Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Farang53 " sa:
Slaglåsgevär är det flera som har här i byn laglig eller olaglig är inte min uppgift att hålla koll. Du vet att du kan skaffa vapen med tillstånd när du är ägare till ett hus och är gift men vapnet skrivs på din fru. I turist områden är det förbud att bära vapen.
http://www.thailand-idag.se/shortnews.8474.html

Du far inte ta vapnet ytanfor hustomtem,om du som Farang anvander detta skjutvapen mot en "Thai" sa har du sen gratis hotell for resten av livet,, min fru skall inte lara sig hantera skjutvapen overhuvudtaget..

"areeya " sa:
;D ;D
Ja du är ju mr:perfekt man....i allt.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"areeya " sa:
;D ;D
Ja du är ju mr:perfekt man....i allt.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Na , inte perfect alls,men jag klarar lite myggbett utan att behova dra hem till Swedala, dessutom sa valde jag ratt da jag flyttade med frun fran familjen ,nu har jag ett liv med min fru ,Utan att bygga hus och lana stalar har och dar som vissa hemvandande travare ... ;D ;D ;D ;D

Om man bor på landet i någon by man kan inte ställa sig i konflikt med byborna, det gör att man får alla emot sig och det blir outhärdigt.
På den thailändska landsbygden är det inga problem om man accepterar de thailändska traditionerna, men man måste alltid komma ihåg man är gäst i landet och ingenting annat.
Många tycks tro de är i Sverige när de bor i Thailand, i Thailand vill de inte ha någon konflikt med sina grannar, mot däremot som i Sverige korsar du grannens gräsmatta kan du räkna med en polisanmälan.
Jag hade exempelvis en bekant som körde betongbil, han tog något överblivet halvlass och fyllde upp vid garageinfarten, det medförde grannen anmälde honom och han miste jobbet. I Thailand skulle en sådan sak aldrig förekomma.

"Phonta " sa:
Du far inte ta vapnet ytanfor hustomtem,om du som Farang anvander detta skjutvapen mot en "Thai" sa har du sen gratis hotell for resten av livet,, min fru skall inte lara sig hantera skjutvapen overhuvudtaget..
Stämmer, men hon får ta den med till risfältet.
Gör klart för dom i familjen att vi är ingen bank men enligt Thai seden så ska man hjälpa hustruns familj men det får finnas gränser. Jag har inte det problemet med min familj dom vet att jag gifte mig med henne och inte hela familjen det har min fru informerat familjen men så är det dom i byn som pratar men det är deras ensak.

För att inneha vapen fordras licens, i annat fall får inte vapen innehas.

I byn jag bodde höll alla män på med jakt och fiske så fort dom hade tid över. Svärvar hade sina slaglås i skogen, men jag såg flera i byn gå helt öppet med dom när dom gick och jagade. Svartkrutet gjorde som själva och sköt med hagel, råttor och fåglar. Enligt tjejen så var denna typ av sjutvapen laglitg, jag antar att hon menade att polisen inte jagade lantisar som innehade eller jagade med dessa vapen.
En granne blev slaktad med machete 40m från där vi bodde. Och en annan granne blev huggen men risskära av sin fru, så Thai tar nog till det vapen som ligger närmast tillhands om dom vill ha ihjäl varann.

Jag har aldrig sett några svartkrutgevär, däremot har de en form av luftgevär som de jagar småfåglar och kanske även de här skogs och risråttorna.
De kom till gården där jag håller till och skulle jaga småfåglar i träd vid grannhuset, men jag förbjöd dem och de försvann och kom aldrig tillbaka.
De hade ett långt gevär som pumpades upp med luft.
Om det hade funnits revolvrar och gevär i husen det hade ofta blivit skottlosning, därför många har hett humör när de blir arga, speciellt när mannen varit ute och supit upp alla hushållspengar.

Hej.
Jag laste i en tidning aTT 80% av tjejerna i Pattaya kommer ifron Issan med omnejd,kan det stamma.Vore intresant att veta om ar sant.

Kanske till och med mer än 80 % ,det skulle jag gissa på ...
Oftast bra tjejer om de inte varit för länge i baren med spel och alkohol

"piloten " sa:
Hej.
Jag laste i en tidning aTT 80% av tjejerna i Pattaya kommer ifron Issan med omnejd,kan det stamma.Vore intresant att veta om ar sant.

