Farlig Isaan rätt.

5555, hängt utefter Highway. Ja Phonta du är faktiskt underhållande för det mesta, alltid kul att läsa dina inlägg. Du är en riktig dramaking:D
Så du menar att jag har fel då , eller ?? har du inte sett dessa korvar som fn hänger runt halva Thailand , inte efter Highway men efter alla större trafikerade vägar , undrar hur kontaminerade de är .Har du inte sett detta så har du bevisligen knappast rört dig i landet :):):)55

5555 Håll inte på Phonta:)

Nu har vi bevisat att det inte finns insektsmedel i besprutningen;)

Sen är det inte dom där korvarna som hänger längs vägen som jag gillar. Dom tar inte ens min fru med tång i..
Jag tror jag vet vilka du menar. Finns ett område längs stora vägen bara ngn timme söder från Khon Kaen mot Bkk där dessa korvar säljs. Nä fy fan, inte dessa.

[EDIT]
Vis Maha Sarakham [stavning]
Jag gillar de tjocka riskorvarna som grillas på marknaden ,, de med ris i , jag vill ha dem riktigt nygrillade , de skall vara brännheta , har aldrig blivit dålig av dem , biter dessutom av den på mitten för att kolla om den är genomstekt.. fin smak är det på dem då de ofta tänder grillen med plastpåsen som kolet ligger i 555555:):):)

Så du menar att jag har fel då , eller ?? har du inte sett dessa korvar som fn hänger runt halva Thailand , inte efter Highway men efter alla större trafikerade vägar , undrar hur kontaminerade de är .Har du inte sett detta så har du bevisligen knappast rört dig i landet :):):)55
Nej, säger inte att du har fel, du har ett underhållande sätt att skriva på, ta det som en komplimang!!

Jag gillar de tjocka riskorvarna som grillas på marknaden ,, de med ris i , jag vill ha dem riktigt nygrillade , de skall vara brännheta , har aldrig blivit dålig av dem , biter dessutom av den på mitten för att kolla om den är genomstekt.. fin smak är det på dem då de ofta tänder grillen med plastpåsen som kolet ligger i 555555:):):)

55555+++++
Ja, jo, jag har sett de mest märkliga sätt att tända grillen på. Inte är det tändvätska 555
Innerslang från moppe eller cykel upplever jag som vanligast.

Vi köper dessa korvar råa och "grillar" dom i den där glasburken med lock över som man kan ställa temperatur och tid på. Du vet säkert vad jag menar. Dom är vanliga i thaihemmen. Aromen från gummi och plast försvinner dock...

Jag gillar de tjocka riskorvarna som grillas på marknaden ,, de med ris i , jag vill ha dem riktigt nygrillade , de skall vara brännheta , har aldrig blivit dålig av dem , biter dessutom av den på mitten för att kolla om den är genomstekt.

Dom är sååå goda. Somliga använder nudlar istället för ris.
Det som är frustrerande är att här i Isaan så petar man ner (förutom chili och vitkål) ingefäran rå. Jag gillar bättre den västra sidan där ingefäran är inlagd och är röd.

Ett allmänt tips:) Chilin som dom packar ner i påsen kan ni äta på.
Spetsen på en chili är inte stark. Juh längre in man äter desto starkare blir den. Men att ta en tugga på spetsen av en chili kan alla göra.

@Phonta . När du kör runt läns Sveriges vägnät, vad ser du när du lämnat huvudstan. Visst är det åkrar som producerar maten du/vi äter? Inte mycket värre än här i Thailand.
Förvisso så säljer folk inte mat längs motorvägen (ännu) men att tro att svenska grödor är "renliga" är ett skämt.
Mathanteringen i Sverige är kontrollerad ja, men efterlevnaden lämnar lite önskemål...

Äpple juice/must/mos från Österlen och allt vad man kan göra av äpplen.
"Solmogna fruker" 55555 Ja det var dom för ett par veckor sedan. Mögliga och svarta äpplen hälls ner i processen som ger er vacker fin äppelmos. Solmogna apelsiner 555.
De enda vackra frukter som man får fram säljs just som frukter. Allt annat skit processas o säljs som ...
Kan ni äta/dricka det som säljs på Ica (eller annan livsmedelskjedja) så går det ingen nöd på tillagad mat i Thailand;)

Ekologiska bananer. Vilket skämt. Finns ett noggrant regelverk om hur jorden och plantorna ska brukas. Bra eller? Sedan tar regelverket slut o containrarna sprutas fulla med gifter som alla andra bananer.
Eco i da shit;)

Äpple juice/must/mos från Österlen och allt vad man kan göra av äpplen.
"Solmogna fruker" 55555 Ja det var dom för ett par veckor sedan. Mögliga och svarta äpplen hälls ner i processen som ger er vacker fin äppelmos. Solmogna apelsiner 555.
De enda vackra frukter som man får fram säljs just som frukter. Allt annat skit processas o säljs som ...
Kan ni äta/dricka det som säljs på Ica (eller annan livsmedelskjedja) så går det ingen nöd på tillagad mat i Thailand;)

Ekologiska bananer. Vilket skämt. Finns ett noggrant regelverk om hur jorden och plantorna ska brukas. Bra eller? Sedan tar regelverket slut o containrarna sprutas fulla med gifter som alla andra bananer.
Eco i da shit;)
Vem fan äter ekologiskt , det är en ren bluff , det är bara en djäkla bra affärsidé, beträffande våra åkrar så visst finns det en del skit i detta , men här skiljs tillex. agnarna från vetet ,samt en del andra processer, Sen existerar knappast de truckar längst våra vägar som vi ser i Thailand , var och varannan Lastbil eller Pickup har uppskruvade pumpar , spyr ut dieselpartiklar , och där hänger bla dessa korvar . Att göra en jämförelse blir ju patetiskt

Sen existerar knappast de truckar längst våra vägar som vi ser i Thailand , var och varannan Lastbil eller Pickup har uppskruvade pumpar , spyr ut dieselpartiklar , och där hänger bla dessa korvar . Att göra en jämförelse blir ju patetiskt

Sant att lastbilar och andra dieselfordon har idag både partikelfilter och ADblue som gör dieseln "ren" i Sweden, men vi har å andra sidan dubbdäck;)
Vi har en livsmedelsindustri som är värre än maffian, och hand i hand med "forskare" som är köpta för att bevisa teser som beställaren har satt upp. Inget multinationellt bolag beställer (betalar) längre studier med frågeställningen -Hur påverkar detta E-nummer människornas hälsa, -Hur påverkar hantering av djur deras hälsa och i förläggningen oss, osv, osv. För vad skulle hända om resultatet skulle bli negativt för dom?
Nej, dom lägger fram en tes som forskarna ska bevisa, och det gör dom för att få nya anslag till ny "forskning".

Det är så förbannat genomskinligt med dessa "regler" om att följa en tes (som vi är inpräntade med i skolan) att det är löjligt (jag är där nu och är en väldigt obekväm student:p).
Jag (nja, kanske inte jag men en duktig forskare) skulle garanterat med tillräckligt höga anslag kunna bevisa att maten i Thailand är hälsosam. Sedan kan man stödja sig på "forskningen" och göra artiklar i media och också påverka politiker till regelverk som naturligtvis inte gynnar människan, utan producenten.

Hej

Tycker själv att Sverige och Svenskar går för långt i dina krav på renhet och regler, själv tycker jag att det är befriande att komma till Danmark där man kan stå på gatan och sälja både kött, ost och öl, vilket vore otänkbart i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Tycker själv att Sverige och Svenskar går för långt i dina krav på renhet och regler, själv tycker jag att det är befriande att komma till Danmark där man kan stå på gatan och sälja både kött, ost och öl, vilket vore otänkbart i Sverige.

Mvh isan lover
De flesta regler och krav är via EU och Sverige är duktiga på att följa satta regler.
Där jag bor är det marknader där det säljs både kött, fisk, ost och bröd på gatan men inte öl förstås.
Gårdsförsäljning är ett trevligt inslag som förekommer hela sommaren.

Skulle någon vilja äta detta?
blue.jpeg

De flesta regler och krav är via EU och Sverige är duktiga på att följa satta regler.
Där jag bor är det marknader där det säljs både kött, fisk, ost och bröd på gatan men inte öl förstås.
Gårdsförsäljning är ett trevligt inslag som förekommer hela sommaren.
Hej

I vår del av Sverige var det längesedan kött, fisk och ost handel flyttade inomhus eller till speciellt i redda och godkända vagnar, det enda som säljs direkt på öppen gata hos oss är väl blommor, frukt och grönsaker.

Men när jag var barn kom bönderna körande med häst och kärra till stan, där sålde dom sedan allt ifrån fisk, kött, korvar, ägg. frukt och grönt direkt utan mellanhänder på stadens torg, inte hörde jag talas om någon som blev sjuk av deras produkter.

Mvh isan lover

Friska luften kanske, men den är väl nersmutsad ... vattnet kan man väl inte lita på heller. Färgämnena är väl det enda säkra ... ;)

Nej, med tanke på @Pjodd inlägg, där det nämns E-nummer som ju vi fått lära oss vara något monster och livsfarligt är ju faktiskt många gånger överdriven rädsla. Många E-nummer finns naturligt och kommer från naturliga källor.

Emulgeringsmedel (förtjockningsmedel) t ex görs ju av alger, många färgämnen från blompistiller osv. Nu propagerar jag inte för en massa E-nummer, en del är inte bra men vi skall heller inte överdriva.

Innehållet ovan är från:

blue.jpeg

....., ett blåbär innehåller 13 olika E-nummer som används i livsmedelsproduktion!

Senast redigerad av en moderator:
Nej, med tanke på @Pjodd inlägg, där det nämns E-nummer som ju vi fått lära oss vara något monster och livsfarligt är ju faktiskt många gånger överdriven rädsla. Många E-nummer finns naturligt och kommer från naturliga källor.

Emulgeringsmedel (förtjockningsmedel) t ex görs ju av alger, många färgämnen från blompistiller osv. Nu propagerar jag inte för en massa E-nummer, en del är inte bra men vi skall heller inte överdriva.

Innehållet ovan är från:

blue.jpeg

....., ett blåbär innehåller 13 olika E-nummer som används i livsmedelsproduktion!
Ja då kanske det är frisk luft eller inte och rent vatten eller inte beroende på vad de växt ...

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K