Min första resa till thailand

Tack för alla svar men tror några missförstod mig.
Jag ska inte flytta ditt utan bara åka för att uppleva och ha roligt och undrade vad det är för skillnad i priserna på turist orter och "landet" tänkte följa med tjejen hem till byn MAX 1 vecka för att uppleva och se hur det är att leva på landet för framtida planer. Kan man leva som en kung i pattis för 140 000 bath/vecka kan man kanske ta han om en familj med samma för runt 100000 bath/vecka och leva "bra" ?
Blir det tråkigt åker jag självklart till pattis o har roligt det är ju ändå min semester!
Om du vill vara 1 vecka i Isaan, så kan du leva ett lyxliv enkelt för runt 20-30.000 baht, och då lever du LYXLIV...

Om du vill ge bort pengar till tjejen eller hennes familj, så får du själv räkna på det hela.... Men några 100.000 baht per vecka är ju löjligt, och jag börjar faktiskt undra lite grand vad vi har i "nätet" i denna tråden?????

Tack för alla svar men tror några missförstod mig.
Jag ska inte flytta ditt utan bara åka för att uppleva och ha roligt och undrade vad det är för skillnad i priserna på turist orter och "landet" tänkte följa med tjejen hem till byn MAX 1 vecka för att uppleva och se hur det är att leva på landet för framtida planer. Kan man leva som en kung i pattis för 140 000 bath/vecka kan man kanske ta han om en familj med samma för runt 100000 bath/vecka och leva "bra" ?
Blir det tråkigt åker jag självklart till pattis o har roligt det är ju ändå min semester!
Detta med Pattis som ingångsställe och sen ett besök i hembyn med tjejen är en vanlig väg som många vandrat ;)
Bra du verkar ha distans och kortar ner det till en vecka, finns massor av faranger som fortfarande är kvar där.

Va bara tydlig mot tjejen. Visas du upp i byn och ni inte är ett par kan det få stora konsekvenser för henne.

Pratade med min fru, hon sa man åker inte dit för att ha kul.

Okey det kan vara bra att veta. åker till byn för att få uppleva det. Kul kommer när jag åker tillbaka till Pattaya.

Senast redigerad av en moderator:
Detta med Pattis som ingångsställe och sen ett besök i hembyn med tjejen är en vanlig väg som många vandrat ;)
Bra du verkar ha distans och kortar ner det till en vecka, finns massor av faranger som fortfarande är kvar där.
Blir pattaya ett par dagar innan sen till byn ett par dagar sen tillbaka och avsluta 2 veckor i Pattaya

100000 bath bör du ju ge till familjen om du skall vara där en vecka plus pengar för erat uppehälle där .
Den var bra och har man spenderarbyxorna på sig så kan man ge mamman några bath guld och en hundratusen till som fickpengar.
Då behövar inte familjen jobba det närmaste året. Lite medkänsla är ädelt. :p

Som turist kan man givetvis lätt få intrycket att Thailand är ett väldigt liberalt och lössläppt land, framförallt om det var i Pattaya man turistade. Sanningen är att det är få länder i världen, förutom hard-core muslimska länder, som är mer traditionella. Framförallt ute i byarna så tror, eller låtsas tro, den äldre generationen att sex före äktenskapet är off-limits. Antalet thailändskor som är oskulder på bröllopstråden är nog numera väldigt lågt men i vilket fall så ska inte en "bra flicka" ses med en snubbe innan bröllopet är utannonserat.

Nu är kanske din flickvän redan frånskild mor och förmodligen inte 22 år, men om hon inte är ifrån en helt skruvad familj och bakgrund, så skulle ändå att ta med en snubbe hem vara ett tecken på att giftermål är nära förestående. Det kanske det är och då är det ju helt OK. Om så inte är fallet så skulle jag råda dig att inte åka dit överhuvudtaget. Vill du se något annat än Pattaya, och det bör du nog göra om du menar allvar med förhållandet, så finns det ju många andra ställen att välja på.

Inlägg som detta får mig att "rysa" inte av välbehag, men utav ovilja... Jag måste fråga.. Bor du verkligen i Thailand Mr Jo???? Dina åsikter här om ekonomin är så verklighets-främmande, så jag känner absolut inte igen dom alls, och då bor jag i Isaan...

Du säger att tiden för mellanpension är över, och mellanpension enligt dig, är det som ÖVERSKRIDER 65.000 baht i månaden!!! Så tiden att kunna klara sig på 65.000 baht i månaden är över? Tiden för att klara sig på hela 2.100 baht per DAG för en familj, den tiden är över?

Vet du ens vad saker och ting kostar? Jag tillagar mina middagar här hemma själv ganska ofta, och allt som allt på tallriken med en falang-middag, så lite överdrivet, så kostar nog den maträtten till vardags, kanske maximalt 100 baht absolut inte mer, jag äter middag 1 gång per dag! Om man bränner lite på smörgåsar och pålägg och kanske åker till Bens Bar lite då och då, så ligger jag på en dags-förbrukning i snitt på månaden på absolut jäkla maximalt; 150 baht...maximalt då...

Thai lever ännu billigare, men låt oss köra med 100 baht per person i hushållet, så med 4 ytterligare personer i hushållet, och det FRUKTANSVÄRT överdrivna siffran på 100 baht per person och dag, så hamnar man alltså på 17.000 baht i månaden. Denna siffra är dock något lite i underkant, så säg 20.000 baht då... Internet 600-1.000 baht max, vattnet runt 300 baht samt elen max kanske 2.000 baht per månad, vi snackar då om en budget på runt; 23.000 baht i månaden...

Som boende i isaan i 9 år nu, så klarar inte ens jag av till vardags att bränna MER än 37.000 baht på brännvin, resor och kläder som ju krävs för att komma upp i dina siffror på mer än 65.000 baht i månaden...

Jag klarar inte av att svara mer på slikt trams, och på rena rama amsagor. Jag säger att man klarar sig skitenkelt, och utan några som helst problem, på belopp i storleksordningen 30-40.000 baht i månaden, boendehyran där förutan då förstås... Killen köper sitt hus på sparade slantar, så har noll hyra att räkna med.. eller ?

Verkliga siffror för Isaan, och jag är inte så säker att en dam som gått på ett thai university nödvändigtvis vet om dessa siffror, om hon inte är här ifrån Isaan då förstås...

Jag anser som Långeman skrev, ge damen en chans, håll i slantarna, och gå inte med på alla förslag till att bränna stålar. Vi pratar om att många vill skaffa "ansikte" genom att visa upp överdådigheter i byn, och då blir det ju på falangens bekostnad så klart. Men finns många bra damer överallt i Thailand, så ge det en chans, och lyssna inte för mycket på skrämsel-propagandan ifrån bittra människor....

Så anser jag i alla fall...

Ha ha ibland tror jag att du missförstår med vilje.
Jag skrev först vad Thailändare tror att vi utlänningar har på banken och fråga gärna själv.
De tror att alla faranger är miljonärer. En del har lärt sig när de har levt ihop men en svensk pensionär att det finns viasst faranger men rätt lagom med pengar.
Det andra, minimikraven för en singel för att stanna i Thailand ett år är just 800', vist finns det andra visa som du får åka utomlands stup i kvarten, hur kul är det.
Så flytta inte om du inte klarar minimikraven var mitt råd.
Mr Newdawn, jag har själv bott i Isaan och har en liten aning om mentaliteten där när det gäller pengar.
Alltid bra att varna nykära att åk inte till släkten det första du gör utan flytta helst själv till Thailand och försök supa atmosfären som det heter. Det är en och annan som har mist inte bara hjärtat utan även besparingar.
Har själv skrivit någon annan tråd att vi gör av med bara 20' i månaden för vi har haft gratis bostad så jag vet hur mycket ungefär det går åt.
Nu rullar det ut en del när vi bygger och håller med nmax att det går att göra av med hur mycket som helst.
Angående Noi så har hon examen från Sukhothai Thammarat universitet master nivå så det är lite bättre än bar-universitet som du syftar till.
Försök gärna läsa andras inlägg med positiv anda.
Tog en bild på Noi för säkerhets skull, den föreställer examination och se från vems hand hon får sitt intyg. :rolleyes:

DSC_0003.JPG

Som turist kan man givetvis lätt få intrycket att Thailand är ett väldigt liberalt och lössläppt land, framförallt om det var i Pattaya man turistade. Sanningen är att det är få länder i världen, förutom hard-core muslimska länder, som är mer traditionella. Framförallt ute i byarna så tror, eller låtsas tro, den äldre generationen att sex före äktenskapet är off-limits. Antalet thailändskor som är oskulder på bröllopstråden är nog numera väldigt lågt men i vilket fall så ska inte en "bra flicka" ses med en snubbe innan bröllopet är utannonserat.

Nu är kanske din flickvän redan frånskild mor och förmodligen inte 22 år, men om hon inte är ifrån en helt skruvad familj och bakgrund, så skulle ändå att ta med en snubbe hem vara ett tecken på att giftermål är nära förestående. Det kanske det är och då är det ju helt OK. Om så inte är fallet så skulle jag råda dig att inte åka dit överhuvudtaget. Vill du se något annat än Pattaya, och det bör du nog göra om du menar allvar med förhållandet, så finns det ju många andra ställen att välja på.
Förstår vad du menar och tack för det nu vet jag lite mer! hon är 22 och jag inte många år äldre blir nog bättre att resa runt ist för byn!

Hur lyckas du slösa 20.000 tb per dag vad köper du i Pattis;):D
Hur svårt är det att bränna 20.000 baht om dagen i Pattis som turist?
Räknar man in hotell och en vanlig turistvecka är det väl inget, sen är man kanske inte ensam så räknar in en fripassagerare?
Dag 1
Bra hotell 4000 baht.
ATV tur för 2 personer 6000 baht.
Middag på News med en flaska rödvin 5000 baht.
Taxi runt omkring 1500 baht.
Lunch, glass, öl och annat under dagen 3000 baht.

Dag 2.
Tur till ramajana och bada 2 personer 2400 baht i inträde 2600 baht till mat och taxi.
Middag på Sherathon skybar med vin och drinkar 8000 baht.
Hotellet 4000 baht.
Annat krimskrams 3000 baht.

Dag 3.
En tur till kohlarn med egen speed boat 3000 baht.
Köra jetski 2 personer 2 jetski 3400 baht.
Flyga fallskärm efter båt 2 personer 2000 baht.
Hotellet 4000 baht.
Mat och öl på ön 3000 baht.
Annat krimskrams och middag för resten.

Nä 20.000 baht om dagen är nog inga större problem, skall man sen ut på kvällen så sticker det nog snabbt iväg med öl och drinkar.
Behöver inte köpa något direkt för det skall sticka iväg ;)

Ha ha ibland tror jag att du missförstår med vilje.
Jag skrev först vad Thailändare tror att vi utlänningar har på banken och fråga gärna själv.
De tror att alla faranger är miljonärer. En del har lärt sig när de har levt ihop men en svensk pensionär att det finns viasst faranger men rätt lagom med pengar.
Det andra, minimikraven för en singel för att stanna i Thailand ett år är just 800', vist finns det andra visa som du får åka utomlands stup i kvarten, hur kul är det.
Så flytta inte om du inte klarar minimikraven var mitt råd.
Mr Newdawn, jag har själv bott i Isaan och har en liten aning om mentaliteten där när det gäller pengar.
Alltid bra att varna nykära att åk inte till släkten det första du gör utan flytta helst själv till Thailand och försök supa atmosfären som det heter. Det är en och annan som har mist inte bara hjärtat utan även besparingar.
Har själv skrivit någon annan tråd att vi gör av med bara 20' i månaden för vi har haft gratis bostad så jag vet hur mycket ungefär det går åt.
Nu rullar det ut en del när vi bygger och håller med nmax att det går att göra av med hur mycket som helst.
Angående Noi så har hon examen från Sukhothai Thammarat universitet master nivå så det är lite bättre än bar-universitet som du syftar till.
Försök gärna läsa andras inlägg med positiv anda.

Detsamma gäller dig, det känns löjligt när du skriver att en dam ifrån norra Thailand, som har gått på universitetet, och sedan vet vad isaan-damerna har i huvudet, när det gäller falangens ekonomiska tillgångar. Hade du åtminstone refererat till din fru, och hennes akademiska utbildning, och sedan sagt att hon ansåg att hon visste vad damerna i norra Thailand hade i skallen, så hade jag inte sagt något...

Men det finns ingen akademisk utbildning i Thailand, som täcker utbildning i vad thaiare tänker i andra landsändar, det ämnet finns nog inte på schemat, och detta oavsett vem som räcker över betyget ifråga.. Min fru är född isaan, och uppvuxen Isaan, så jag tror nog att hon vet bra mycket mer vad som rör sig i huvudet på en isaan-dam, än vad din utsocknes fru gör....

Förresten en duktig dam du har Mr Jo, grattis till det. Skulle aldrig klanka ner på henne, så som du gör mot min fru i din nästsista mening i ditt inlägg, tack för den vänligheten. Det visar på vilken nivå du ligger i snacket...

Räknar man in hotell och en vanlig turistvecka är det väl inget, sen är man kanske inte ensam så räknar in en fripassagerare?
Dag 1
Bra hotell 4000 baht.

Dag 2.
Tur till ramajana och bada 2 personer 2400 baht i inträde 2600 baht till mat och taxi.
Hotellet 4000 baht.

Dag 3.
Hotellet 4000 baht.

Nä 20.000 baht om dagen är nog inga större problem, skall man sen ut på kvällen så sticker det nog snabbt iväg med öl och drinkar.

Bra jobbat Jonas, du har sjuttanimej jobbat för att få fram detta inlägg..

Dag 1
Bra hotell 4000 baht.

Dag 2.
Hotellet 4000 baht.

Dag 3.
Hotellet 4000 baht.

Åker vi en helg med kompisar till Pattaya eller Hua Hin så brukar det kosta 30-40,000 Baht så runt 20,000 om dagen är inte någon överdriven lyx. Skulle vi åka en vecka skulle det nog sjunka till 10,000 Baht om dagen och blev det en månad så kom vi nog ner mot 5,000 Baht om dagen.

Har jag inte råd att leva bra på semestern är jag hellre hemma, har ju trots allt det mesta jag behöver här så varför skulle jag bo eller äta sämre på en semester?

Detsamma gäller dig, det känns löjligt när du skriver att en dam ifrån norra Thailand, som har gått på universitetet, och sedan vet vad isaan-damerna har i huvudet, när det gäller falangens ekonomiska tillgångar. Hade du åtminstone refererat till din fru, och hennes akademiska utbildning, och sedan sagt att hon ansåg att hon visste vad damerna i norra Thailand hade i skallen, så hade jag inte sagt något...

Men det finns ingen akademisk utbildning i Thailand, som täcker utbildning i vad thaiare tänker i andra landsändar, det ämnet finns nog inte på schemat, och detta oavsett vem som räcker över betyget ifråga.. Min fru är född isaan, och uppvuxen Isaan, så jag tror nog att hon vet bra mycket mer vad som rör sig i huvudet på en isaan-dam, än vad din utsocknes fru gör....

Förresten en duktig dam du har Mr Jo, grattis till det. Skulle aldrig klanka ner på henne, så som du gör mot min fru i din nästsista mening i ditt inlägg, tack för den vänligheten. Det visar på vilken nivå du ligger i snacket...

Du då. Ta till dig han sista mening, och var lite trevlig i stället för att klanka på alla.

Du då. Ta till dig han sista mening, och var lite trevlig i stället för att klanka på alla.
God morgon Långeman, tack för ett positivt inlägg, du är en prydnad för oss pensionärer... Jag kanske skulle ta hans nästsista mening och applicera det på din fru, kanske du inte vore lika positivt inställd till honom och istället förenade dig med mig...

God morgon Långeman, tack för ett positivt inlägg, du är en prydnad för oss pensionärer... Jag kanske skulle ta hans nästsista mening och applicera det på din fru, kanske du inte vore lika positivt inställd till honom och istället förenade dig med mig...

Om jag förenar mig med dig, borde jag snarast söka akut hjälp

Blev visst lite personlig, men mitt sista inlägg på den här tråden vill jag bara säga att har inte menat eller skrivit ett ord om dig eller om din fru.
Ok så försök nu lugna ner dig för det handlar varken dig eller din fru.
Dessutom jag respekterar även barbrudar och ser inte ner på någon utan utbildning eller yrke.
Det är ändå bra om man kan diskutera om saker utan att vinkla till något som det inte handlar om.
Du tycks ha svårt att acceptera andras åsikter om de inte är förenliga med din.
Ha det så bra Mr Newdawn och god fortsättning. (obs ingen ironi). :wai:

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
Galten75
G
A
Svar
322