Det stämmer nog, Isaan är ju den fattigaste delen av Thailand så flickorna har i många fall inget annat val. Jag har flera bekanta som träffade sina fruar/sambos på någon bar och det är hur trevliga tjejer som helst. Så inget ont om detta överhuvudtaget från min sida.

Stämmer garanterat, flickorna från Isan är fattiga men faktum är att folket i norr är mycket trevligare och vänligare medans folket i söder är betydligt vresigare.

Men kanske ärligare i söder då jag ser den norra vänligheten som falsk många gngr, vet inte hur många gngr frugan och svärföräldrar log och skrattade när besökare kom sen när besökarna lämnat lämnade leendet och börja snacket silka skitstövlar, va tror dom dom är,jaja bryr oss inte.
Mdn eftersom ni skriver Pattaya så får ja hålla med gör trevliga isaan tjejer ;) Pattaya är isaan för det är bara isaan folk som lever här, testa fråga en taxi chaufför va han kommer ifrån, udon, sarakham, khon kaen etc. 1 thai har ja träffat en sålänge som kallade sig Pattaya för hennes familj sålde land och allt o flytta hit för 30 år sen men även dom kom från bonde landet. Så Pattaya är Isaan som dom flyttat lider söder över för att göra oss lyckliga både männen och kvinnorna vilken yrkesgrupp du än tänker dig är isaan här, rörmockarna kom till förra huset från isaan udon thani.

Jag har en liten vana att fråga Thai var deras hus står varje gng ja pratar med dom så därför kan ja nästan bekräfta % och kanske höja den ;)

"piloten " sa:
Hej.

Karma....Minst 20% av männen som tar sig till Pattaya gör det för att ha möjlighet att träffa en av dessa underbara Isan-flickor.... :) MEN för att träffa någon måste man öppna dörren och gå in på baren...-om man inte stöter på kvinnan på bussen eller ute på stan. ;)

Mvh :wai:

Jag hade inte en tanke pa tjej nar ja kom till pattaya forsta gngn spontanresa polarn sa att billigast dar sa nar ja satt pa Suwarnabhumi och fundera pa vart ja skulle dra sa blev det taxi till Pattaya var narmast och inget jag angrar.

Den här veckan kommer en bra anl till att inte bo i norra thailand, vädret är en stor anl till att jag flyttade hit och faktum är att det bästa klimatet finner man i Hua Hin trakten, Chon Buri är alltid en till två grader varmare och lite mer regn.

Inte en droppe regn här på tre månader (Pattis (Nong Prue)..Vet att det regnat på andra håll runt BKK samt norr om Pattis

Hej,Är ny här på sidan.Jag ska ner till min flickvän som bor ca 10km från Udon Thani och hälsa på henne och hennes föräldrar och son.Bra med tips här.Har funderat lite på vad som finns att göra en månad där uppe förutom att hjälpa till med farmen;-)får väl bli nån natt på hotell då de saknar AC..eller kanske man får försöka vänja sej istället;-)dusch har de ju iaf.Ska bli intressant !

"chab64 " sa:
Hej,Är ny här på sidan.Jag ska ner till min flickvän som bor ca 10km från Udon Thani och hälsa på henne och hennes föräldrar och son.Bra med tips här.Har funderat lite på vad som finns att göra en månad där uppe förutom att hjälpa till med farmen;-)får väl bli nån natt på hotell då de saknar AC..eller kanske man får försöka vänja sej istället;-)dusch har de ju iaf.Ska bli intressant !

Hej chab64 och välkommen hit! jag tycker inte att du skall bo på hotell det första du gör, försök att vänja dig om du inte vill investera i en AC-anläggning. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra med en ordentlig fläkt vid sängen, den håller dessutom dom flesta myggen på avstånd.

Udon Thani är en ganska stor stad, där finns det mesta. Inte samma utbud som i Bangkok naturligtvis men för min del räcker det långt. Det finns dessutom utflyktsmål, t ex Nong Khai och en tur in till Vientiane i Laos, får se om detta blir av för vår del nu i sommar.

Hur som helst, du har en spännande tid framför dig, stort lycka till! :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
3 K
I
P
Svar