker till Thailand för att jobba och ta semester i Norge/Sverige istället.Jag köper inte den oro som vissa personer har,,,,,,,och om nu mot förmodan så skulle ske,,,,,ja då är det bara att lägga på ett extra lager runt hela husets utsida,,,dvs tilläggsisolera för en struntsumma.Men de viktigaste för många är ändå att få snabbt upp sitt drömhus och få tillbringa friheten i Paradiset.

De är min teori som jag står starkt bakom pga de erfarenheter jag har av boende här i Korat och livet generellt som oberoende i avsaknad av lån.Svalt,skönt och extremt billigt.
Lycka till oavsett beslut men jag hoppas att det kan vara en tankeställare för dem som vill ta ett lån för att spara på elen ::)
Jo jag vet,,,jag väcker känslor men det köper jag gratis eftersom det är ett öppet forum.

"helgonet " sa:
Birger:,,,,,Vem f-n är så dum att han tror elpriset kommer att ligga kvar på samma nivå tio år till, i en värld av energibrist. Nej, när Thailand är genomelektrifierat och alla beroende av el -då kommer verkligheten! Välkommen då.,,,,,,,,,

Det är nog ingen som gör det.MEN

Om priset skulle bli det dubbla,,,skulle det påverka oss överhuvudtaget?,,,,ifrån ca 500 kr i månaden till 1000kr,eller 1000 -2000kr.
Har man tabbat sig i livet med en massa lån i sk lyxfällan och varit arbetslös en längre tid av livet så kan jag förstå om det blir kärvt men med ett normalt arbetsliv och en förväntad pension vid 60 års ålder så är det mycket märkligt om inte ekonomin är i balans vid den åldern,,,,,ja då,,,får man skylla sig själv säger jag bara.Och tragiskt nog så ser utvecklingen än värre ut hos ungdommar idag då de ska ha allt direkt utan att betala och har därmed förstört sitt rörliga liv pga lånen.Frihet är att vara oberoende utan lån.Farfar/farmor/mormor/morfar klarade det galant som vi vet utan att sabotera för nästa generation,,,,,vad gick fel sen?

I Thailand så betalas ingen hyra för det egna boendet utan det är endast elen som står för den stora utgiften.Nu storsatsar Thailand på solkraft som finns att läsa på en annan länk och vill få folket att inse detta också.Och om man nu tänker långsiktigt och vill vara oberoende så är det solpaneler som det ska investeras i pga att man nu får bidrag av staten för att bygga ut det hemma.

Låt säga att elen skulle bli 10 ggr dyrare och hamna på 5000 kr i månaden,,,,,,skulle även det påverka oss ?,,,knappast,,,,men den utopin kommer aldrig att ske inom våran ålder eftersom då måste ju även Thailändarna tjäna 10 ggr så mycket för att kompensera det förhöjda elpriset,,,,,,Då kan vi prata om en snabb revolution ifrån rödskjortorna ;D

Nu så ska visserligen Thailändarna få en löneförhöjning till svindlande 300 baht per dag,,,,,ca 60 kr,,,,,,hmmmm,,,,,,förstå helheten/ uvecklingen och konkurrenskraften så inser du nog snabbt att en oro för oss västerlänningar är knappast troligt.IKEA skulle få lägga ned illa kvickt om lönesystemet skulle hamna på nivå med Sverige eller varför inte Norge?..Vilken producent skulle då komma hit och expandera för att det är,,,soligare ?? än i norden.
Varför skulle Thailändarna ha extremt högre elpriser än resten av världen i förhållande till lönen?

Det sk lyxproblemet som vi västerlänningar har är att det inte spelar någon roll vad elen hamnar på i framtiden eftersom det ändå relatert till Norge/Sverige är kaffepengar.
A/C:n får stå och brumma på dygnet runt utan att jag bryr mig om det hamnar på 500 eller 700kr i månaden,,,,1 övertidstimme i månaden är vad det handlar om... :D
Och om nu någon också som vi har tänkt på att montera solpaneler och bli oberoende så,,,,ja,,,låt 5-10 st /A/C stå och ösa på helt gratis och spotta ut isbitar dygnet runt och vem vet????,,jag kanske kan börja sälja is till byborna för låt säga 10 baht glaset........

Slutsumma om vad jag vill ha sagt är att,,,,mellanskillnaden med att bygga ett hus i Thailand till ett västerländskt och betala ut vansinniga summor betalar aldrig igen sig själv eftersom elen kommer fortsatt att vara extremt lite för oss.Då räntar sig pengarna bättre på 5 års låst konto och du kan plocka ut vinsten och betala elen för resten av livet oavsett hur många A/C du än kan tänkas ha i en normalvilla samt att du har den tryggheten att ha kvar "rörliga pengar". Valfritt scenario.

Pris/lön index måste följa med varandra och hur ser Thailands framtid ut där?,,,,vad kan de göra bättre än resten av världen för att stiga i värde och bli rikare än ex Norge så att vi en dag åker till Thailand för att jobba och ta semester i Norge/Sverige istället.Jag köper inte den oro som vissa personer har,,,,,,,och om nu mot förmodan så skulle ske,,,,,ja då är det bara att lägga på ett extra lager runt hela husets utsida,,,dvs tilläggsisolera för en struntsumma.Men de viktigaste för många är ändå att få snabbt upp sitt drömhus och få tillbringa friheten i Paradiset.

De är min teori som jag står starkt bakom pga de erfarenheter jag har av boende här i Korat och livet generellt som oberoende i avsaknad av lån.Svalt,skönt och extremt billigt.
Lycka till oavsett beslut men jag hoppas att det kan vara en tankeställare för dem som vill ta ett lån för att spara på elen ::)
Jo jag vet,,,jag väcker känslor men det köper jag gratis eftersom det är ett öppet forum.

Tja, det är ju också ett sätt att se på saken. Och det är klart, att är man likgiltig för elkostnader, då faller ju hela vitsen med sparsamhet. Men jag har räknat på bygge med lecasten och eftersom alla pålar försvinner (väggen är bärande i sig) och konstruktionen blir enklare att uppföra så blir kostnadskillnaden inte särskilt stor.

Har jag lärt mig något under åren, så är det att undvika de löpande kostnaderna snarare än investeringar. Jag pyntar nog hellre lite mer för kåken om jag kan få ner driftskostnaden. Min fru och andra efterlevande skall ju ha råd att bo där också, när jag är borta.

Birger:,,,Har jag lärt mig något under åren, så är det att undvika de löpande kostnaderna snarare än investeringar. ,,
Bra gjort Birger MEN

Jepp och det gör nog vi alla som har växt upp i norden men lyckligtvis så är det inte samma förhållanden i Thailand som råder.
Vi har förmånen att vara rika även om vi inte är det pga skillnaden.

Pensionen i från norden är så pass hög och kommer också att stiga i takt med index att en ev höjning i Thailand är nog försumbar för oss.
De är en lyx som vi kommer att ta med oss i graven som är få förunnat i världen så klaga inte utan njut och anpassa er efter utgifterna istället.

Och därför rekommenderar jag starkt att investera i solsystem ala solpaneler eftersom du blir helt oberoende ifrån utgifter oavsett om huset ärvs av dina barn.
Förövrigt så,,,,I Korat så byggs just nu det största solpanelsystemet i Thailand för att skippa ett ev Kärnkraftverket,,,,imponerande projekt.

Att väl isolera ett hus är för mig en självklarhet.
Inte bara för att spara energi och för att skapa ett bättre inomhusklimat men också för grannarnas skull när jag och tjejen vänslas. Att isolera mot ljud kan vara viktigt, :D

"Sir One " sa:
Att väl isolera ett hus är för mig en självklarhet.
Inte bara för att spara energi och för att skapa ett bättre inomhusklimat men också för grannarnas skull när jag och tjejen vänslas. Att isolera mot ljud kan vara viktigt, :D

Jag kanske borde nämt nånstan i texterna, att vår närmaste granne till den tomt vi skall bebygga är ett tempel.... Idag är det litet och fattigt och har ingen högtalare, men man vet ju inte om framtiden.

"Birger " sa:
Jag kanske borde nämt nånstan i texterna, att vår närmaste granne till den tomt vi skall bebygga är ett tempel.... Idag är det litet och fattigt och har ingen högtalare, men man vet ju inte om framtiden.

Med en farang i byn så kommer dom nog snart att ha råd med provinsens största högtalare.
Blymattor och BOSE quiet comfort rekommenderas

"ledarn " sa:
En annan lösning som kommer att göras då vi bygger vårat hus är att mura 2 väggar med ca: 10 cm mellanrum.
Alltså en yttervägg och en innervägg. Stenen som muras med är inte så himla dyr så det blir inga jätte summor extra.

Som någon annan nämnde så är ju ljudisoleringen ett riktigt stort plus i detta oxå....

Precis som Du Ledarn förelår har jag bestämt att jag skall bygga mitt hus .En vägg på låt oss säga 10 mlång x3m hög kostar ca 7000 thbt i byggmateriel ,om jag dubblar denna kostnad i ytterväggar samt isolerar tak med folieklädd panel eller skivor på toppen mot värmen så tror jag att man framförallt får en hyfsat bra komfort. Inte sen glömma att ha stora ventiler på gavlarna under yttertaket ( båda sidor för fri luftväxling ....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp