Resa till Thailand längre tid men tur och retur?

Vet inte.

Jag var först inne på ett O-A men tror att ett Non immigrant O blir bättre,
men det är lite av en djungel med Thailand och visum.
Ja, motivet till ett visum och ålder är några hinder.
Sen ekonomiska villkor.
Något visum kräver väl utdrag ur brottsregister som en del undviker.

Kan vem som helst få ett Non IM O mulible entry beviljat utan relation till någon i Thailand?
En singel man som vill stanna ett år som turist som exempel.

De flesta får väl bara ett single entry.
Med ett non O visum kan man sen söka förlängning 1 år i Thailand. När jag sökte non O singel för 3 år sen var inkomstkravet 18.500 kronor (i Sverige) EFTER skatt. 1-årsförlängningen i Thailand så är kravet 65.000 baht FÖRE skatt. Så har man ett non O-visum lär man klara inkomstkraven för 1-årsförlängningen också.

Med ett non O visum kan man sen söka förlängning 1 år i Thailand. När jag sökte non O singel för 3 år sen var inkomstkravet 18.500 kronor (i Sverige) EFTER skatt. 1-årsförlängningen i Thailand så är kravet 65.000 baht FÖRE skatt. Så har man ett non O-visum lär man klara inkomstkraven för 1-årsförlängningen också.
Var i Thailand sökte du förlängningen?

En till undran..
Jag tänker åka till Thailand inom 2 veckor med att få vistas 45 dagar sen söka om 30 dagar till...
men kan jag under denna tid ansöka om ett visum när jag väl är i Thailand för att stanna längre?
Jag måste komma iväg snarast men hinner inte skaffa mig ett visum nu i Sverige.

Några viktiga dokument jag bör ta med mig i bagaget?

En till undran..
Jag tänker åka till Thailand inom 2 veckor med att få vistas 45 dagar sen söka om 30 dagar till...
men kan jag under denna tid ansöka om ett visum när jag väl är i Thailand för att stanna längre?

Några passafoton är alltid att ha i reserv.
Väldigt mycket billigare i Thailand att ta nya passfoton.
Bevis om inkomst och bankmedel i Sverige kan behövas om du ska konvertera till ett annan visumkategori i Thailand.
Normalt ska man ansöka om visum utanför Thailand.
Beroende på ålder, hur och var du bor i Thailand kan behövas något intyg från hyresvärden.
Handlar det om att bara vistas i ett halvår är det knappast värt alla kostnader och den tid det tar att fixa ett Non IM O xx.

En till undran..

Några passafoton är alltid att ha i reserv.
Väldigt mycket billigare i Thailand att ta nya passfoton.
Bevis om inkomst och bankmedel i Sverige kan behövas om du ska konvertera till ett annan visumkategori i Thailand.
Normalt ska man ansöka om visum utanför Thailand.
Beroende på ålder, hur och var du bor i Thailand kan behövas något intyg från hyresvärden.
Handlar det om att bara vistas i ett halvår är det knappast värt alla kostnader och den tid det tar att fixa ett Non IM O xx.
Vilka visum kan han konvertera till i Thailand nu när han åker i utan visum? På Exempt?

Vilka visum kan han konvertera till i Thailand nu när han åker i utan visum? På Exempt?
Flera i Hua Hin gjorde det direkt från visumfri inresa.
Det går bara att göra i Bangkok så man betalade någon på IM i HH som personligen åkte till Bangkok och skötte detta.
Processen tar några månader.
Det kostar förstås rätt mycket.
nmax som nu inte är medlem längre har beskrivit detta i detalj i någon gammal tråd.

Dock måste en massa dokument vara i ordning innan.

Bara att fråga på närmaste IM hur man går tillväga och vad som krävs.

Flera i Hua Hin gjorde det direkt från visumfri inresa.
Det går bara att göra i Bangkok så man betalade någon på IM i HH som personligen åkte till Bangkok och skötte detta.
Processen tar några månader.
Det kostar förstås rätt mycket.
nmax som nu inte är medlem längre har beskrivit detta i detalj i någon gammal tråd.

Dock måste en massa dokument vara i ordning innan.

Bara att fråga på närmaste IM hur man går tillväga och vad som krävs.
Ok, oklart vilket visum alltså och troligen ett "svart visa" med mutor. Ja alla får välja risknivå själva.

Ok, oklart vilket visum alltså och troligen ett "svart visa" med mutor. Ja alla får välja risknivå själva.
De flesta har valt non IM O -A.
Spouse fungerar inte.
Behövs inga mutor.
Fullt lagligt att betala för omkostnader som resekostnader till Bangkok tor och kanske uppehälle.

Nu går det lika bra att göra i Sverige när man väl bestämt sig.

En till undran..

Jag har hört att visum går väldigt fort nu, klart på någon enstaka dag så troligtvis hinner du göra det. Du behöver inte åka till ambassaden i Stockholm utan gör det via internet, e-visa.

Den varianten som föreslås att göra i Thailand för en hel del pengar för ett visum i passet, är många gånger fake. Kollas visumet upp av någon anledning så kanske det inte finns registrerat hos immigration och då blir det problem för dig. Lita aldrig på en visum-agent.

Visum söks alltid utanför Thailand på deras ambassad och inte i Thailand. Under pandemin har några lyckats med det men beror antagligen på undantag och välvilja som gjordes under pandemin.

De flesta har valt non IM O -A.
Spouse fungerar inte.
Behövs inga mutor.
Fullt lagligt att betala för omkostnader som resekostnader till Bangkok tor och kanske uppehälle.

Nu går det lika bra att göra i Sverige när man väl bestämt sig.
O-A visum är det krav på försäkring under hela vistelsen och söker man 1-års förlängning så är det bara thailändska bolag som gäller, dyra och dåliga försäkringar.

Rätt korkat idag att skaffa ett O-A visum om man kan få ett O visum. O visum är billigare, enklare och bättre än O-A.

O-A visum är det krav på försäkring under hela vistelsen och söker man 1-års förlängning så är det bara thailändska bolag som gäller, dyra och dåliga försäkringar.

Rätt korkat idag att skaffa ett O-A visum om man kan få ett O visum. O visum är billigare, enklare och bättre än O-A.
Ja det har ändrats sedan det var poppis bland gubbar i Hua Hin runt 2015.
Känner några som fortfarande bor kvar med O-A.

Många föredrar 90 dagars rapporter istället för visarun var tredje månad.

Ja det har ändrats sedan det var poppis bland gubbar i Hua Hin runt 2015.
Känner några som fortfarande bor kvar med O-A.

Många föredrar 90 dagars rapporter istället för visarun var tredje månad.
Söker man 1-års förlängning så behövs inga visarun, bara 90-dagars rapportering.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
Galten75
G
A
Svar
322
Visningar