Den Thailändska maten, överskattad

Hej

Ja ris i någon form är ju nästan alltid med, men man kan ju variera det lite också, det finns ju klibbris, jasmin, råris och sen går det ju att koka, steka, ångkoka och grilla, själv föredrar jag klibbriset som serveras i en korg.

Mvh isan lover
Lik förbannat ris i olika former, klibbris ångkoker man väl alltid men det rengöringsmedlet äter jag inte.

Senast ändrad:
Inte mer än vad som måste göras. Många har sagt till "att du måste ju göra något" men om jag nu måste göra något så kunde jag ju lika gärna fortsatt att arbeta, nä fy tusan vad det är skönt att bara vara lat. Har fått många mejl om jag vill komma till Sverige och arbeta under semestertider Juni- Augusti, kanske om de betalat flygbiljett boende och bil men inte fått något bra erbjudande, så nej tack inget mer arbete för mig.
Du har ju ditt matintresse så nog gör du något, sett hur du lagar alla möjliga delikatesser, dä goa med att vara panchis är att man kan "jobba" när man har lust,

Hej

Integration handlar inte bara om pengar utan om att anpassa sig till den kultur, språk, matvanor, traditioner, och liv som råder i det land man väljer att vistas i, detta uppskattas nog i alla kulturer och världsdelar.

Mvh isan lover
Alla Thai lever inte som i din by, jag har integrerat mig där jag bor och hur Thai lever där, jag bor inte i byn utan är bara besökare där uppe.

Inte mer än vad som måste göras. Många har sagt till "att du måste ju göra något" men om jag nu måste göra något så kunde jag ju lika gärna fortsatt att arbeta, nä fy tusan vad det är skönt att bara vara lat. Har fått många mejl om jag vill komma till Sverige och arbeta under semestertider Juni- Augusti, kanske om de betalat flygbiljett boende och bil men inte fått något bra erbjudande, så nej tack inget mer arbete för mig.

Jag tänker så att om man flyttat till ett hus på landsbygden i Thailand, hur mycket finns det egentligen att göra för en svensk pensionär ?

Jobba på risfälten utesluter väl sig själv?

Fiska i närmaste sjö? Möjligen om man nu har det intresset.

Kurser, ex lära sig thailändska? Visst om man nu har en språkskola på nära håll.

Jobba i trädgården? Visst om man nu orkar det i hettan.

Sen tror jag inte man har mer att göra i Sverige som pensionär. Vill man ex åka runt och göra roliga utflykter kan det ju vara billigare i Thailand.

Nej jag tycker Stefan lever det liv som jag antagligen skulle göra i samma sits.

Matlagning, surfa på nätet, kolla på ishockey och fotboll. Möjligen läsa om man nu har lust till det.

Promenader och fotografera.

Har man lust att åka iväg och ta en fylla nån kväll gör man ju det.

Så nej det där om att man måste ha massor att göra köper jag inte.

BTT

Förutom frullen så är det nog genomgående thaikäk här.
Har inga problem, svärmor lagar det vi vill ha, svensk mat kommer jag knappt ihåg när jag käkade sist om man bortser från semesterresor till Sverige. Har alltid gillat ris och är nöjd så länge jag slipper laga maten själv.
Finns annars god mat från de flesta kulturer, även isaan har ju Larb och isaankorvar som jag gillar.

/ SatanG

Kul att du tar dessa alternativ... för i ärlighetens namn... den första, söndergrillade kycklingpinnen är ju ingen höjdare... den andra, smaklösa skaldjur är inte heller särskilt spännande... den tredje däremot, som är riktig thaimat, till skillnad från nr.1 och nr.2 som inte på något sätt är unikt eller genuint för Thailand...

Visst finns det massor av bra mat i Thailand... men finns också enormt mängder med dålig mat, dåliga råvaror, dåligt tillagade.

Jag har dock inga problem att klara mig i Thailand några månader med bara thaimat... men så väljer jag både rätter och restauranger efter egen smak.
Hej

Det stämmer att skaldjur, bläckfisk och annat oftast inte är särskilt kryddad, men det beror väl på att man alltid har en eller flera skålar med olika såser smaksatta med fisksås, lime, chili och koriander m.m som man doppar det man äter i, då blir det helt perfekt.

Mvh isan lover

Alla Thai lever inte som i din by, jag har integrerat mig där jag bor och hur Thai lever där, jag bor inte i byn utan är bara besökare där uppe.
Hej

Ja att integrera sig på en turistort är nog en mer lagom nivå av anpassning för många utlänningar. :)

Det är nog den vanligaste varianten av ”integration” som förekommer bland falanger i Thailand.

Mvh isan lover

Glöm nu inte att Isanlover oftast ser bylivet med nostalgins glasögon på.

På samma sätt som jag ser barlivet i Pattaya.

Skavanker, elände och annat negativt sållas bort.

BTT
Hej

Nja skulle jag vilja säga, visst är jag partisk och långt ifrån neutral när jag skildrar bylivet, men om du har följt min tråd om livet byn under åren så har du också fått ta del av både elände, våld, drogproblem och annat, såjag blundar absolut inte för detta, men det positiva överväger ändå totalt sammantaget.

Mvh isan lover

Det här är mat (basmat) för en svensk, från idag nykokta öländska bruna bönor på mitt sätt :)
20220904_103637.jpg

Hej

Ja att integrera sig på en turistort är nog en mer lagom nivå av anpassning för många utlänningar. :)

Det är nog den vanligaste varianten av ”integration” som förekommer bland falanger i Thailand.

Mvh isan lover

Har det slagit dig att folk kanske själva har gjort exakt den integrationen de vill ha?
För mig är den viktigaste delen av integration att man inte utgör en belastning för landet man flyttat till.

/ SatanG

Har det slagit dig att folk kanske själva har gjort exakt den integrationen de vill ha?
För mig är den viktigaste delen av integration att man inte utgör en belastning för landet man flyttat till.

/ SatanG
Hej

Jag är helt övertygad om att du har helt rätt i det att falanger i Thailand integrerar sig i den grad dom själva vill och ibland inte alls.

Det lustiga är att samma individer ofta klagar på att dom får betala mer än Thailändarna för varor och tjänster, skriver att dom betraktas som en vandrande ATM, beskriver Thailändare som rasistiska, att dom inte känner sig fullt ut accepterade, inte behandlas på samma sätt som en Thailändare o.s.v det här tyder väl på att den grad av integration och anpassning många väljer inte räcker till fullt ut.

Sen kan man ju inte låta bli att reagera på att samma personer oftast tycker att det borde vara krav på språktest, krav på kunskap om vår kultur, våra traditioner, krav på integration och anpassning för utlänningar som vill leva i Sverige.

Skälet för att falanger ska slippa integrera och anpassa sig till det land dom vistas i uppges vara att dom försörjer sig själva, men då ska dom inte heller klaga på Thailändarna för att dom inte behandlas och bemöts på samma sätt.
Själv tror jag integration innehåller och betyder något mer än att man har pengar på banken.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp