Att isolera sitt thailändska hus rätt

H

Har aldrig sett dom förut.Ser dyra ut.
Men har du undersökt lättbetongstenen, som är väldigt populär nu, även hos Thai
Om det är dessa du menar så är vårt nuvarande hus byggda i dessa men inom ett par år är det dags för nästa bygge som vi kommer att bygga "själva". Nuvarande huset fanns det inte så mycket att välja på annat än olika husmodeller och mindre ändringar.

Visa bilaga 43070

Om det är dessa du menar så är vårt nuvarande hus byggda i dessa men inom ett par år är det dags för nästa bygge som vi kommer att bygga "själva". Nuvarande huset fanns det inte så mycket att välja på annat än olika husmodeller och mindre ändringar.

Visa bilaga 43070
Ja rätt.
Men när jag såg din första bild på sten så undrade jag vad det var för material som omslöt cellplasten.
Såg inte ut att vara så poröst som lätt btg.
Därför undrar jag vad är det för K värde på detta kontra lätt btg.
Sedan finns det balkar i detta, som man lägger ovan fönster.
Med lättbtongen slipper man ju dessa betong gjutningar rund alla öppningar som thai är så förtjusta i tyvärr vill dom även använda sig av denna metod även på lätt btg, men det behövs inte.
Blir många kvm med fruktans värd dåligt k värde.
Men skulle vara intressant att få veta mer om dessa coolblock.

Har varit inne lite o tittat på deras hem sida, blev väl lite tveksam till materialet samt sättet att med murbruk fästa stenen.
Vad jag läste mig till samt såg på genomskärningar o foto hur dom monterade blocken skulle jag spontant säga nej.
För mycket dåligt k värde runt omkring som tar bort värdet av ett möjligt bra k värde på blocket.

Men jag kan ju ha fel.

Något bättre än bara "vanlig" vägg vill jag göra. Kanske blir ytterväggar med dubbel lättbetong. Luftspalt emellan.
http://[länk]/forum/lisa-goran-bygger-hus-t5075-135.html
Göran, som har byggt ett väldigt fint hus, har använt den metoden. Kanske skall fråga honom om det var en bra lösning. Han har nu bott i huset i några år.

Kanske blir ytterväggar med dubbel lättbetong. Luftspalt emellan.:thumbsup::thumbsup::nod:

[QUOTE
jag kollade dom i Udon det skulle inte bli billigt för mig så jag gick där i från.
Har sett att dom lägger en aluminiumfolie, under takpannorna som skall reflektera bort värmen, den metoden tror jag mycket på.
Dessutom så är alltid en bra genomströmning av luften, ett enkelt sätt att sänka tempen under takt.
Förstår egentligen inte,varför ingen ansluter en stor takventil, intill taknocken som släpper ut den varmaste luften. Tilluften kommer från takfoten, som förses med moskitos nät.

Hos mig så kommer luften underifrån, genom luckan upp till taket. Den är utbytt mot en ram med msokitos nät.

För att hålla en så låg temp på ytterväggarna, så finns det massor av bra och dåliga lösningar.
För mig är den enklaste vägen att gå, är att se till att det finns så mycket skugga mot väggen.Valet av mtrl. är sekundärt.

En tunn folie under pannorna hjälper inte i närheten så mycket som att lägga 10cm isolering ovanpå innertaket men en kombo av båda ihop med bra ventilation är givetvis bäst.

En tunn folie under pannorna hjälper inte i närheten så mycket som att lägga 10cm isolering ovanpå innertaket men en kombo av båda ihop med bra ventilation är givetvis bäst.

Hur motiverar du detta??
För i min, värld så stiger varm luft, och den kallare luften sjunker.
Du kanske har för kallt i ditt hus.

Självklart är det som du säger , isoleringstekniken är detsamma mot värme som mot kyla ,dvs ingen större skillnad . Att påstå att valet av material är sekundärt är att bevisa sin totala okunnighet om isolationsteknik .. Visst har solen påverkan sin effekt men i så fall så är väl ändock valet i detta fall av materialet i väggblocken avgörande .. Kör du sen AC så bör man även ha en fuktspärr under isoleringen i taket , då av äldersbetsändig plast .. Ac torkar dessutom luften som de flesta vet .. men ni kanske dikuterar hus utan AC , i så fall så är valet av materioal samt isolering än mer viktigt då det gäller att hålla den lägre natttempen i väggarna så länge som möjligt ... Värme eller kyla
spelar ingen roll

Mycket skrivs i detta ämne men vill ni ha ett bra (svalt) klimat inne så är den enda vägen att isolera väggar och framför allt tak. Det spelar ingen större roll om ni gör detta om ni har dåliga energivärden på de fönster ni satt in. En annan sak är hur bra arbetet runt alla fönster (isolering) är gjorda. Skulle man isolera ett hus i Thailand likadant som vi gör här i norden så är jag säker på att man kan stänga ute värmen ganska lätt. Problemet är kanske att alla thai-snickare inte riktigt förstår detta och genar lite här och där och då sticker värmen in lika fort som lönen tar slut för oss :laugh:.

Jag var i Isaan , och där såg jag flera hus , ingen isolering , plåt tak och ingen mellan tak .
Inne var det över 50 varmgrader , bild min fru lagar middag .

IMG_2291.JPG

IMG_2285 2.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp