Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"chab64 " sa:
Ok,va bra;-)köper man biljett där lika bra eller boka innan?
Köp biljetten innan på nätet. Se till aty ha tid mellan bytena då du ska hämta ut bagage och checka in och det kan vara förseningar.

"bson " sa:
Är du lärare och inte har vett på att det ska va mellanslag efter komma och punkt?
Luktar troll tycker jag..

Hej bson,

Jag har aldrig påstått att jag är lärare i svenska.Jag slarvar säkert med grammatiska grundregler ibland när jag "chattar".Jag svarar också ofta på "stående fot"via mobil och hinner inte korrekturläsa;-).Hur som helst är jag ganska säker på att det inte uttrycks: -"har vett på"som någon skrev.Inte heller är "va" en korrekt förkortning av ordet vara utan ersätter på sin höjd ordet "var".I vilket fall som helst tycker jag att "troll" är välkomna så länge de håller sej till Thailand som ämne.Har fått många bra upplysningar här av trevliga och hjälpsamma människor.Däremot tror jag att riktiga troll inte är lika uppskattade utan att känna till hur de luktar.

"krister " sa:
du kan väl lika gärna köpa på nätet i Sverige typ flygstolen, eller? Dom har ju Thai air.
Jag ser att du har fått detta med busshållplatserna totalt om bakfoten... Ekkamai ligger långt ner på Sukhumvitgatan och inte ens i närheten av Mor-Chit, som ligger i Chatuchack-området... (flera kilometer ifrån varandra)
Som sagt ta nu flyg med Thai air och krångla inte. Bara att ta sig till Mor-Chit med taxi kommer nog att kosta lika mycket som mellanskillnaden (jag antar att dom blåser dig, det är rätt vanligt att dom gör om dom ser att du inte har en susning vad du sysslar med) Samma gäller om du ska ta dig till Don Muang (där lågprisbolag flyger ifrån)

Lycka till!

Jo jag vet;-)Jag slängde ut frågan bara.Jag har kollat mer nu. Har varit i Bangkok ett par veckor sammanlagt men åkte aldrig buss..Taxi däremot och skytrain och tuk tuk så jag vet vad det kostar.Brukar göra upp innan så jag får det pris jag vet är ok.Att köra på mätaren är ju inte så populärt så det brukar bli billigt ändå;-)Tack iaf

Innan kunde man ta taxi från 4e våningen utan att stå i kö och pröjsa 50B framkörningsavgift. Nu har dom spärrat av och tom. satt vakter så man inte ska fuska ifrån den avgiften,
Har efter detta inte tagit taxi från kön alltså vet jag inte om dom ska ha fastpris eller om man får taxameter. Kanske ngn annan vet?
Hur som helst, I Mor-Chit busstation, har dom en kö där alla taxi måste använda taxameter. Så springer det folk och jagar dig när du kliver av bussen i Bkk så ignorera dom bara och gå till den "lagliga" taxikön. Så sparar ni massor av penger

/Krill

Tycker inte det brukar vara problem med taxameter i Bangkok ær væl den staden det funkar bæst i. Længst ner skall det vara fastpris innan ifrån Taxikøn satta av dom som har køn brukar vara bra mycket lægre æn chaufførerna sjælva førsøker sætta.

Ska boka Thai airways från deras egen hemsida.Bangkok-Udon thani 1450 thb från BKK.Bokar man genom "flygresor.se"så blir det "flygstolen" eller dyl som mellanhand.Då kostar det 3-4000 thb.

"Berralund " sa:
Thai Airways, Nok Air och Air Asia har flera avgångar vardera dagligen till Udon Thani, det finns nog alltid någon som passar. Vi skall t ex flyga kl 08:10 med Thai från Suvarnabhumi, dagens första avgång därifrån. Thai:s sista avgång från Udon brukar vara vid 19-20 tiden dagligen.

Hej!

Jag landar ca 07:00 så tror att kl 13:10 flyget blir ok.08:10 blir nog stressigt om man ska byta till inrikesterminal.Har bara handbagage iof så jag slipper vänta på bagage och checka in dem.Hade ni nån flight innan eller ?

"chab64 " sa:
Hej!

Jag landar ca 07:00 så tror att kl 13:10 flyget blir ok.08:10 blir nog stressigt om man ska byta till inrikesterminal.Har bara handbagage iof så jag slipper vänta på bagage och checka in dem.Hade ni nån flight innan eller ?

Ja vi landar 06:00 så avgång två timmar senare skall vara OK men inte mer. Vi får det stressigt med tre barn och baggage som akall hämtas ut, Immigration passeras och sedan checka in på nytt.

Men thai brukar vara mycket hjälpsamma när man har små barn (minstingen är 15 månader) så det bör ordna sig.

En timme mellan flighterna räcker inte även om du enbart har handbaggage så du gör helt rätt. Under väntetiden kan jag rekommendera Mango med Sticky rice, finns rakt fram när du har passerat Starbuck´s. Yummi!!

"chab64 " sa:
Hej!

"chab64 " sa:
Hej!

Låter vettigt med 13:10 flyget, kan du ju äta något och kanske ta en massage på flygplatsen. Bra pris på biljetten!

"Berralund " sa:
Ja vi landar 06:00 så avgång två timmar senare skall vara OK men inte mer. Vi får det stressigt med tre barn och baggage som akall hämtas ut, Immigration passeras och sedan checka in på nytt.

Men thai brukar vara mycket hjälpsamma när man har små barn (minstingen är 15 månader) så det bör ordna sig.

En timme mellan flighterna räcker inte även om du enbart har handbaggage så du gör helt rätt. Under väntetiden kan jag rekommendera Mango med Sticky rice, finns rakt fram när du har passerat Starbuck´s. Yummi!!

Ok tack!

Ja det blir lite tight kan jag förstå.Hoppas det ordnar sej för er det gör det säkert.Jag åker ensam nu utan bagage och utan mat på Norwigian( maximal budget;-)4900:- tur/retur) så hungrig lär jag vara:) Kommer att beställa "Mango med Sticky rice" snarast möjligt,gött!

"Janne " sa:
Låter vettigt med 13:10 flyget, kan du ju äta något och kanske ta en massage på flygplatsen. Bra pris på biljetten!

Ja tack!

287 kr är ju ok;-) för att flyga 50 mil med Airbus 318-320 kan jag tro;-)

"Berralund " sa:

Mango med Sticky rice var gott:) fast det var mer efterrätt än jag trodde hehe.Har varit i Udon thani i en vecka nu.

"chab64 " sa:
Mango med Sticky rice var gott:) fast det var mer efterrätt än jag trodde hehe.Har varit i Udon thani i en vecka nu.

Prova att äta på Mäjaa, ligger nära stadsdelen hijäk. Om du ska bo på hotell ngn dag så är @home på soi sampan bra.
Prova att gå till Nongprajak park kl. 17.

"krister " sa:
Prova att äta på Mäjaa, ligger nära stadsdelen hijäk. Om du ska bo på hotell ngn dag så är @home på soi sampan bra.
Prova att gå till Nongprajak park kl. 17.
Tjena!;-) Visst de ska jag kolla! Tack! Har käkat lite överallt.Tycker det är godast på gatan rätt ofta.Just nu bor jag på mono place ,80:-/ natten men Ac .
Blivit lite bekant med han som driver stället.De har lite livemusik varje kväll.igår spelade jag själv lite på kvällen då jag är gitarrist.
Träffade en amerikan igår också som jag pratade med ett par timmar,han bodde här och jobbade.Fick hans nummer och han kunde nästan erbjuda jobb som gitarrlärare på sin skola,det är det jag jobbar med hemma hehe.Hursomhelst så är det många trevliga personer här tycker jag och jag gillar den har layback stilen.Bodde ju hos min kära " flickvän" de första dagarna utanför på vischan och det var helt ok.Har träffat hennes familj och hennes vänner och släkt och de var så glada att jag kommit hit.Sedan var saker och ting inte som det skulle för att göra en lång historia kort..så jag ligger lågt ett tag om man säger så.Finns så mycket trevligt här så jag stannar ett tag i vilket fall som helst.

"chab64 " sa:
Tjena!;-) Visst de ska jag kolla! Tack! Har käkat lite överallt.Tycker det är godast på gatan rätt ofta.Just nu bor jag på mono place ,80:-/ natten men Ac .
Blivit lite bekant med han som driver stället.De har lite livemusik varje kväll.igår spelade jag själv lite på kvällen då jag är gitarrist.
Träffade en amerikan igår också som jag pratade med ett par timmar,han bodde här och jobbade.Fick hans nummer och han kunde nästan erbjuda jobb som gitarrlärare på sin skola,det är det jag jobbar med hemma hehe.Hursomhelst så är det många trevliga personer här tycker jag och jag gillar den har layback stilen.Bodde ju hos min kära " flickvän" de första dagarna utanför på vischan och det var helt ok.Har träffat hennes familj och hennes vänner och släkt och de var så glada att jag kommit hit.Sedan var saker och ting inte som det skulle för att göra en lång historia kort..så jag ligger lågt ett tag om man säger så.Finns så mycket trevligt här så jag stannar ett tag i vilket fall som helst.

Foligt att du trivs i Udon, det är en trevlig stad. Det lär bli ett och annat besök där för oss, dels för shopping och dels för att frugan skall fixa nytt thaipass där. Annars kommer vi mest att hålla till i byn ute på landet bland dom vajande risfälten. Vi har ju hus där.

"chab64 " sa:
Kul att du trivs även om inte allt fallit på plats, hoppas det reder ut sig till det bästa.

"Berralund " sa:
Foligt att du trivs i Udon, det är en trevlig stad. Det lär bli ett och annat besök där för oss, dels för shopping och dels för att frugan skall fixa nytt thaipass där. Annars kommer vi mest att hålla till i byn ute på landet bland dom vajande risfälten. Vi har ju hus där.
Ok ja tack! Kom precis från de vajande risfälten nyss.Var till huset deras som ligger sydost om udon,typ bredvid Nong Na Kham efter väg 22.
Vem vet vi kanske ses;-)

"Janne " sa:
Kul att du trivs även om inte allt fallit på plats, hoppas det reder ut sig till det bästa.
Tack! Ja vi får se hur det blir men som sagt det känns avspänt och naturligt här omkring.

"chab64 " sa:
Ok ja tack! Kom precis från de vajande risfälten nyss.Var till huset deras som ligger sydost om udon,typ bredvid Nong Na Kham efter väg 22.
Vem vet vi kanske ses;-)

Ja vi häckar ca 3 mil sydväst om Nong Bua Lamphu så vem vet??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25