Farlig Isaan rätt.

Jodå, det var en parodi på den norska "Nidelva". Men inte Grisälven utan "Svinfloden slammig och äcklig du är, avfallet i dig svämmar. Stanken ifrån dig rent ohygglig är, jag kan den aldrig glömma". :D
Skulle tyvärr passa på Mekong , fan vilket skitigt vatten ,undrar vad där finns för föroreningar , skall Googla lite

Nja, en duktig elev ska ändå ha beröm, nu finns det lite enkla regler som är accepterade:

Tropiskt klimat är enligt Köppens klimatklassifikation för klimatklassifikation ett nederbördsrikt klimat med medeltemperaturer över 18 grader Celsius under årets alla månader.

Sen finns det underklasser som tropiskt regnskogsklimat, tropiskt monsunklimat mm.
Med tak över huvudet och en AC är det bagateller.
Även en öl fixar klimatet utan problem.

Sverige har väl normen att medeltemperaturen ska vara över +20 i fem dygn för att vara tropiskt.

Hoppas jag inte skrämde dig nu :)
Jag vet hur man Googlar fakta jag med magistern ,jag är ju son av en universitetslärare ;) Biolog för fasen ,och just mitt favoritämne :thumbsup:

Jodå, det var en parodi på den norska "Nidelva". Men inte Grisälven utan "Svinfloden slammig och äcklig du är, avfallet i dig svämmar. Stanken ifrån dig rent ohygglig är, jag kan den aldrig glömma". :D
Minnet är intakt, Grisälven, men det finns nog varianterna.
Lyssna och hör sanningen....... före i tiden men en klassisk juvel.
Man blir glad av Povel :):):)

Hur kan du tro att avmaskningstabletter botar trikinos , vi pratar inte om Binnikkemask eller andra maskar , trikinos är en dödlig infektion , hittade du inte detta på Wikdipedia , själv behöver jag inte googla detta .Massor av människor avlider runt om i värden pga trikinos

Symtom och komplikationer
Sjukdomsbilden varierar från milda, symtomfria fall till svåra, dödligt förlöpande tillstånd. I tarmen kan maskarna ge upphov till övergående diarrébesvär. Larverna framkallar under sina vandringar allergiska symtom och lokala besvär, som kan yttra sig som smärtande vätskeansamlingar, särskilt kring ögonen, blödningar i ögats bindehinna och under naglarna, långvarig och oregelbunden feber samt påverkat allmäntillstånd. Komplikationer från hjärta och nervsystem kan förekomma. Behandling finns mot de tidiga mask- och larvstadierna.

Hej

Thailändare på landsbygden avmaskar sig regelbundet med en stor tablett som finns att köpa lite överallt, men om dom har klart för sig vilka typer av maskar det hjälper mot vet jag inte, men så här man gjort i många år, om det är effektivt vet inte jag men det påstår Thailändarna.

Mvh isan lover

Verkar vara olivolja, hittade detta på nätet jämför man bilden på hennes flaska och olivoljeflaskan är de ju lika ... men ni hade väl kommet fram till det ...

http://socialnews.teenee.com/penkhao/1839.html

Ja Crisco tillverkar ju tydligen cooking spray som det kallas i olika oljor som man använder för att spreja t ex formar och liknade och artikeln där var ju inte så glad över att någon spridit falska rykten. Ja man skall inte dra förhastade slutsatser, bra där @JKON :thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Verkar vara olivolja, hittade detta på nätet jämför man bilden på hennes flaska och olivoljeflaskan är de ju lika ... men ni hade väl kommet fram till det ...

http://socialnews.teenee.com/penkhao/1839.html

Tack för att du hittade detta!
Då kan vi slå bort alla tankar om insektssprey, phuh....

Bara att äta korvarna igen med god aptit:)

[EDIT]
Bilden är identisk med den jag fick, så det var nog ngn som ville spela mig ett spratt o tog bort flaskan ur bilden.

har jag vetat om ett tag , de äter en helsikes massa skit som är direkt livsfarligt

Min fru som deltagit i kampanjerna ute i byarna om att inte äta rå fisk, äter eländet själv. Förvisso påstår hon att den är tillagad (vilket faktiskt gör skillnad) men vägrar att åka på ultraljud för att kolla sin lever. Har "tjatat" i månader nu att hela familjen ska kolla sig. Skulle faktiskt vilja kolla min lever också (om läkaren hittar den:p) för även jag har käkat (provsmakat) konstiga rätter. Inte minst osäker mat är när man är på bjudningar av olika slag.

Kan bara sammanfatta detta med detta filmklipp

Min fru som deltagit i kampanjerna ute i byarna om att inte äta rå fisk, äter eländet själv. Förvisso påstår hon att den är tillagad (vilket faktiskt gör skillnad) men vägrar att åka på ultraljud för att kolla sin lever. Har "tjatat" i månader nu att hela familjen ska kolla sig. Skulle faktiskt vilja kolla min lever också (om läkaren hittar den:p) för även jag har käkat (provsmakat) konstiga rätter. Inte minst osäker mat är när man är på bjudningar av olika slag.

Kan bara sammanfatta detta med detta filmklipp

Ja det är ju lätt att vara efterklok , bättre att ge fn att stoppa sånt man inte kan identifiera i munnen ;)

Tack för att du hittade detta!
Då kan vi slå bort alla tankar om insektssprey, phuh....

Bara att äta korvarna igen med god aptit:)

[EDIT]
Bilden är identisk med den jag fick, så det var nog ngn som ville spela mig ett spratt o tog bort flaskan ur bilden.
Det kanske är olivolja med insektsmedel i , det påstår nämligen min fru .. Oljan är mest för att ge dem en snygg yta då den blir blank när den soltorkar , hon påstår sig hört att de blandar annat i dessutom . Vem vet ,, jag äter ej dessa , korvar som hängt utefter Highway i dagar och veckor , NEJ TACK

Det kanske är olivolja med insektsmedel i , det påstår nämligen min fru .. Oljan är mest för att ge dem en snygg yta då den blir blank när den soltorkar , hon påstår sig hört att de blandar annat i dessutom . Vem vet ,, jag äter ej dessa , korvar som hängt utefter Highway i dagar och veckor , NEJ TACK

5555 Håll inte på Phonta:)

Nu har vi bevisat att det inte finns insektsmedel i besprutningen;)

Sen är det inte dom där korvarna som hänger längs vägen som jag gillar. Dom tar inte ens min fru med tång i..
Jag tror jag vet vilka du menar. Finns ett område längs stora vägen bara ngn timme söder från Khon Kaen mot Bkk där dessa korvar säljs. Nä fy fan, inte dessa.

[EDIT]
Vis Maha Sarakham [stavning]

Ja det är ju lätt att vara efterklok , bättre att ge fn att stoppa sånt man inte kan identifiera i munnen ;)

Inte lätt.
Jag har rest runt lite i världen och det första jag gör när jag kommer till ett nytt land är att äta deras mat. Jag älskar mat (det syns inte på mig:oops:) och framförallt mat som jag aldrig tidigare smakat på.
Har stundtals frågat mig själv varför jag reser/reste runt. Är det för att träffa nya människor och kulturer, eller deras maträtter...

Senast igår blev jag sugen att åka till Texas för att äta en hamburgare. Men det får vänta:(

Inte lätt.
Jag har rest runt lite i världen och det första jag gör när jag kommer till ett nytt land är att äta deras mat. Jag älskar mat (det syns inte på mig:oops:) och framförallt mat som jag aldrig tidigare smakat på.
Har stundtals frågat mig själv varför jag reser/reste runt. Är det för att träffa nya människor och kulturer, eller deras maträtter...

Senast igår blev jag sugen att åka till Texas för att äta en hamburgare. Men det får vänta:(
Äter nog hellre en riktig Burgare i Texas än en rå farlig fisk i Isaan , jag är mycket noga med att veta vad jag äter.Man får nog först skaffa sig en uppfattning om landet har ett styre som har någon kolla på livsmedel samt om folket man äter hos har någon som helst utbildning , om inte så får man nog skärpa till sina sinnen

5555, hängt utefter Highway. Ja Phonta du är faktiskt underhållande för det mesta, alltid kul att läsa dina inlägg. Du är en riktig dramaking:D

H
5555 Håll inte på Phonta:)

Nu har vi bevisat att det inte finns insektsmedel i besprutningen;)

Sen är det inte dom där korvarna som hänger längs vägen som jag gillar. Dom tar inte ens min fru med tång i..
Jag tror jag vet vilka du menar. Finns ett område längs stora vägen bara ngn timme söder från Khon Kaen mot Bkk där dessa korvar säljs. Nä fy fan, inte dessa.

[EDIT]
Vis Maha Sarakham [stavning]
ar köpt där du menar Phon? När jag kom till Udon-Thani å smakade en tugga ,det var bara å ge bort dessa (korvar) men en lärdom rikare

Äter nog hellre en riktig Burgare i Texas än en rå farlig fisk i Isaan , jag är mycket noga med att veta vad jag äter.Man får nog först skaffa sig en uppfattning om landet har ett styre som har någon kolla på livsmedel samt om folket man äter hos har någon som helst utbildning , om inte så får man nog skärpa till sina sinnen

Land och styre har inte hindrat mig från att äta, men jag förstår vad du säger och du är inte fel på det.
Du är har blivit för mycket thai, som bara vill äta mat du kan namnet på:D (Bråkar med dig)
Grishjärna i Ukraina var gott även alla konstiga rätter i Afrika som jag inte kan namnet på (och inte en susning vad de innehöll) men lever ännu. På samma sätt smakar jag alla Asiens rätter som läggs fram på bordet.

En risk jag tar? Ja, absolut.
I slutändan är det inte åren i ditt liv som räknas, det är livet i dina år.
Det är min princip som jag lever efter

Äta korv som hängt utefter en highway. Smidigt, den behöver inte rökas. Nej jag äter bara korvar som har inhandlats på en matmarknad, eller varför inte frugans hemlagade.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K