Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack Berralund och alla för jättebra information;-)Får väl ta en sak i taget.Nån guldtacka blir det iaf inte men brakfest om det blir aktuellt såklart.Har minst sagt supportar henne med familj i snart ett år nu med ca 25-30000 bath/ mån så de ska väl inte klaga.Spela på bröllopet kanske jag gör själv om jag inte blir för full;-)Är musiker/lärare.Engelskan är inte hennes starka sida milt uttryckt,jag pratar flytande så visst kan det vara frustrerande men det är det för henne med.Kärleken är den bästa tolken;-)Vi pratar varje dag i mobil och jag har redan nämt ställena ni tipsat och hon har nån kompis med bil som vi kan låna om jag pröjsar soppan;-)ska väl gå bra.Buss blir det för min del har inte obegränsat med stålar och har inte så bråttom.Mochit vet jag har men fick för mej att Ekamai har olika stationer för syd,norr etc med fräscha bussar med AC mm men ska givetvis kolla upp igen,fick tipset av brorsan som varit mycket i Thailand förr.Ekamai är väl ett bussbolag som jag trodde,Mochit är väl en hållplats/stadsdel som en ekamaistation kan ligga vid?När hon åkte hem från Bankok sist åkte hon från Mochit så det stämmer men som jag förstod var det gamla bussar där som bara kostar 100 bath mindre men som sagt jag ska kolla igen;-)

Billigt att flyga i Thailand. Bangkok-Udon Thani 1850 bath med Air Asia, flög själv från Bangkok till Khon Kaen för en månad sen.

Håller med Jonas, flyg istället. Boka Nok Air eller Air Asia och flyg från Don Mueang så blir det billigast. Thai är bekvämt om man åker direkt i anslutning till flyg från Europa, men har man tillbringat några nätter i Bangkok kan det kvitta.

Varför sitta en massa timmar på en buss när man kan ha dem tillsammans med sin kvinna istället?? :)

Buss, uttalas maa-chitt ;D (a som i adam)
du tar och köper biljett på andra våningen (isaan)
När du kommer dit e försäljarna riktigt luriga och vill pracka på dig en resa som "går om en minut" och så när du löst biljetten får du sitta i evigheter och vänta att den ska bli full och sedan ska den stanna på varenda byhåle-station så det tar hela natten och en bit in på morgonen till Udon.
Jag köper själv bara Chan-tour och det kostar ca 580B per person, och då väljer jag express-vip bussen med egen personlig TV, den tar det ca 6-7 timmar med så sista bussen på kvällen (ca kl 23) blir lagom, då man kommer fram ca 6 på morgonen till Udon.
Sedan blir man attakerad av tuk tuk förare i Udon, men då kan man gå bara ca 100 m till soi 3000 (farang-bargatan) och hitta ett rum där på tex. @home för 5-600B per natt. Men det e bäst att boka i förväg i Udon faktiskt för om dom har festival så kan det ta hela dagen att hitta ett rum. Vi va och kollade ca 20 olika hotell innan vi hittade ett nybyggt hotell ute vid ring road (nära Global)... Då va det någon musikfestival i stan som vi inte hade en aning om...
Tja flyg e ju snabbt och bra om man har den budgeten. Täg -då e mitt tips att ta fläkt och ligga i överslafen, kostar ca 600B, men det tar en evighet, dom säger kanske 8 timmar men det e nog minst 10... I air, ja då skall man nog ha med sig ett eget täcke och det är 100B dyrare än fläkt. Om du tar fläkt och sover i underslafen så finns det en risk att det luktar kraftigt olja fr Dieselmotorerna precis under kudden. Varje vagn har sitt egen motor.
Udon känns billigt, du kan inte jämföra det med priserna ute i en bonnhåla, det är klart att det är lika billigt i Udon eller billigare i vissa fall än i Pattaya. Jag kan ju säga att Pattaya e också en budgetstad, klart billigare än tex. Bkk som Jonas sa. Bkk är bara billigt om man köper parti för att sälja vidare. Då kan du köpa Jonas t-shirt för 80B, men du måste köpa minst ett dussin och va uppe tidigt innan dom vanliga grissisterna öppnar som tar lite mer (100-120B för samma tröja) Allt beror ju på affären om dom e intiktade på att sälja till Thai eller dumma turister, men det märker man ju ganska fort...

"Janne " sa:
Nok air flyger för 750 bath enkel.
Just det, om man vet exakt vilken dag och vilken tid man vill åka kan man hitta riktigt billiga biljetter då man bokar långt iförväg. Man får söka själv nokair.com eller airasia.com, Om man bara åker dit och tar första bästa kan det kosta 1800 och uppåt 3000-4000 beroende hur fullt det är, Thaí är dyrast. Alla serverar nåt att dricka och tugga på (inte lika snåla som typ Finnair :mad:)

"andrejsdenruskige " sa:
Isaan är rätt kul.
Kanske man skulle ta sig dit en sväng för några öl eller två.
Sedan in på närmaste thaidisco och kolla in vad som händer.

Gick på Thaidisco gjorde jag i Kohn Khen, en gång för många år sedan, men det var ingen uppplevelse direkt. Ingen kunde prata annat än Thai.

"Berralund " sa:
Håller med Jonas, flyg istället. Boka Nok Air eller Air Asia och flyg från Don Mueang så blir det billigast. Thai är bekvämt om man åker direkt i anslutning till flyg från Europa, men har man tillbringat några nätter i Bangkok kan det kvitta.

Varför sitta en massa timmar på en buss när man kan ha dem tillsammans med sin kvinna istället?? :)

Thai har ibland gratis flyg inom Thailand, om man köper sin resa i Swe.Arn BKK.

Om man skall åka buss och vill åka bekvämt så åk VIP buss, men nu är det nästan alla som kallar sig VIP.
Man urskiljar detta genom att fråga hur många sittplatser bussen har. Är det en ÄKTA VIP så har den max 24 stolar av flygplanstyp annars är det ingen riktig VIP.

Någon som känner till om man kan käka en riktigt god "Steak" med falang tillbehör i Khon Kaen. Om så, gärna namn och adress om ni har det förstås.

tack för hjälpen...

"BaBoo " sa:
Speciellt när trafiken är direkt livsfarlig i Thailand.. säkrare med flyg då :)

Precis min tanke också, bussar kolliderar och välter mm ganska ofta tyvärr. Frugan har visat en del läskiga bilder från YouTube och Thai TV, huga. Nej, flyg är säkert värt dom extra Bahten det kostar, tveklöst.

Bussar och tyngre fordon. Thai dom har inte lärt sig riktigt att motorbromsa. När dom kommer i en backe med för hög växel och bromsarna bränner så dör folk.
Det är antagligen också så att många bussar har för bråttom att dom skiter i att lägga i en låg växel.
Det är iaf orsaken till de flesta bussolyckor i Thailand, och det kan drabba vem som helst inte bara dom som åker i bussen.
En del röker jaba med för att orka, kan även vara en orsak till olycka. Minibuss är väl än värre antar jag. Dör massor i minibussolyckor varje dag.

Får kolla flyget om det är så billigt,man slipper ju taxi och eller skytrain till Bangkok också om det går i anslutning till Bkk AirPort så då spar man väl bara 1000 bath totalt..och antar att man slipper vänta 8 timmar på flyger för då vet jag inte om det blir lika aktuellt, man ser ju lite mer från bussen.Älskar iof flyg och är hobbypilot;-) men ska kolla tiderna också och hur lätt det blir för dem och hämta mej och så..Tack så länge

"chab64 " sa:
Får kolla flyget om det är så billigt,man slipper ju taxi och eller skytrain till Bangkok också om det går i anslutning till Bkk AirPort så då spar man väl bara 1000 bath totalt..och antar att man slipper vänta 8 timmar på flyger för då vet jag inte om det blir lika aktuellt, man ser ju lite mer från bussen.Älskar iof flyg och är hobbypilot;-) men ska kolla tiderna också och hur lätt det blir för dem och hämta mej och så..Tack så länge

Thai Airways, Nok Air och Air Asia har flera avgångar vardera dagligen till Udon Thani, det finns nog alltid någon som passar. Vi skall t ex flyga kl 08:10 med Thai från Suvarnabhumi, dagens första avgång därifrån. Thai:s sista avgång från Udon brukar vara vid 19-20 tiden dagligen.

"krister " sa:
Bussar och tyngre fordon. Thai dom har inte lärt sig riktigt att motorbromsa. När dom kommer i en backe med för hög växel och bromsarna bränner så dör folk.
Det är antagligen också så att många bussar har för bråttom att dom skiter i att lägga i en låg växel.
Det är iaf orsaken till de flesta bussolyckor i Thailand, och det kan drabba vem som helst inte bara dom som åker i bussen.
En del röker jaba med för att orka, kan även vara en orsak till olycka. Minibuss är väl än värre antar jag. Dör massor i minibussolyckor varje dag.

Det finns en annan orsak som inga Thai i världen hört talas om.
Dom kör med för dålig kvalitet på bromsolja,samt byter aldrig olja, i Thailand skulle det vara lag på DOT 5 olja men det finns det med undantag att hitta.
Orsaken blir att oljan blir överhettad, då faller bromsarna ur, kommer tillbaka då temen sjunker.
Har hänt mig på min big baike, trots att jag då hade DOT4, numera köper jag bara dot5 och byter varje år.

"chab64 " sa:
Tack Berralund och alla för jättebra information;-)Får väl ta en sak i taget.Nån guldtacka blir det iaf inte men brakfest om det blir aktuellt såklart.Har minst sagt supportar henne med familj i snart ett år nu med ca 25-30000 bath/ mån så de ska väl inte klaga.Spela på bröllopet kanske jag gör själv om jag inte blir för full;-)Är musiker/lärare.Engelskan är inte hennes starka sida milt uttryckt,jag pratar flytande så visst kan det vara frustrerande men det är det för henne med.Kärleken är den bästa tolken;-)Vi pratar varje dag i mobil och jag har redan nämt ställena ni tipsat och hon har nån kompis med bil som vi kan låna om jag pröjsar soppan;-)ska väl gå bra.Buss blir det för min del har inte obegränsat med stålar och har inte så bråttom.Mochit vet jag har men fick för mej att Ekamai har olika stationer för syd,norr etc med fräscha bussar med AC mm men ska givetvis kolla upp igen,fick tipset av brorsan som varit mycket i Thailand förr.Ekamai är väl ett bussbolag som jag trodde,Mochit är väl en hållplats/stadsdel som en ekamaistation kan ligga vid?När hon åkte hem från Bankok sist åkte hon från Mochit så det stämmer men som jag förstod var det gamla bussar där som bara kostar 100 bath mindre men som sagt jag ska kolla igen;-)
Är du lärare och inte har vett på att det ska va mellanslag efter komma och punkt?
Luktar troll tycker jag..

"chab64 " sa:
Nok Air och Air Asia flyger från Don Mueang (som ligger hyfsat nära Moo Chit där bussarna går från) medan Thai och nästan alla internationella flyg går från Suvarnabhumi så du måste byta flygplats om du ska åka med lågprisflygen. Endast Thai och Bangkok är vill jag minnas går från Suvarnabhumi.

"chab64 " sa:
Ok,va bra;-)köper man biljett där lika bra eller boka innan?

du kan väl lika gärna köpa på nätet i Sverige typ flygstolen, eller? Dom har ju Thai air.
Jag ser att du har fått detta med busshållplatserna totalt om bakfoten... Ekkamai ligger långt ner på Sukhumvitgatan och inte ens i närheten av Mor-Chit, som ligger i Chatuchack-området... (flera kilometer ifrån varandra)
Som sagt ta nu flyg med Thai air och krångla inte. Bara att ta sig till Mor-Chit med taxi kommer nog att kosta lika mycket som mellanskillnaden (jag antar att dom blåser dig, det är rätt vanligt att dom gör om dom ser att du inte har en susning vad du sysslar med) Samma gäller om du ska ta dig till Don Muang (där lågprisbolag flyger ifrån)

Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar