Den Thailändska maten, överskattad

Vad jag kan tyda från alla kommentarer så verkar dom flesta hålla med mig, den heliga kon om att den thailändska maten är SÅ GOD! verkar vara slaktad:p
Det är nog mestadels tvåveckorsturitser som tycker det, jag tyckte också att det var SÅ GOTT när jag var här för 34 år sedan första gången men nu uppskattar jag västerländsk mat mycket mer.

De sega skosulorna tog jag bara ett par tuggor på, det fick hunden så nötkött kommer jag inte att köpa fler gånger varifrån det än kommer.
Hej

Har personligen inga problem med nötkött i Thailand, vi köper direkt på slaktplatsen nattetid, man kan då välja vilka bitar man vill ha direkt ifrån djuret, sen kam jag antingen möra det i kylskåpet i någon vecka alternativt snabbmöra det med ananas om vi ska äta av köttet redan nästa dag.

Mvh isan lover

Han betalar för allt själv och är inte kriminell och springer runt och skjuter på folk. Thailand tjänar på Panpan. Inte vad man kan påstå om människor vi försöker integrera i Sverige. Håll dig till sak.
Hej

Integration handlar inte bara om pengar utan om att anpassa sig till den kultur, språk, matvanor, traditioner, och liv som råder i det land man väljer att vistas i, detta uppskattas nog i alla kulturer och världsdelar.

Mvh isan lover

Hej

För mig är det en gåta hur man kan klaga på ett av världens mest kända och uppskattade kök, att alla inte gillar alla rätter förstår jag naturligtvis men när det finns så mycket att välja på som i Thailand måste det ju nästan finnas något för alla om man bara ger det en chans.

Mvh isan lover

Är det stek på bordet hemma i Thailand, blir det importerat från NZ eller Aussi. Kärringen uppskattar även en riktig stek. Det blir att vi storhandlar på Makro.

Men jag gissar att ca 80 % av maten jag äter är thai då jag är I Thailand och 40 till 50 % i Sverige.

Uppskattar tex, som tam thai och grillad kyckling lever till lunch, sedan en chief sträck på soffan, typ en kvart på den lila visaren. Fan då har man det gott i Thailand.

Hej

Vem kan inte gilla det här.

1662270511291.jpeg

1662270058152.jpeg

1662270345243.jpeg

1662270467761.jpeg

Mvh isan lover

Hej

För mig är det en gåta hur man kan klaga på ett av världens mest kända och uppskattade kök, att alla inte gillar alla rätter förstår jag naturligtvis men när det finns så mycket att välja på som i Thailand måste det ju nästan finnas något för alla om man bara ger det en chans.

Mvh isan lover
Men nästan aldrig någon variation på basfödan, alltid det där förbannade riset.

Visst gillar jag det där, några gånger, men vart är bean? pomesen, potatissalladen, isbergsalladen med tomater och bbq såsen?
Hej

Ja är det du räknar upp här nödvändigt så förstår jag att du föredrar falangmat, för egen del räcker det med något besök per månad tillsammans med pojken på något ställe som MC Donalds, KFC, Pizza Company, någon Italiensk restaurang eller steakhouse i Nong Khai eller Udon Thani.

Så det blir i princip Thaimat 2-3 gånger om dagen vintertid uppe i byn, men det händer att jag gör potstismos, steker pommes och grillkorv, spagetti och köttfärssås, gör köttbullar o.s.v också någon gång, jag har ju tagit med en Husqvarna köttkvarn av äldre modell.

Då tar pojken med sina skolkamrater i byn hem till oss och tro det eller ej så går falangmaten hem hos dom, pommes och grillkorv, spagetti och köttfärssås är favoriterna, barnen i byn kommer ibland och frågar när jag ska laga falangmat nästa gång.

Mvh isan lover

Hej

Vem kan inte gilla det här.

1662270511291.jpeg

1662270058152.jpeg

1662270345243.jpeg

1662270467761.jpeg

Mvh isan lover
Kul att du tar dessa alternativ... för i ärlighetens namn... den första, söndergrillade kycklingpinnen är ju ingen höjdare... den andra, smaklösa skaldjur är inte heller särskilt spännande... den tredje däremot, som är riktig thaimat, till skillnad från nr.1 och nr.2 som inte på något sätt är unikt eller genuint för Thailand...

Visst finns det massor av bra mat i Thailand... men finns också enormt mängder med dålig mat, dåliga råvaror, dåligt tillagade.

Jag har dock inga problem att klara mig i Thailand några månader med bara thaimat... men så väljer jag både rätter och restauranger efter egen smak.

Men nästan aldrig någon variation på basfödan, alltid det där förbannade riset.
Hej

Ja ris i någon form är ju nästan alltid med, men man kan ju variera det lite också, det finns ju klibbris, jasmin, råris och sen går det ju att koka, steka, ångkoka och grilla, själv föredrar jag klibbriset som serveras i en korg.

Mvh isan lover

Men då betalar du väl inte 6-700 Baht kilot?
Hej

Nej absolut inte, normalt 200-300 baht per kilo, men själva slakten är ganska brutal så frugan vill ex.vis aldrig följa med dit, men det är bra att dom slaktar på natten när det är som svalast, man får peka på djuret som hänger i en ställning vilken köttdel man vill ha och alla delar av djuret kostar det samma oavsett om det är file, lever eller tarmar.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp