Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Ni tycks tro att det bara finns 2 alternativ, mitt i smeten i pattis eller risbyn i Isan. Ni vet verkligen ingenting, Thailand har lite mer än så att bjuda på. Om ni visste vad ni missat...

Har varit i varje ände av Thailand från längst upp i norr till längst ner i syd öst, vart i väst och öst, och som sagt man behöver inte bo mitt i smeten för att ha nära till den. Som sagt jag är väl stadsmänniska för mina 2 favoritställen där jag kan tänka mig bo är Bangkok och Pattaya.

Isaan under tillex Songkran ar ok , sen ater till Nongprue med narheten till Pattis .Dock inte bo i Downtown for mig,nej tack, ej heller Isaan dar det inte finns ett skit . Nota bene ,nar jag skriver Isaan sa menar jag pa landsbygden , ej Khonkaen eller Udon mfl.Detta ar stora stader och inte att bo i Isaan.
Aven om de ligger i Isaan ;)

"Bond " sa:
Karma Bond, ju färre som åker till Isaan desto bättre för mig. Vill inte ha fler faranger i Udon än vad det redan är. Hatar nu när man inte kan åka samrod längre utan det skall skrikas "TUK TUK - where you go my friend?" Och så ska dom ha 10 ggr mer än för 10 år sedan.
Vill inte att Udon skall bli som Phuket där det finns thaipris och farngpris på allt.
SÅ ÅK INTE DIT!

Besökte tidigare flickvän i Udon Thani några gånger, buss några timmar från U.T. till "hålan", där brukade jag bo hos Jhon från Australien, mannen var i 60 årsåldern och hade byggt en liten resort tillsammans med sin fru och var sysselsatt med trädgårdsskötsel och dylikt. Det kom inga "turister" som ville hyra bungalow av honom, däremot par som kom för "short-time". Jag var nog den enda som hyrde av honom någon vecka ibland. Nära tidigare flickväns föräldrars hus, där kunde jag inte bo, vill inte sova på golvet. Några veckor per år är det helt ok tror jag!
Jag har sett det och kommer troligen aldrig mer att återvända. Hua hin däremot, ska jag besöka igen, vill ha havet nära, tycker om havsbrisen.

"krister " sa:
Karma Bond, ju färre som åker till Isaan desto bättre för mig. Vill inte ha fler faranger i Udon än vad det redan är. Hatar nu när man inte kan åka samrod längre utan det skall skrikas "TUK TUK - where you go my friend?" Och så ska dom ha 10 ggr mer än för 10 år sedan.
Vill inte att Udon skall bli som Phuket där det finns thaipris och farngpris på allt.
SÅ ÅK INTE DIT!

Och där fick du karma, Krister. Jag vill inte heller att Isaan skall fördärvas av en massa turister. Livet är annorlunda där uppe och det är precis detta jag gillar. :thumbsup:

Vad jag har kunnat se uppe i området där jag håller till är att det ökar falanger mer och mer för varje år.
Jag skulle tro att de här thaidamerna som kommer från landsbygden trivs bäst i sin hemby bland släkt och vänner. Det går inte att komma ifrån de har ett väldigt utvecklat socialt liv i byarna, de har oftast en stor släkt i byn, som håller ihop i vått och torrt, sedan har de väldigt mycket partyn för det ena och andra. Templet betyder mycket för thaifolket i byarna det är en social gemenskap genom det, de kommer tillsammans och kan chattra om det ena och andra där.
Det finns en stark sammanhållning i byarna, som kanske är något från den tiden när de var tvungen hålla ihop för att överleva.
Falangen som flyttar till de här byarna de får oftast mark av kvinnans familj och de bygger ett hus där eller också köper ett hus med mark.
Sedan skaffar de sig en pick up och motorbike, för att ta sig ut för rekration och handla m.m.
Oftast den här mannen börjar bedriva någon trädgård på tomten för att odla frukt, grönsaker och blommor som jag ser är ett sätt att ha någonting att göra.
Den här falangen kan leva ett lugnt och harmoniskt liv på landet och även till mycket lägre kostnad än på turistorterna, när han har eget hus med thaidamen.
Oftast har de också egna risodlingar familjen. Sedan kan väl påstås att damerna på landet hoppar inte över skaklarna som på turistorterna.
Med sjukvården blir det en helt annan kostnad därför det är möjligt för dem som har retirment visa att registrera sig för 30 Baht samma som för thaiarna, men den försäkringen gäller inte för privatsjukhus utan endast staliga sjukhus.

Ja jag skrev nog lite ironiskt där förut. Faranger flyttar upp till Isaan stadigt varje år. Ökar konstant skulle jag vilja säga.
Precis som Rong säger finns det stor grann- och familjesämja ute i byarna. Men jag skulle vilja påpeka att det finns mycket osämja också. Det bildas konflikter när någon eller några tror dom är bättre eller rikare än andra m.m.
Skräckexemplet är en svensk som bodde i min by som ordnade tambon för sitt nya hus och dom drog dit massa munkar. Maten som thaiarna skulle ge munkarna gav han till sina hundar istället. Det va inte så populärt, men det är väl så när man inte dricker annat än alkohol så blir man inte riktigt klar i skallen...
Det är mycket skitsnack som florerar i byn. Och det är upp till era fruar om hon vill berätta vad som sägs eller inte. Jag har en 80 årig kompis som är bästakompis med alla i byn. Han e en rolig och trevlig skit så han är det ingen som ser ner på vad jag hört. Han är fattigpensionär så man skulle ju kunna tänka sig att folk pratar skit för den sakens skull, men det man inte vet tar man ingen skada av heller.

Att det florerar en massa skitsnack i en isaanby är ett som är säkert och det är som Krister säger, avundsjukan är den främsta orsaken. Så är det även i vår lilla by, man kan ha väldigt svårt att se att någon annan har fått det bättre oavsett om det är via farang eller på något annat sätt.

Men till syvende och sist har jag fått känslan av att sammanhållningen trots allt är viktig, och visst är det så att templet är oerhört viktigt och älskat av dom flesta hur anspråkslöst det än må vara. Så att ge munkarnas mat till hundarna är ett etikettsbrott av stora mått.

Om man skall bli accepterad som farang i en liten by så är jag övertygad om att man måste kunna bjuda på sig själv, inte vara alltför snål och kunna bjuda på ett stort leende. Klarar man det har man kommit långt på den rätta vägen. En låda Leo, en flaska Lao Kao eller Hong Thong betyder så mycket.

Isaan är ok för de som sitter och väntar på att få bli jordgubbe......
Inget att göra förutom att påta med blommor eller titta på fåglar. Är man som jag en aktiv pensionär så kan man nog inte i längden trivas där, jag vet att jag nu får mothugg dock beror det på att ni har satsat där uppe och inte kan flytta på Er , eller att den lilla Thaifrun ställer och styr ert liv ... Så toffla på bara och hoppas ni trivs, för Er som tror ni gillar Isaan efter en månads semester varje år så säger jag vänta ett tag , jag bugar mig för Er som fixar att bo där av riktig egen vilja , det tror jag nämligen inte på .... Sitta och vänta på döden med en Chang i näven , nej tack :eek: , Den kommer i alla fall ,men kanske kan jag leva gott tiden fram tills dess ;)

"Grannfejden" hade haft fullt upp och täckt in 13 säsonger lätt i Isaan.

Osämja kan startas med att grannen har:
-Piffat upp muren.
-Köpt ny MC
-Bytt fönster
-Köpt en grind
-Bygg nytt hus
-Köpt en bättre bil än grannen

Osämjan löses på ett enkelt sätt genom:
-Att grannens hus brinner upp
-Att muren rasar
-Att fönsten krossas
-Att MC skär
-Att bilen blir stulen och ingen försäkring täcker det
-Att grinden rostar upp

Som vanligt gäller "Andras olycka är bättre än egen framgång" i Thailand.

"Phonta " sa:
Isaan är ok för de som sitter och väntar på att få bli jordgubbe......
Inget att göra förutom att påta med blommor eller titta på fåglar. Är man som jag en aktiv pensionär så kan man nog inte i längden trivas där, jag vet att jag nu får mothugg dock beror det på att ni har satsat där uppe och inte kan flytta på Er , eller att den lilla Thaifrun ställer och styr ert liv ... Så toffla på bara och hoppas ni trivs, för Er som tror ni gillar Isaan efter en månads semester varje år så säger jag vänta ett tag , jag bugar mig för Er som fixar att bo där av riktig egen vilja , det tror jag nämligen inte på .... Sitta och vänta på döden med en Chang i näven , nej tack :eek: , Den kommer i alla fall ,men kanske kan jag leva gott tiden fram tills dess ;)

Nja, kan tänka mig att det är tråkigt i Isaan när man är fattigpensionär som du.
Man är ju inte attraktiv på någon punkt, förutom de få satang man har i fickan.

Utbudet på alla aktiviteter och även brudar är det gott om i Isaan.
Vattensporter är väl det enda man kan sakna.

Att ragga brudar på Walkingstreet är ju lika stimulerande som att slå en straffspark med målvakten bakom målet.

"andrejsdenruskige " sa:
"Grannfejden" hade haft fullt upp och täckt in 13 säsonger lätt i Isaan.

Osämja kan startas med att grannen har:
-Piffat upp muren.
-Köpt ny MC
-Bytt fönster
-Köpt en grind
-Bygg nytt hus
-Köpt en bättre bil än grannen

Osämjan löses på ett enkelt sätt genom:
-Att grannens hus brinner upp
-Att muren rasar
-Att fönsten krossas
-Att MC skär
-Att bilen blir stulen och ingen försäkring täcker det
-Att grinden rostar upp

Som vanligt gäller "Andras olycka är bättre än egen framgång" i Thailand.

Man kan gifta ihjäl grannens alla hundar också, det gjorde vår handlare i byn , så trevligt så trevligt... Hans hundar är ok med inte andrar ... Och som du säger , så djäkla mycket skitsnack om alla om allt , fy fa.........

"andrejsdenruskige " sa:
Nja, kan tänka mig att det är tråkigt i Isaan när man är fattigpensionär som du.
Man är ju inte attraktiv på någon punkt, förutom de få satang man har i fickan.

Utbudet på alla aktiviteter och även brudar är det gott om i Isaan.

Vattensporter är väl det enda man kan sakna.

Att ragga brudar på Walkingstreet är ju lika stimulerande som att slå en straffspark med målvakten bakom målet.

Ännu en travare märker jag , kanske även du har flytt tillbaka till Sverige och är avundsjuk på oss som lever gott på våra sparslantar i värmen ;D ;D ;D

Ja vad skall man säga, kanske "Smaken är som baken - delad". Personligen är jag övertygad om att jag skulle trivas utmärkt utan att kröka ögonen blodiga. Nu är det ju inte aktuellt för oss att flytta ner permanent så det är kanske lätt att säga så. Men jag har tillbringat tillräckligt mycket tid nere i byn för att veta vad livet där innebär. ::)

"andrejsdenruskige " sa:
hahhaha du ska få en karma!
Sedan Dansken öppnade sin bar utanför Charoensi Complex i Udon för 7 år sedan så har många tagit efter. Nu finns det massor av barer för faranger i Udon. Senaste två åren har en hel del ungdomar dykt upp i Udon också, det finns ju chans all leva ungkarlsliv billigt och byta brudar eftersom man kan få dom gratis... Men det gäller bara oss yngre och inte gubbar i Phontas ålder hihi
Jag fattar att det inte är kul att sitta ute i en by om man inte har några vänner och inget att göra, men det beror på att som jag sa att en del faranger är finare än sina grannar och rikare och så... En del undviker tom sin frus eller sambos familj för det kostar för mycket att träffa dom. Det är dock ytterst sällan det inte är självförvållat då farangen måste visa upp hur rik han är och kunna bjuda till fest varje dag, tacka f-n för att det blir dyrt att besöka familjen då!

Alttid skall det vända till ut ragga brudar på walkingstreet etc. Inte konstigt ni inte gillar Pattaya ni känner ju bara till en sak och en gata om staden.

Utbud på vilken typ av aktiviteter finns det lika gott om i isaan jag har själv bott i tassemarkerna i 2 år utan fordon var du ju låst i byn på kvällen ville du hitta på nåt behövde du fordon och ta dig nånstans, fanns varken aktiviteter eller aktiva i byarna, kom man in till stan fanns inte heller mycket att göra, efter ett tag har man sett det mesta och allt är likt. Jag trivdes där uppe första halvåret men sen var det bara same same största aktiviteten bland folk var lao khao.
Klart det finns mycket luffare här nere åkte till beefeater och käkade förut på dan efter Sanchtuary of truth gick genom soi diana och visst sitter många hängiga gubbar och luffare där i barerna på dagarna som man såg när man gick ner.
Men som sagt staden är så stor och gillar man det inte är det enkelt att undvika dom gatorna.
Själv går jag varken ut och raggar eller hänger på den typen av barer men om ni har varit här verkar det som ni kommit hit bara för det och ni missar allt runtomkring.
Tror ni har varit i ett område nordligast central sydligast walkingstreet, beach road och 2nd road och kanske soi beukaw och antagligen 6an så har ni varit i dom värsta områdena och kallar det Pattaya.
Walkingstreet tycker ja har städats upp, mer ställen med liveband utan dom lättklädda sällskapsdamerna, utan servitriser som kommer sätter sig och stör hursomhelst.

"Jonas " sa:
Alttid skall det vända till ut ragga brudar på walkingstreet etc. Inte konstigt ni inte gillar Pattaya ni känner ju bara till en sak och en gata om staden.

Utbud på vilken typ av aktiviteter finns det lika gott om i isaan jag har själv bott i tassemarkerna i 2 år utan fordon var du ju låst i byn på kvällen ville du hitta på nåt behövde du fordon och ta dig nånstans, fanns varken aktiviteter eller aktiva i byarna, kom man in till stan fanns inte heller mycket att göra, efter ett tag har man sett det mesta och allt är likt. Jag trivdes där uppe första halvåret men sen var det bara same same största aktiviteten bland folk var lao khao.
Klart det finns mycket luffare här nere åkte till beefeater och käkade förut på dan efter Sanchtuary of truth gick genom soi diana och visst sitter många hängiga gubbar och luffare där i barerna på dagarna som man såg när man gick ner.
Men som sagt staden är så stor och gillar man det inte är det enkelt att undvika dom gatorna.
Själv går jag varken ut och raggar eller hänger på den typen av barer men om ni har varit här verkar det som ni kommit hit bara för det och ni missar allt runtomkring.
Tror ni har varit i ett område nordligast central sydligast walkingstreet, beach road och 2nd road och kanske soi beukaw och antagligen 6an så har ni varit i dom värsta områdena och kallar det Pattaya.
Walkingstreet tycker ja har städats upp, mer ställen med liveband utan dom lättklädda sällskapsdamerna, utan servitriser som kommer sätter sig och stör hursomhelst.

Nja, nu var det mest för att reta Phonta som jag skrev det.

Det som är småjobbigt i Isaan är avstånden. Man behöver någon som kör runt bland nöjesplatserna.

Självklart så hittar man det mesta i Pattaya och det är relativt enkelt att ta sig fram. Men i det fallet föredrar jag faktiskt Phuket.

I Korat så kan man ha jävligt roligt.
Jag har en polare som driver med någon form av catering och har hängt med han ett antal gånger.
Gratis dricka, gratis mat och gratis underhållning.
Man blir dessutom lite av apan i buren när man är enda farang på festerna. Det funkar så länge man har några stadiga groggar innanför västen.

Det enda jag saknar i Korat är strand och det andra problemet är att avstånden kan vara lite väl stora.
Det är lite som Sverige. Jag gillar Grönalund, men inte fan har jag lust att bo där. Det samma gäller Thailand. "Nöjesparkerna" tar jag på någon avstickare, i övrigt håller jag till i Korat.

Så länge det är ett ok avstånd till matbutiker och att man inte behöver lägga ner allt för mycket energi på att klara dagen, så är det ok.

BKK är trevligt, men jag vet inte hur länge jag skulle stå ut om jag bodde mitt inne i smeten. Tycker att STHLM är jobbigt nog om man måste ta tunnelbana bara för att man ska någonstans. Det hade inte blivit många turer in till stan om jag bott där.

Bo 10 km utanför Pattya på Darkside eller i Hua Hin så har du allt du saknar men slipper ghetto känslan. Räcker tom att bo på Pratumnak som Jonas.
Varför välja bort något när man kan få allt.. Det roliga i den här tråden är att Phonta för inte så länge den var en stor Isaan anhängare, sen flytta han dit på heltid.. ;)

"bson " sa:
Bo 10 km utanför Pattya på Darkside eller i Hua Hin så har du allt du saknar men slipper ghetto känslan. Räcker tom att bo på Pratumnak som Jonas.
Varför välja bort något när man kan få allt.. Det roliga i den här tråden är att Phonta för inte så länge den var en stor Isaan anhängare, sen flytta han dit på heltid.. ;)

Ja, varför inte.

Jag har inga större problem med var jag bor......tror jag.

MEN...
Om jag skulle bo i Pattis så skulle jag nog aldrig komma mig till Isaan eller något annat ställe.
Bor jag i Isaan så skulle jag med lätthet kunna ta mig en tur till Pattis.

Så det betyder att jag skulle missa väldigt mycket om jag bodde i Pattis. Och det är ju dumt.
Jag trivs och misstrivs på de flesta ställen.
Det beror oftast inte på stället i fråga, utan mest på mig själv. När den gråa vardagen kommer så är den ganska grå oavsett var i världen man befinner sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
3 K
I
P
Svar
25