Min första resa till thailand

Hmmm 4 vuxna och ett barn borde väl bli ett hus med fyra sovrum och sen vardagsrum, kök och badrum. Ta i rejält så de slipper skämmas. Minst 240 kvm och sen en passande bil till. Räkna med 4 miljoner baht. Då blir det bra.

Andra ytterligheten är att ni åker buss och tjena mamma lagar mat hem från råvaror i trädgården. Klarar dig lätt på 200 baht om dagen.

Hoppad du har koll på förväntningarna.

Mr Jo, du tar i för mycket nu tycker jag!! Jag vet inte själv så mycket om Chiang Mai/Rai etc... och prisläget där. Men om vi snackar budget och Isaan, och en ärlig tjej som vill ha ett fortsatt förhållande, så varför inte stötta killen istället för att ösa ut en massa konstiga fördomar.....

Jo du brukar ju oftast stötta killar som är på grön kvist inga armageddon där inte;);)

Jo du brukar ju oftast stötta killar som är på grön kvist inga armageddon där inte;);)
Du förvånar mig inte i detta fallet LYCO, vilket innebär att du väljer att sänka dig själv, bara för chansen att trycka till en forums-kompis. Du är t.om. beredd att tulla på dina ärliga åsikter i detta fallet. Detta säger nog mer om dig själv än om andra...

jag anser att denna skrämselpropaganda och alla dessa skrönor från folk som bor i Pattaya och i Sverige, och på toppen 1 som bor i Norra Thailand, är rejält synd och tråkigt emot trådstartaren faktiskt. Killen vill göra något, han vill flytta ned hit, och leva här om möjligt.

Döm fan inte ut en hel folkgrupp i Thailand, då faller ni ju själva in i det, som ni så bestämt annars tar avstånd ifrån alltså generaliseringar.. Visst varna honom om ni vill, men när ni generaliserar så ser man bums hur okunniga och fullständiga inlåsta ni är....

Jag tycker mer synd om Er än om trådstartaren , han hade i alla fall en jäkla kul tid, vilket ni INTE verkar ha...

Var ärlig och ställ fram foten från början, här är det stopp. Om det inte passar så åk någon annan stans och lev livet. För duger inte dina villkor, så är det inte dig hon gillar,utan det du har i byxan och i fickan. Stanna max 2 dag i byn inte mer.
Gå inte på några trix ,om att du måste det, och det för det är tradition,ren blåsning.
Bli inte dökär, hon är inte den enda i TH, det finns ett stort kvinnoöverskott.
Jag tycker detta är en bra post faktiskt till skillnad ifrån alla dö-dumma skrönor till inlägg.. Alla har rätt till en åsikt, och här slipper man de flesta idiot-åsikterna i alla fall... Bra skrivet, nästan...

Ok det jag skrev är sant så tror folk här . Att man klarar sig med mindre vet väl alla. Mellanlagom pension är nog det som överskrider miniminivån av att förnya sin uppehållsbevis. Alltaså 800000 bath om året. Men tänk nu att detta är miniminivån.
Hur ser du på en partner som precis klarat av krävda höjden men inte mera.
Flytta till thailand idag : experten råder flytta själv, skaffa tjej senare, lär dig stilen och dlytta dit du kan trivas på rigtigt. Sedan skaffa tjej där och lev loppan.

Inlägg som detta får mig att "rysa" inte av välbehag, men utav ovilja... Jag måste fråga.. Bor du verkligen i Thailand Mr Jo???? Dina åsikter här om ekonomin är så verklighets-främmande, så jag känner absolut inte igen dom alls, och då bor jag i Isaan...

Du säger att tiden för mellanpension är över, och mellanpension enligt dig, är det som ÖVERSKRIDER 65.000 baht i månaden!!! Så tiden att kunna klara sig på 65.000 baht i månaden är över? Tiden för att klara sig på hela 2.100 baht per DAG för en familj, den tiden är över?

Vet du ens vad saker och ting kostar? Jag tillagar mina middagar här hemma själv ganska ofta, och allt som allt på tallriken med en falang-middag, så lite överdrivet, så kostar nog den maträtten till vardags, kanske maximalt 100 baht absolut inte mer, jag äter middag 1 gång per dag! Om man bränner lite på smörgåsar och pålägg och kanske åker till Bens Bar lite då och då, så ligger jag på en dags-förbrukning i snitt på månaden på absolut jäkla maximalt; 150 baht...maximalt då...

Thai lever ännu billigare, men låt oss köra med 100 baht per person i hushållet, så med 4 ytterligare personer i hushållet, och det FRUKTANSVÄRT överdrivna siffran på 100 baht per person och dag, så hamnar man alltså på 17.000 baht i månaden. Denna siffra är dock något lite i underkant, så säg 20.000 baht då... Internet 600-1.000 baht max, vattnet runt 300 baht samt elen max kanske 2.000 baht per månad, vi snackar då om en budget på runt; 23.000 baht i månaden...

Som boende i isaan i 9 år nu, så klarar inte ens jag av till vardags att bränna MER än 37.000 baht på brännvin, resor och kläder som ju krävs för att komma upp i dina siffror på mer än 65.000 baht i månaden...

Jag klarar inte av att svara mer på slikt trams, och på rena rama amsagor. Jag säger att man klarar sig skitenkelt, och utan några som helst problem, på belopp i storleksordningen 30-40.000 baht i månaden, boendehyran där förutan då förstås... Killen köper sitt hus på sparade slantar, så har noll hyra att räkna med.. eller ?

Verkliga siffror för Isaan, och jag är inte så säker att en dam som gått på ett thai university nödvändigtvis vet om dessa siffror, om hon inte är här ifrån Isaan då förstås...

Jag anser som Långeman skrev, ge damen en chans, håll i slantarna, och gå inte med på alla förslag till att bränna stålar. Vi pratar om att många vill skaffa "ansikte" genom att visa upp överdådigheter i byn, och då blir det ju på falangens bekostnad så klart. Men finns många bra damer överallt i Thailand, så ge det en chans, och lyssna inte för mycket på skrämsel-propagandan ifrån bittra människor....

Så anser jag i alla fall...

Inlägg som detta får mig att "rysa" inte av välbehag, men utav ovilja... Jag måste fråga.. Bor du verkligen i Thailand Mr Jo???? Dina åsikter här om ekonomin är så verklighets-främmande, så jag känner absolut inte igen dom alls, och då bor jag i Isaan...

Du säger att tiden för mellanpension är över, och mellanpension enligt dig, är det som ÖVERSKRIDER 65.000 baht i månaden!!! Så tiden att kunna klara sig på 65.000 baht i månaden är över? Tiden för att klara sig på hela 2.100 baht per DAG för en familj, den tiden är över?

Vet du ens vad saker och ting kostar? Jag tillagar mina middagar här hemma själv ganska ofta, och allt som allt på tallriken med en falang-middag, så lite överdrivet, så kostar nog den maträtten till vardags, kanske maximalt 100 baht absolut inte mer, jag äter middag 1 gång per dag! Om man bränner lite på smörgåsar och pålägg och kanske åker till Bens Bar lite då och då, så ligger jag på en dags-förbrukning i snitt på månaden på absolut jäkla maximalt; 150 baht...maximalt då...

Thai lever ännu billigare, men låt oss köra med 100 baht per person i hushållet, så med 4 ytterligare personer i hushållet, och det FRUKTANSVÄRT överdrivna siffran på 100 baht per person och dag, så hamnar man alltså på 17.000 baht i månaden. Denna siffra är dock något lite i underkant, så säg 20.000 baht då... Internet 600-1.000 baht max, vattnet runt 300 baht samt elen max kanske 2.000 baht per månad, vi snackar då om en budget på runt; 23.000 baht i månaden...

Som boende i isaan i 9 år nu, så klarar inte ens jag av till vardags att bränna MER än 37.000 baht på brännvin, resor och kläder som ju krävs för att komma upp i dina siffror på mer än 65.000 baht i månaden...

Jag klarar inte av att svara mer på slikt trams, och på rena rama amsagor. Jag säger att man klarar sig skitenkelt, och utan några som helst problem, på belopp i storleksordningen 30-40.000 baht i månaden, boendehyran där förutan då förstås... Killen köper sitt hus på sparade slantar, så har noll hyra att räkna med.. eller ?

Verkliga siffror för Isaan, och jag är inte så säker att en dam som gått på ett thai university nödvändigtvis vet om dessa siffror, om hon inte är här ifrån Isaan då förstås...

Jag anser som Långeman skrev, ge damen en chans, håll i slantarna, och gå inte med på alla förslag till att bränna stålar. Vi pratar om att många vill skaffa "ansikte" genom att visa upp överdådigheter i byn, och då blir det ju på falangens bekostnad så klart. Men finns många bra damer överallt i Thailand, så ge det en chans, och lyssna inte för mycket på skrämsel-propagandan ifrån bittra människor....

Så anser jag i alla fall...
Så olika man kan tolka ett inlägg.
Jag tolkade så att dessa summor med 65.000 baht i månaden (800.000 bath/år) är ju vad thailändska myndigheter kräver att man ska ha i inkomst per månad för att få ett O-A visum så där har Mr Jo helt rätt.

Detta är ju bara att läsa om på Thailändska Ambassadens hemsida.

Sen att det utmärkt går att leva på halva beloppet eller mindre är en helt annan sak.

Går att bränna hur mycket pengar som helst här och TS gillar ju att ja kul å då kostar det.
Men man lever bara en gång så helt rätt, kör på och lev loppan men ge fasen i att hälsa på någon tjejs familj, rent slöseri med dyrbara semester dagar.

Fastna inte för den första kärleken, du är ju ung och har massvis att lära om Thailand innan du ska bli kär.

Nr 1. Gör aldrig som en Thaitjej vill, gör alltid som Du vill.
Blir tjejen sur så bara gå vidare, hon kommer efter, lovar, det är ett helsike att bli av med dom så man ska sätta sina egna regler och skita i vad som sägs om kultur hit å dit. You pay you say är det enda som gäller och det accepteras av alla. Sen måste man inte vara en elak idiot för det, bara inte låta sig styras till dumheter för att man är lite kär.

Gula febern är obotlig så det gäller att lära sig leva med den annars sitter man snart i ett hus i en skittråkig håla i Isaan och undra va fn som hände. //
Det blir så att säga Kris i isaan...

Senast redigerad av en moderator:
Går att bränna hur mycket pengar som helst här och TS gillar ju att ja kul å då kostar det.
Men man lever bara en gång så helt rätt, kör på och lev loppan men ge fasen i att hälsa på någon tjejs familj, rent slöseri med dyrbara semester dagar.

Fastna inte för den första kärleken, du är ju ung och har massvis att lära om Thailand innan du ska bli kär.

Nr 1. Gör aldrig som en Thaitjej vill, gör alltid som Du vill.
Blir tjejen sur så bara gå vidare, hon kommer efter, lovar, det är ett helsike att bli av med dom så man ska sätta sina egna regler och skita i vad som sägs om kultur hit å dit. You pay you say är det enda som gäller och det accepteras av alla. Sen måste man inte vara en elak idiot för det, bara inte låta sig styras till dumheter för att man är lite kär.

Gula febern är obotlig så det gäller att lära sig leva med den annars sitter man snart i ett hus i en skittråkig håla i Isaan och undra va fn som hände. Sen blir man en sur och bitter forumist vars enda intresse är att tjafsa med folk i alla trådar.
Det blir så att säga Kris i isaan...
Du är rolig @nmax.:D:D:D:D:D:D

Ja men tala om att vara bitter och inte ens vara 50 år gammal... Hua vad månde bliva av den killen... Annars helt Ok med egna åsikter, förutom slutet av inlägget som är riktat direkt emot en forums-medlem i negativa ordalag. Inte godkänt alls sägs det, här på forumet, så får se vad som händer...

Ja men tala om att vara bitter och inte ens vara 50 år gammal... Hua vad månde bliva av den killen... Annars helt Ok med egna åsikter, förutom slutet av inlägget som är riktat direkt emot en forums-medlem i negativa ordalag. Inte godkänt alls sägs det, här på forumet, så får se vad som händer...
Ja dom sista insinuationerna kan jag hålla med om, sådant är onödigt. Tar bort det. För övrigt OK!

Tack för alla svar men tror några missförstod mig.
Jag ska inte flytta ditt utan bara åka för att uppleva och ha roligt och undrade vad det är för skillnad i priserna på turist orter och "landet" tänkte följa med tjejen hem till byn MAX 1 vecka för att uppleva och se hur det är att leva på landet för framtida planer. Kan man leva som en kung i pattis för 140 000 bath/vecka kan man kanske ta han om en familj med samma för runt 100000 bath/vecka och leva "bra" ?
Blir det tråkigt åker jag självklart till pattis o har roligt det är ju ändå min semester!

Senast redigerad av en moderator:
Jag ska inte flytta ditt utan bara åka för att uppleva och ha roligt och undrade vad det är för skillnad i priserna på turist orter och "landet" tänkte följa med tjejen hem till byn MAX 1 vecka för att uppleva och se hur det är att leva på landet för framtida planer. Kan man leva som en kung i pattis för 140 000 bath/vecka kan man kanske ta han om en familj med samma för runt 100000 bath/vecka och leva "bra" ?
Blir det tråkigt åker jag självklart till pattis o har roligt det är ju ändå min semester!
För 100.000 tb/ vecka ute i junglen liver du som en Kejsare.:rolleyes:

Hur lyckas du slösa 20.000 tb per dag vad köper du i Pattis;):D

100000 bath bör du ju ge till familjen om du skall vara där en vecka plus pengar för erat uppehälle där .

För att det är inte fördomar.
Frågade Noi hur mycket tror folk faranger har egendom så svarade hon femtio miljoner bath. Hon är faktiskt akademiskt utbildad så jag stog med oppen mun.
Har du ställt samma fråga till någon som inte har varit utanför Thailand?
Så ligger det till mr Newdawn, tyvärr.

I Korat är nog övertron på farangens ekonomi värst i Isaan.
Jag var väl strax under 30 år (faktiskt ingen aning om när det var) och gled runt med några thailändare rätt ofta när jag var där.
Det var business till höger och till vänster och andra investeringar som dom planerade.
Dom undrade varför inte jag investerade mer.
Jag frågade polaren lite försiktigt hur mycket han trodde att jag hade på sparkontot.
-300 mille Thb

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
Galten75
G
A
Svar
322