Ok det jag skrev är sant så tror folk här . Att man klarar sig med mindre vet väl alla. Mellanlagom pension är nog det som överskrider miniminivån av att förnya sin uppehållsbevis. Alltaså 800000 bath om året. Men tänk nu att detta är miniminivån.
Hur ser du på en partner som precis klarat av krävda höjden men inte mera.
Flytta till thailand idag : experten råder flytta själv, skaffa tjej senare, lär dig stilen och dlytta dit du kan trivas på rigtigt. Sedan skaffa tjej där och lev loppan.
Inlägg som detta får mig att "rysa" inte av välbehag, men utav ovilja... Jag måste fråga.. Bor du verkligen i Thailand Mr Jo???? Dina åsikter här om ekonomin är så verklighets-främmande, så jag känner absolut inte igen dom alls, och då bor jag i Isaan...
Du säger att tiden för mellanpension är över, och mellanpension enligt dig, är det som ÖVERSKRIDER 65.000 baht i månaden!!! Så tiden att kunna klara sig på 65.000 baht i månaden är över? Tiden för att klara sig på hela 2.100 baht per DAG för en familj, den tiden är över?
Vet du ens vad saker och ting kostar? Jag tillagar mina middagar här hemma själv ganska ofta, och allt som allt på tallriken med en falang-middag, så lite överdrivet, så kostar nog den maträtten till vardags, kanske maximalt 100 baht absolut inte mer, jag äter middag 1 gång per dag! Om man bränner lite på smörgåsar och pålägg och kanske åker till Bens Bar lite då och då, så ligger jag på en dags-förbrukning i snitt på månaden på absolut jäkla maximalt; 150 baht...maximalt då...
Thai lever ännu billigare, men låt oss köra med 100 baht per person i hushållet, så med 4 ytterligare personer i hushållet, och det FRUKTANSVÄRT överdrivna siffran på 100 baht per person och dag, så hamnar man alltså på 17.000 baht i månaden. Denna siffra är dock något lite i underkant, så säg 20.000 baht då... Internet 600-1.000 baht max, vattnet runt 300 baht samt elen max kanske 2.000 baht per månad, vi snackar då om en budget på runt; 23.000 baht i månaden...
Som boende i isaan i 9 år nu, så klarar inte ens jag av till vardags att bränna MER än 37.000 baht på brännvin, resor och kläder som ju krävs för att komma upp i dina siffror på mer än 65.000 baht i månaden...
Jag klarar inte av att svara mer på slikt trams, och på rena rama amsagor. Jag säger att man klarar sig skitenkelt, och utan några som helst problem, på belopp i storleksordningen 30-40.000 baht i månaden, boendehyran där förutan då förstås... Killen köper sitt hus på sparade slantar, så har noll hyra att räkna med.. eller ?
Verkliga siffror för Isaan, och jag är inte så säker att en dam som gått på ett thai university nödvändigtvis vet om dessa siffror, om hon inte är här ifrån Isaan då förstås...
Jag anser som Långeman skrev, ge damen en chans, håll i slantarna, och gå inte med på alla förslag till att bränna stålar. Vi pratar om att många vill skaffa "ansikte" genom att visa upp överdådigheter i byn, och då blir det ju på falangens bekostnad så klart. Men finns många bra damer överallt i Thailand, så ge det en chans, och lyssna inte för mycket på skrämsel-propagandan ifrån bittra människor....
Så anser jag i alla fall...