Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack!;-)Ska ner i sommar nu. Hotell el dyl blir väl mest om vi vill göra nån avstickare ett par dar annars är ju besöket mest för att träffas och inte direkt semester i vanlig mening.Bra med tips,antar att det kan va trevligt för henne också att "hitta på" nåt också.Vet ni hur läget är annars i verkligheten när det gäller militär kontrollen och dyl?Verkar på henne som det är relativt normalt i udontrakten..mest i Bangkok förstås.Utegångsförbud mellan 00-0400 är nog inget som spelar nån roll för oss om det nu verkligen funkar i praktiken?Tänkte ta bussen från Ekamai i Bangkok till Udon..ska väl inte vara nåt problem hoppas jag.

Är det under din kroppstemp dvs runt 32.34 grader varmt så funkar fläkten hyfsat anser jag ,annars helt kört om det är över 36 grader ,då luften inte kan kyla kroppen som är i stort sett samma temp.. Om huset har ok väggar i vanliga Thaibetongblock så investera i en ac , ca 15000 -20000 thbt inklusive montering .. men elkostnaden hamnar vid normal användning på ca 1000 thbt/mån om du kör den bara under natten . :D Annars Udon som Berra säger är en fin och stor stad , bara 10 km är ju ingenting , jag hade 90 km till Khonkaen när vi bodde där uppe , fick lappsjuka och vi flyttade till Pattis ............ :)

"chab64 " sa:
Hej,Är ny här på sidan.Jag ska ner till min flickvän som bor ca 10km från Udon Thani och hälsa på henne och hennes föräldrar och son.Bra med tips här.Har funderat lite på vad som finns att göra en månad där uppe förutom att hjälpa till med farmen;-)får väl bli nån natt på hotell då de saknar AC..eller kanske man får försöka vänja sej istället;-)dusch har de ju iaf.Ska bli intressant !

Grattis !!!
Du är snart gift, lycka till.

"chab64 " sa:
Tack!;-)Ska ner i sommar nu. Hotell el dyl blir väl mest om vi vill göra nån avstickare ett par dar annars är ju besöket mest för att träffas och inte direkt semester i vanlig mening.Bra med tips,antar att det kan va trevligt för henne också att "hitta på" nåt också.Vet ni hur läget är annars i verkligheten när det gäller militär kontrollen och dyl?Verkar på henne som det är relativt normalt i udontrakten..mest i Bangkok förstås.Utegångsförbud mellan 00-0400 är nog inget som spelar nån roll för oss om det nu verkligen funkar i praktiken?Tänkte ta bussen från Ekamai i Bangkok till Udon..ska väl inte vara nåt problem hoppas jag.

Bussen går säkert bra, har aldrig provat den. Vi brukar flyga, för det mesta med Thai från Suvarnabhumi. Men det finns även lågprisflyg från Don Mueang med ex Nok Air.

Utegångsförbudet vet jag ingenting om i praktiken eftersom vi bor i Sverige, men precis som du säger så har det nog ingen praktisk betydelse eftersom man sover då. Du har hur som helst en spännande och intressant resa framför dig till en annorlunda del av Thailand.

"chab64 " sa:
Ok,tack!Ja det blir nog spännande

Ja räkna med det. Det är väldigt olikt turistorterna tycker jag, en viktig sak är att allt är billigare. Det finns fina shoppingmöjligheter i Udon Thani, både Robinsonkomplexet i centrum och marknader. Så shopping i Bangkok behövs egentligen inte.

Sen är bylivet också speciellt med sina galande tuppar och skällande hundar. Räkna också med att folk är nyfikna på dig och gärna vill kolla vad du är för en typ. Och gör du som jag gjorde och gifter dig buddhistiskt så kan jag utlova en extraordinär upplevelse som du aldrig glömmer. Den ceremonin är inte heller lagligt bindande men det gäller att vara försiktig med hemgiften (sinsood).

Annars kan jag varmt rekommendera en tur till Nong Khai (50 km). Att sitta nere vid Mekhongfloden med utsikt över "Friendship Bridge" till Laos och avnjuta en god lunch/middag är härligt. Besök sedan "Sala Kaew Ku" med sina enorma statyer, det är speciellt. Templet i Nong Khai är också tjusigt.

Din tjej har säkert många andra bra förslag, ha det så trevligt.

"Berralund " sa:
Ja räkna med det. Det är väldigt olikt turistorterna tycker jag, en viktig sak är att allt är billigare. Det finns fina shoppingmöjligheter i Udon Thani, både Robinsonkomplexet i centrum och marknader. Så shopping i Bangkok behövs egentligen inte.

Sen är bylivet också speciellt med sina galande tuppar och skällande hundar. Räkna också med att folk är nyfikna på dig och gärna vill kolla vad du är för en typ. Och gör du som jag gjorde och gifter dig buddhistiskt så kan jag utlova en extraordinär upplevelse som du aldrig glömmer. Den ceremonin är inte heller lagligt bindande men det gäller att vara försiktig med hemgiften (sinsood).

Annars kan jag varmt rekommendera en tur till Nong Khai (50 km). Att sitta nere vid Mekhongfloden med utsikt över "Friendship Bridge" till Laos och avnjuta en god lunch/middag är härligt. Besök sedan "Sala Kaew Ku" med sina enorma statyer, det är speciellt. Templet i Nong Khai är också tjusigt.

Din tjej har säkert många andra bra förslag, ha det så trevligt.

Är du säker på att det är billigare än på turistorterna? Egen erfarenhet säger tvärtom gällande klädmarknaderna lite dyrare norr än på marknadena här nere och även Bangkok, ca 50 bath dyrare för en t-shirt.

"Jonas " sa:
Är du säker på att det är billigare än på turistorterna? Egen erfarenhet säger tvärtom gällande klädmarknaderna lite dyrare norr än på marknadena här nere och även Bangkok, ca 50 bath dyrare för en t-shirt.

Det kan naturligtvis skilja en del och det är ju tre år sedan jag var nere senast. Men marknaden vi hittade i Udon var billigare då i alla fall.

Sen är maten på restauranger avsevärt billigare, du får kanske svårt att hitta t ex Pad Thai i Pattaya för 35 Baht. Men pizza på Pizza Company är säkert lika dyrt som i Bangkok, likadant med övrig skräpmat misstänker jag. Men det lokala är bäst.

På Isaan mat marknaden vid soi beukaw brukar tjejen äta där brukar hennes mat kosta mellan 20-40 bath, men där vi faranger går och lite fräshare ställen är det lite dyrare.

Men finns ju restaurangerna som Thai går till dom håller ungefär samma prisnivå men ser väldigt sällan turister där.

Tjejen äter bara sån 20-40 bathsmat farangmat äter hon inte alls inte vanlig thaimat heller om det finns isaan mat.

Tshirts betalar jag 150b prutad 50b uppe i Lomsak satt det skyltar 250 bath på dom så skulle vara 200b om dem gick med på prutning.
Är väl här nere dom tillverkas så vore ju konstigt om dom var billigare där uppe. Sen måste man ju veta var man skall gå hän turisterna som shoppar på beachroad betalar antagligen mer, men finns många marknader som inriktar sig på Thai.

Ok,Tack för tipsen!Det ska vi kolla absolut.Sinsood"vad kan det innebära?:)Gifta sej Buddhistiskt vore säkert trevligt.Tyvärr var hon inte så imponerad av Sverige när hon var här i tre månader,hon kom i november(fel årstid)men det hade blivit för länge utan att ses om vi väntat till sommaren..hon fick väl en chock av det gråa kalla vädret och blev lite osäker på att flytta till Sverige men jag har knappast möjlighet att flytta till Thailand inom 10 år så jag hoppas hon kommer på bättre tankar;-)Kan tänka mej att bo där som pensionär iaf som det ser ut nu ekonomiskt

Skall du betala sinsod så får la hon ha med sig brudkista med guld för skall du följa hennes tradition så får la hon följa din. Själv sa jag till ex-frun att sinsod ser dåligt ut i västerländska ögon som om man köper en fru eller en slav, blev ingen sinsod här.

Sinsord är en hemgift, guld eller pengar som man ska ge till föräldrarna när man gifter sig enligt traditionen.

Det finns trådar här om detta.

Normalt sätts sinsorden av mannens förmåga och om tjejen aldrig varit gift, om hon har barn, hennes utbildning mm

Normalt sett så vill föräldrarna ha mer av en utlänning (farang) för de vet ju att vi oftast har det bättre ställt. Ta hjälp av din tjej här. Tala om att vi inte har denna tradition. Förklara att du istället inte tänker överge hennes familj men att du inte kan tänka dig betala några austronomiska belopp. Säg att du kan betala bröllopsfesten, men sätt en gräns. Kolla med andra vad de betalt, eller hur de gjort etc.

Ta det försiktigt, svara inte ja utan att förstå.

Berralunds förslag på sevärdheter kan jag instämma i, finns en lite sjö inne i Udon Thani som thai brukar välfärda till på kvällarna för picknick. Finns massa med fiskar i sjön/dammen som man kan mata.

Prisnivån för farang är nog som Jonas säger lite dyrare i Udon än i Bangkok/Pattaya för en thai som lagar mat själv billigare där uppe då grönsakerna växer i trädgården och råvarorna är likvärdiga i pris (kanske lite dyrar söderut). Thai maten på marknaderna i Pattaya är likvärdiga med priserna i Udon enligt min erfarenhet.

Vi brukar flyga upp, med ex.vis Nok Air blir det billigt eller AirAsia (tror de flyger dit fortfarande). Thai Airways är lite dyrare om man inte bokar den som ett paket från Sverige/Danmark ...

Vad gäller sinsord så köpte jag lite guld till min älskade, det skall kunna visas upp. Inga stora saker men det ser bra ut. Sen slantade jag upp 50000 Baht som låg synligt, dessa gick sedan till betalning för festen med drygt 100 gäster samt mat och musikunderhållning. Ansenliga mängder Hong Thong samt öl inhandlades naturligtvis också, det var ett antal gäster som mer eller mindre kröp därifrån.

Vill du göra det så är som sagt en buddhistisk bröllopsceremoni ett minne för livet. Jag ville dessutom göra den för hennes familjs skull. Ett år senare gifte vi oss borgerligt i Sverige, inte så glamoröst men fullt tillräckligt.

Återkom gärna om du har fler frågor, vi är alla barn i början. När jag kom dit kände jag mig faktiskt alldeles villrådig, det var så mycket nytt att ta in och språket var också ett problem eftersom ingen i familjen pratar engelska. Men allting går om bara viljan finns. Vi har varit tillsammans i drygt fem år nu och kan inte vara lyckligare. :love_transparent:

Det som jag upplevde första gången var att man skulle visas upp. De pratar om dig och skrattar och tar på ditt vita skinn ... man förstår inget. Min fru var inte så duktig på engelska och kunde ju ingen svenska. I Sverige använde vi tolk några gånger för att förstå till 100% vad som hon och jag hade för framtisdsplaner och mål med giftemål etc.

Nästa gång vi kom ner hade vi vårt första barn då slapp jag vara nöjet då föll all fokus på våran som som var så vit och fin ...

Jag gjorde ungefär som Berralund, köpte en guldring och ett guldarmband till min fru och betalade festen. Vi hade 350 gäster (svärfar ville bjuda alla). Så det kostade ca 20 000 kronor allt. Vi visade inga pengar, då svärföräldrarna inte gillade det, de sa med så mycket pengar kan det bli folk som har svårt att hålla fingrarna i styr. Så jag betalade löpande ...

Men ett minne för livet var det, även om man inte förstod allt som hände ...

Flera år efteråt hörde jag att svärfar tagit bort massa med mangoträd för att få plats med scenen. Min fru vart ledsen då hon gillade att ha mango på tomten, men svärfar sa, det är det största fest vi haft då ska vi ha scen. Mitt krav vad att vi skulle ha såna färgglada skyltar med mitt och min frus namn och ett hjärta mellan ... det var snyggt i belysningen på kvällen. Sen kunde jag inte äta mycket av maten men det fanns Chang till mig och Leo till resten ...

Isaan är rätt kul.
Kanske man skulle ta sig dit en sväng för några öl eller två.
Sedan in på närmaste thaidisco och kolla in vad som händer.

Thailand är ju minst tre olika delar:

Isaan
Turistorterna
Resten

Ganska stora skillnader ... men alla med sin tjusning!

"chab64 " sa:
Ekamai är nog fel buss station för att åka till Udon

"chab64 " sa:
Hej,Är ny här på sidan.Jag ska ner till min flickvän som bor ca 10km från Udon Thani och hälsa på henne och hennes föräldrar och son.Bra med tips här.Har funderat lite på vad som finns att göra en månad där uppe förutom att hjälpa till med farmen;-)får väl bli nån natt på hotell då de saknar AC..eller kanske man får försöka vänja sej istället;-)dusch har de ju iaf.Ska bli intressant !

Tjaba!
Här kan du kolla in från 2012 / 2013 blandat från Udon-Thani, Nong Khai och Hua-Hin.

2012: http://madeleinethailand.bloggplatsen.s ... -maj-9829/

2013: http://madeleinethailand.bloggplatsen.s ... -maj-9829/

Här har du något att se på :)
E-san Guesthouse är väldigt bra, trevlig personal. I de fyra småhytterna som är enskilda, gissar på nr. 5, 6, 7, 8. Då var det 450 Bath för AC rum. Det är bara 50 meter ifrån Mekong River och 100 meter till marknaden Tha Sadet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
3 K
I
P
Svar
25